استانی 08:09 - 27 آبان 1397

تلاش کمیته امداد برای ترویج صدقه دیجیتال/ ستاره مربع‌های مهربانی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ترویج صدقات الکترونیکی مقوله‌ای است که امروز کمیته امداد بر روی آن بسیار مانور می‌دهد برگزاری طرح‌های تشویقی و ترویجی و همچنین همایش‌های کشوری و استانی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های مردمی و دولتی و اجرایی و خدماتی سبب شده تا این روزها مفهوم صدقه الکترونیکی در همه‌جا نهادینه‌شده باشد.

سرعت، دسترسی ۲۴ ساعته و کاهش هزینه‌ها در زمره مزیت‌های صدقات الکترونیکی و موسوم به کد دستوری هستند اما ترویج بیشتر این صدقات به نظر می‌رسد در زمره رسالت‌های روابط عمومی کمیته امداد در سراسر کشور باشد برای بررسی بیشتر روند ترویجی صدقات دستوری در استان با سعید رحمانی مدیر روابط عمومی کمیته امداد استان سمنان به گفتگو نشسته‌ایم.

*کد دستوری به‌واقع چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

صندوق‌های صدقات سطح شهر به مراقبت، نظافت، شستشو، تخلیه و ... نیاز دارد و تمام این مسائل هزینه‌بردار هستند از سوی دیگر نیروهای کمیته امداد باید در رابطه با تخلیه این صندوق‌ها نیز اقدام کنند که در طول سال این عملیات ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه در بردارد اما صدقات از طریق کد دستوری یا کیف الکترونیکی باعث می‌شود تا این مسائل را دیگر شاهد نباشیم.

یکی از مزیت‌های کد دستوری پرداخت آنلاین صدقه در هر زمان و مکان بدون نیاز به صندوق صدقات است دیگر مزیت آن سادگی است که با کد دستور (#۲۳*۸۸۷۷*) می‌توان از یک هزار تومان به بالا صدقه داد از سوی دیگر هزینه‌ها نیز به صفر می‌رسد چراکه صدقات مستقیماً به‌حساب کمیته امداد واریز می‌شود و دیگر نیازی به راه‌اندازی اتومبیل، چرخیدن در سطح معابر و تخلیه صندوق‌ها نیست.

*استقبال مردم از کد دستوری صدقات چگونه بوده است؟

۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان صدقه دیجیتالی در سطح استان سمنان طی شش‌ماهه اول سال پرداخت‌شده که نسبت به سهم کل صدقات، رقمی ناچیز محسوب می‌شود در این بازه زمانی در سطح استان دو میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان صدقه جمع شده که سهم صدقات دیجیتال یک درصد هم نیست. این در حالی است که هدف‌گذاری و تعهد کمیته امداد امام خمینی سمنان در سال جاری جمع‌آوری پنج درصد صدقات به‌صورت کد دستوری بوده است.

*موضوع امروز اعتمادسازی مردم است که این صدقات چگونه خرج می‌شوند دراین‌باره توضیح دهید

روابط عمومی کمیته امداد در سراسر کشور ازجمله استان سمنان دو رسالت ویژه دارد، نخست معرفی کدهای دستوری و ترویج آن و سپس اعتمادسازی مردم. ما معتقد هستیم رسالت روابط عمومی است که به مردم اطمینان دهد این صدقات به مردم نیازمند می‌رسند این امر با اجرای طرح‌هایی در دست بررسی است برای مثال وقتی مددجویان در طرح شوق زیارت به مشهد مقدس اعزام می‌شوند مبلغی از هزینه سفرشان از سوی مردم و مابقی از سوی دولت و کمیته امداد پرداخت می‌شود و وقتی به مردم اطلاع‌رسانی شود که چنین رویدادی با کمک صدقاتی که پرداخت کرده‌اند رخ‌داده قطعاً در اعتمادسازی مؤثر است.

این صدقات به بخش‌های مختلفی همچون جهیزیه، درمان، عمران، مسکن، مدرسه و تدریسی، ابن سبیل و ... تقسیم می‌شوند و درباره کدهای دستوری مانند صدقات فیزیکی نیز باید گفت کمک‌های مردمی مستقیماً به‌حساب کمیته امداد واریز و سپس برای نیازمندان هزینه می‌شود.

درصد هزینه کرد صدقات در بخش‌ها و شهرستان‌های مختلف متفاوت است ممکن است شهرستانی مشکل کمبود مسکن روستایی نداشته باشد اما در ازای آن مثلاً مشکل درمانگاه و بهداشتی داشته باشد و لذا نمی‌توان به یک عامل واحد اشاره کرد اما درمجموع و به‌طور میانگین باید گفت یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های صدقات درمان است امروز باوجود وضعیت اقتصادی، مقوله درمان به‌خصوص بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار کمرشکن و سنگین است و پس‌ازآن مسکن است. البته باید گفت بیش از ۴۰۰ بیمار صعب‌العلاج در استان سمنان تحت پوشش کمیته امداد هستند.

*صدقات آیا در همان شهر جمع‌آوری شده هزینه می‌شود؟

بله؛ این در حالی است که تمام صدقات و زکات دریافتی از مردم یک شهر و منطقه دقیقاً در همان شهر و منطقه هزینه می‌شود این موضوعی است که بعضاً مردم درباره آن اطلاع ندارند و شنیده می‌شود که می‌گویند صدقات به فلان شهر و یا حتی فلان کشور ارسال می‌شود که این امر کاملاً اشتباه است.

