وبگردی 08:29 - 23 تیر 1393
سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخابات "افغانستان" از شکست بن بست انتخاباتی این کشور و توافق "عبدالله عبدالله" و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان برای بازشماری و بازرسی کل آرا ، استقبال کرد.

به گزارش گرو ه وبگردی باشگاه خبرنگاران نادرمحسنی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان روز یکشنبه در نشست خبری در کابل با ابراز خشنودی از توافق دو نامزد ریاست جمهوری این کشور ابراز امیدواری کرد بازشماری و بازرسی آرای دور دوم انتخابات افغانستان بتواند به شفافیت و سلامت انتخابات کمک کند.



محسنی گفت: آرا با نظارت سازمان ملل، ناظران داخلی و خارجی و همچنین نمایندگان دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با دقت بازشماری و بازرسی خواهد شد.



رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان تاکید کرد: کمیسیون های انتخابات افغانستان مسئول اصلی برگزاری و اعلام نتایج انتخابات هستند و سازمان ملل متحد در شرایط کنونی فقط در بخش فنی و نظارتی با کمیسیون انتخابات همکاری خواهد کرد و جانشین این کمیسیون نمی شود.



محسنی گفت: از بازشماری آرای به صندوق ریخته شده زیر نظر سازمان ملل، ناظران داخلی و بین المللی و همچنین نمایندگان دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال می کنیم.



شب گذشته عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان پس از نشست ها و مذاکرات طولانی با مقامهای داخلی و بین المللی و همچنین در مذاکراتی با ˈیان کوبیشˈ نماینده سازمان ملل در امور افغانستان و ˈجان کری ˈ وزیر امور خارجه آمریکا که برای حل اختلافات دو نامزد به کابل سفر کرده بود، از شکست بن بست انتخاباتی این کشور خبر دادند و اعلام کردند که توافق کرده اند کل آرا بازشماری و بازرسی شود، ابهام ها بر طرف گردد و نامزد پیروز با قبول نتیجه، حکومت وحدت ملی را تشکیل دهد.



حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز بلافاصله با استقبال از توافق دو نامزد ،درخواست یان کوبیش، نماینده سازمان ملل در افغانستان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان را برای تعویق مراسم تحلیف ریاست جمهوری این کشور تا مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات افغانستان پذیرفت.



نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی 16 تیر ما با تاخیر پنج روزه اعلام شد که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی پیشتاز اعلام شد.



عبدالله با رد نتایج ابتدایی، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را با انتشار اسناد و فایل های صوتی و تصویری با تقلب های گسترده همراه دانست.



عبدالله عبدالله در دور اول انتخابات 45 درصد و اشرف غنی احمدزی 31.5 درصد آرا را به خود اختصاص دادند در حالیکه در نتایج ابتدایی دور دوم بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، عبدالله 46.56 و اشرف غنی احمد زی 56.44 درصد آرا را کسب کرده اند.



به دنبال بروز اختلافات بین دو کاندیدا، نمایندگان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در چند روز گذشته با حضور ˈیونس قانونیˈ معاون اول و ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم ریاست جمهوری این کشور گفت و گوهایی را انجام دادند.



یان کوبیشˈ نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز به جمع میانجیگران انتخابات افغانستان پیوستند.



کری بامداد جمعه پس از سفر منطقه ای به چین، وارد کابل شد و با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان و همچنین دو نامزد انتخابات این کشور و نماینده سازمان ملل، دیدار و گفت و گوهایی داشت.



عبدالله عبدالله در نشست خبری شب گذشته با تقدیر از مشارکت مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت که به توافق رسیدیم در برنامه ای که از طرف دفتر سازمان ملل متحد در کابل ˈیوناماˈ طرح شده است صد درصد برگه های رای بازشماری شود و این روند چند هفته طول خواهد کشید.



اشرف غنی احمد زی نیز در این نشست خبری با ابراز خشنودی از توافقات انجام شده از حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان خواست با تعویق زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، به روند برگزاری انتخابات شفاف کمک کند.



اشرف غنی احمد زی گفت: صد درصد آرا برای شفافیت انتخابات و مشروعیت دولت آینده بازرسی و بازشماری خواهد شد.



وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست خبری، افغانستان را در شرایط حساس تاریخی توصیف کرد و از نهادهای افغانستان درخواست کرد به اتهامهای تقلب و تخلف رسیدگی کنند.



کری با تاکید بر اینکه هر دو نامزد متعهد شدند صد درصد آرای ریخته شده به صندوق ها بازرسی و نتیجه رسیدگی به شکایات را بپذیرند، گفت:صندوق ها در مرکز مورد بازرسی قرار خواهد گرفت، صندوق هایی نیز که در ولایات مختلف قرار دارد، توسط آیساف و نیروهای افغان به مرکز منتقل خواهد شد.



قرا است این صندوق ها تحت نظارت جامعه جهانی و ناظران داخلی، بر اساس پیشنهادهای دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان ˈیوناماˈ با حضور نمایندگان دو ستاد انتخاباتی، مطابق معیارهای بین المللی بررسی و پیروز انتخابات برای تشکیل دولت وحدت ملی، اعلام شود.

/انتهای پیام

منبع:ایرنا


4231756
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اردیبهشت ۱۴۰۱ جایگاه «برترین پهلوان قرن» ایران به «سیدحسن رزاز» رسید که جهان‌پهلوان «غلامرضا تختی» گفته بود که من هرچه دارم از او دارم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله میلیون‌ها نفر از افراد بی‌خبر قربانی کلاهبرداری‌های آنلاین می‌شوند. کلاهبرداران می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به موجودی بانکی، شهرت و زندگی شما وارد کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر به معماهای تصویری علاقه دارید مطلب زیر را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اعتماد به نفس وابسته به سن نیست، بلکه به رفتار بستگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ایران با رژیم بعث عراق تنها به چهار دهه قبل ختم نمی شود و حالا هم نقل این محفل و آن مجلس است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نمونه‌های دیگر منحصربه‌فرد می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی دلیران تنگستان از جمله ملودی‌های ماندگار و با کیفیت مربوط به مجموعه‌های تلویزیونی سیما است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موضوع خطا‌های افراد در مأموریت‌های اجرایی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و در همه مشاغل و اقدامات اجرایی محتمل است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در ۵ گروه صبح دیروز آغاز شد و امروز ۷ اردیبهشت به پایان رسید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به روش‌های کاهش دمای تلفن همراه و خطرات استفاده از آن در دما‌های بالا پرداخته شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است