گوناگون 20:20 - 10 شهریور 1394
از هشدار و انتقاد سازنده ناراحت نشو، بلکه خوشحال و متشکر باش؛ زیرا انتقاد بجا انسان را متوجه اشتباه خود می کند و باعث برطرف شدن عیب و ایراد او می گردد.

هشدار مژده است

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در حکمت 59 نهج البلاغه می فرمایند:

«مَن حَذَّرَکَ کَمَن بَشَّرَکَ».



کسی که تو را هشدار می دهد، مانند کسی است که به تو مژده می دهد.

 

 

شرح:

گاهی پدر و مادرها و بزرگترها و دوستان خوب و دلسوز از روی خیرخواهی و برای آن که ما را از انجام کارهای بد باز دارند، مجبور می شوند به جای نرمش و ملایمت، با لحنی تند و درشت هشدار دهند و ما را از کاری که می خواهیم انجام دهیم بر حذر و بیمناک سازند.



ممکن است بعضی افراد اینگونه بر حذر داشتن را خوش نداشته باشند و از لحن تند و هشدار دهنده کسی که با درشتی از انجام کار بد آنها جلوگیری می کند ناراحت شوند.



ولی فرزند عزیز این را بدان که: وقتی کسی با درشتی و تندی به تو هشدار می دهد و از انجام کارهای بد تو جلوگیری می کند، مثل کسی است که بالحنی ملایم و مهرآمیز به تو مژده ای را می دهد.



به عنوان مثال: وقتی کسی تو را از تنبلی در مدرسه و بازیگوشی در خانه باز می دارد و بالحنی تند می گوید: در خواندن درسهایت تنبلی نکن چون بی سواد و بی کار بار می آیی و بدبخت می شوی، مثل کسی است که به تو مژده می دهد و می گوید: شاگرد اول شده ای و بزرگترین جایزه نصیب تو شده است.



پس از هشدار و انتقاد سازنده ناراحت نشو، بلکه خوشحال و متشکر باش؛ زیرا انتقاد بجا انسان را متوجه اشتباه خود می کند و باعث برطرف شدن عیب و ایراد او می گردد.

 

 

کتاب پندهای کوتاه از نهج البلاغه، بنیاد نهج ‏البلاغه


6993820
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است