فرهنگی‌هنری 23:41 - 25 آبان 1397
نوش‌آفرین انصاری می‌گوید: توران میرهادی جنگ جهانی دوم را با تمام وجود حس کرده و زیسته بود و مجموعه این عوامل به گونه‌ای در او تاثیر گذاشته بود که به گواهی همگان پندار، کردار و رفتار ایشان در جست‌وجوی صلح بود.

توران میرهادی در جست‌وجوی صلح بود

به گزارش ایسنا، مراسم نکوداشت زنده‌یاد توران میرهادی با عنوان «آوای صلح و توران میرهادی» در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

در این مراسم عباس جمال‌پور -استاد نگارگری - در سخنانی با عنوان «نقش موسیقی در صلح» اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم صلح چیست؟ صلح فضیلتی است که از جان مایه می‌گیرد.

این هنرمند با اشاره به این شعر مولوی که «جان نباشد جز خبر در آزمون / هر که را افزون خبر جانش فزون» گفت: خبرها همه جا هستند اما مهم گیرنده خبر یعنی انسان است. انسان خبر را به سه صورت کلام، صوت و تصویر دریافت می‌کند.

او با طرح نگاه مولوی به صلح و همچنین بیان دیرینه‌شناسی موسیقی بیان کرد: صلح مستلزم وجود تعادل، توازن و هماهنگی است.

توران میرهادی صلح را می‌ساخت

در ادامع نوش‌آفرین انصاری- دبیر شورای کتاب کودک - در این نشست گفت: توران میرهادی بانوی فرهیخته‌ای بود که هم تاریخ و هم ادبیات را خوب می‌شناخت. او جنگ جهانی دوم را با تمام وجود حس کرده و زیسته بود و مجموعه این عوامل به گونه‌ای در ایشان تاثیر گذاشته بود که به گواهی همگان پندار، کردار و رفتار و در جست‌وجوی صلح بود.

دبیر شورای کتاب با بیان این که «توران میرهادی صلح را می‌ساخت» به سه بنای مدرسه فرهاد، شورای کتاب و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اشاره و اظهار کرد: توران خانم بر این باور بود که ادبیات پیام‌آور صلح و دوستی است و از این رو به دنبال گسترش ادبیات کودک و نوجوان بود. آغاز این حرکت راه‌اندازی نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۳۵ بود که به تشکیل شورای کتاب در سال ۱۳۴۱ منتهی شد.

او افزود: این بانوی صلح در سال ۱۳۵۸ نگران هویت کودکان و نوجوانان بود. از نظر او صلح پایدار نه در جهانی شدن کورکورانه، بلکه در شناخت خود و احترام به دیگری ممکن است. از این رو گفت که باید دست به کار تهیه و تدوین فرهنگنامه شد و در مقابل ابراز نگرانی‌های ما پاسخ داد: «این کار همانند راه دشوار کوهی بلند است اما کرامت مردان و زنان ایرانی از آن کوه بلندتر است و عشق و کار داوطلبانه از بودجه‌های کلان کارآمدتر است.»

توران میرهادی مدام به نسل جدید می‌اندیشید

سپس هوشنگ مرادی کرمانی - نویسنده ادبیات کودک و نوجوان - با اشاره به این‌ که توران میرهادی یکی از خوشبخت‌ترین انسان‌های جهان بود، گفت: او احترام انسان‌ها را نسبت به خودش برمی‌انگیخت. او این احترام را به سادگی به دست نیاورده بود، بلکه حاصل کار و هوشیاری او بود.

او در ادامه گفت: توران میرهادی با خود و جامعه‌اش به صلح رسیده بود و می‌توانست برای همه معضل‌ها و ناهمواری‌ها چندین راه پیدا کند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: او مدام به نسل جدید و نهال‌هایی که باید جامعه را اداره کنند، می‌اندیشید. توران میرهادی کسی بود که فرزندش را در ماجرای سیل شمال از دست داد و دو - سه روز بعد در مدرسه فرهاد حاضر شد و زمانی که متوجه شد، بچه‌ها برای رعایت حال او بازی نمی‌کنند، همه را به بازی دعوت کرد و گفت تمام بچه‌های ایران فرزند من هستند.

فرزانه اخوت - عضو شورای نویسندگان فرهنگنامه کودکان و نوجوانان - نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه در سراسر کشور اظهار کرد: اگر از من بپرسند که چرا این قدر سفر می‌کنی و حاصل این فعالیت‌ها چیست، پاسخش فقط یک کلمه خواهد بود و آن صلح است

این پژوهشگر افزود: چندی پیش یک نفر از من پرسید: رویای شما چیست؟ پاسخ دادم که من رویایم را زندگی می‌کنم، چون کتابخانه جایی است که رویای من تحقق پیدا می‌کند.

او در ادامه گفت: شاهنامه و فرهنگنامه دو ابزار اصلی در این فعالیت‌ها هستند. این دو نامه عزیزند. شاهنامه به دلیل آن که سمبل، ریشه و بن ادبیات فارسی است و فرهنگنامه به این دلیل که به گفته خانم میرهادی برای این است که کودکان دارای پرسش شوند، فکر کنند و شایستگی انتخاب کردن داشته باشند.

در بخش پایانی این مراسم، طیبه محمد - موسس و مدیر گروه سفیران صلح و دوستی - در سخنانی کوتاه با تشکر از شرکت‌کنندگان، بر ادامه همکاری‌های نهادهای مختلف برای برگزاری مراسم‌هایی مشابه ابراز امیدواری کرد.

اجرای برنامه نقالی به دو زبان، توسط سه تن از کودکان و نوجوانان از برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

انتهای پیام


9974981
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» احمد ابوالقاسمی با حضور در برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق از نسبت فامیلی‌اش با علیرضا قربانی، خواننده کشورمان گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تصویربرداری سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده به پایان رسیده و به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: سازمان اوقاف توجه ویژه‌ای به دانش بنیان‌ها دارد و در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است