ممکن است از شهرستان‌ها و یا مرکز استان کمک‌هایی به بخش‌های محروم شود اما اینکه صدقات شهری برای شهر دیگر هزینه شود هرگز این امر رخ نمی‌دهد برای مثال در بخش محروم خارتوران بیارجمند مجموع صدقات اصلاً چشم‌گیر نیست و نمی‌تواند کفاف هزینه‌ها را بدهد و لذا کمک‌هایی از شهرهای دیگر دریافت می‌کنند اما صدقات آن منطقه هر میزان که باشد در همان منطقه صرف می‌شود.

*درباره شوق زیارت گفتید لطفاً بیشتر توضیح دهید

شوق زیارت طرح اعزام مددجویان و نیازمندان به شهرهای زیارتی مانند مشهد و عتبات محسوب می‌شود که اولویت با زیارت اولی‌ها است، در سال جاری نیز ۲۵۰ نفر از مددجویان کمیته امداد استان سمنان به اربعین اعزام شدند. کمیته امداد این افراد را با سرانه هر نفر ۷۰۰ هزار تومان به پیاده‌روی باشکوه اربعین اعزام کرد که خوشبختانه سبب شد تا موقعیت زیارت اربعین برای بسیاری افراد در درون استان سمنان پدید آید.

البته این طرح با مشارکت خود مردم اجرا می‌شود یعنی شخص هم درصدی را می‌پردازد اما بخش عمده آن را کمیته امداد متعهد می‌شود درباره مشهد نیز باید گفت طرح شوق زیارت را به‌خصوص برای زیارت اولی‌ها با سرانه هر نفر ۲۵۰ هزار تومان اجرا می‌کنیم که خوشبختانه این طرح با همراهی خوب معاونت مناطق محروم آستان قدس رضوی طبق تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد در طول سال انجام می‌شود.

درمجموع باید گفت یکی از سیاست کمیته امداد مقوله معنویات و فرهنگی است که در این مقوله اقدامات خوبی در زمان تصدی‌گری مهندس فتاح در کمیته امداد صورت گرفته است.

*درباره اشتغال‌زایی از سوی کمیته امداد استان سمنان نیز توضیح دهید

۴۰۰ فرصت شغلی بااعتبار چهار میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه ایجادشده است، از سوی دیگر تعهد شغلی کمیته امداد در سال جاری هشت هزار نفر است که برای این امر نیز ۷۳ میلیارد تومان شامل ۲۳ میلیارد تومان شهری و ۵۰ میلیارد تومان روستایی در نظر گرفته‌شده است البته درباره آمار باید گفت اکثر قریب به‌اتفاق طرح‌های اشتغال‌زایی و تسهیلات در شش‌ماهه دوم تکمیل و به بانک‌ها ارسال می‌شوند لذا آمار ایجاد فرصت‌های شغلی در استان طی شش‌ماهه دوم به‌یک‌باره چندین برابر می‌شود و درمجموع امیدواریم به سقف تعهد در سال جاری دست‌یابیم که این امر نیز درگرو کمک‌های مردمی و صندوق اشتغال‌زایی و ... است.

از سوی دیگر باید گفت تمام اعتبارات اشتغال‌زایی استان سمنان در سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان بود که در سال جاری به ۷۳ میلیارد تومان افزایش یافت این امر نشان می‌دهد که کمیته امداد به مقوله اشتغال‌زایی نگاه ویژه‌ای دارد.

*درباره راستی آزمایی این طرح‌ها نیز توضیح دهید

سه هزار و ۳۰۰ نظارت سه تا پنج‌ساله بر طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد استان سمنان انجام می‌پذیرد تا این طرح‌ها در کنار راستی آزمایی ارائه تسهیلات، دچار مشکلات نشوند درنتیجه باید گفت کمیته امداد مددجویان را حتی پس از اعطای تسهیلات، رها نمی‌کند چراکه قصد و هدف اصلی توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش و نیازمند است و نه ارائه تسهیلات به آن‌ها؛

کمیته امداد با اعطای وام و تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی خانواده‌های نیازمند را صاحب‌کار و سپس سه تا پنج سال آن‌ها را همراهی می‌کند و به‌مرور پوشش‌های خودش را مانند مستمری، کمک‌هزینه تحصیلی و ... از خانواده‌ها برمی‌دارد چراکه این خانواده‌ها دیگر به حدی از توانمندی رسیده‌اند و می‌بایست از دایره کمیته امداد بیرون روند تا جا برای خدمت‌رسانی به خانواده‌های دیگری باز شود در این زمینه ۳۸۰ خانوار از دایره کمیته امداد خارج‌شده‌اند. کمیته امداد حتی بر روی توانمندی فرد برای پرداخت اقساط بانکی هم نظارت می‌کند که خانواده به بالندگی برسد. ما معتقد هستیم که مددجویی که یک‌میلیون تومان درآمد دارد ۷۰۰ هزار تومان قسط می‌دهد، توانمند نشده و آن را رها نمی‌کنیم پس کمک‌هایمان را برای این خانواده تداوم می‌دهیم تا این خانواده به حد خوبی از درآمد برسد.

یک موضوع جالب اینجا است که این طرح توانمندسازی موردتوجه کشورهای خارجی نیز قرارگرفته بود کشورهایی مانند کومور و ونزوئلا و ... آن‌قدر از این طرح استقبال کردند که قصد داشتند مانند این را در کشورشان اجرا کنند که در این رابطه مشاوره‌های فکری و طراحی به این کشورها داده‌شده است.


9976038
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است