فرهنگی‌هنری 20:59 - 08 مهر 1399
همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا توسط گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی در قم برگزار می‌شود.

همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی رییس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: شیعه از ابتدا مفتخر به عقل‌گرایی بوده و در کنار کتاب و سنت از عقل به عنوان منبع مهم آموزه های دینی بهره برده است. همچنین عقل در فهم و استنباط آموزه های دینی نقش اساسی و بی بدیل داشته است در این زمینه البته مانند همه موضوعات ممکن است دچار آـفت هایی هم شده باشد. جنبه افراط در عقل گرائی امروز خود را در جریان اعتزال نو نشان داده و پژوهشگاه در سال ۹۳ همایشی در نقد این جریان برگزار و مجموعه پنج جلدی را به جامعه علمی تقدیم نموده است.

وی همچنین افزود: این جریان به جای عقل متکی به وحی و منور به نور وحی، به عقل خود بنیاد غربی اتکا دارد و حتی در جاهایی که عقل توان دخالت ندارد هم، عقل را به بازی گرفته و دین و شرع را کنار زده است، جنبه تفریط مسئله امروز خود را در جریان بی اسم و رسم نو اخباری گری نشان داده است، این جریان دامنه حضور عقل را از آنچه مستحق آن است محدودتر کرده و اجازه دخالت عقل در بسیاری از اموری که توانمندی آن را دارد نمی‌دهد.

رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در پایان بیان داشت: همایش اجتهاد عقل‌گرا ضمن تبیین ایجابی مسئله سعی دارد رویکرد تفریطی به عقل را در حوزه‌های فقه، کلام، تفسیر و غیره را مورد نقد قرار دهد، در این راستا شوارای علمی همایش زیر نظر ریاست معزز پژوهشگاه تشکیل و جلسات آن آغاز گردیده است و دبیر علمی حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن قدردان قراملکی استاد تمام گروه کلام کلام پژوهشگاه می‌باشد.

انتهای پیام


10740813
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام مجمع آل طا‌ها از برگزاری تعزیه‌های مختلف با حضور تعزیه‌خوان‌های درجه یک کشوری در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی تأکید کرد که ماه رمضان فرصت مناسبی برای پرورش دادن معرفت و مراحل علاقه‌مند شدن به خداوند است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه نوروزی «بهار بازار» از ۲۹ اسفند تا ۱۱ فروردین شمای کلی از بازار‌های مختلف نظیر بازار خودرو، سرمایه، مسکن، سکه و طلا به فعالان اقتصادی می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد خدمات سفر بر اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور درباره برنامه‌های فرهنگی ماه رمضان ۱۴۰۳ در تقارن با تعطیلات و سفر‌های نوروزی تأکید کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در حوزه سینما شاهد ثبت رکورد‌هایی هستیم که جدول آماری آن در سامانه‌سمفا وجود دارد و امیدواریم عدد ۲۹ میلیون مخاطب را پشت سر بگذاریم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری جدیدترین دستورالعمل‌های معاونت گردشگری به مراکز اقامتی در نوروز ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شالبافیان گفت: نرخ‌های مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سامانه «جانا» برای همه مردم قابل مشاهده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اداره کل هنر‌های نمایشی در گزارشی به ارائه آمار وضعیت هنرمندان تئاتر و تولید و اجرای آثار نمایشی در کل کشور پرداخت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اداره کل هنر‌های نمایشی در گزارشی به ارائه آمار وضعیت هنرمندان تئاتر و تولید و اجرای آثار نمایشی در کل کشور پرداخت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اعضای ستاد در شصت و یکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر ارائه خدمات شایسته به مسافران نوروزی تأکید کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است