فرهنگی‌هنری 11:52 - 22 مهر 1398
فرهاد عابدینی:
فرهاد عابدینی درحالی‌که معتقد است برگزاری نشست‌های ادبی در کافه‌ها شوخی‌ است از علت جدی نبودن برگزاری این جلسات در چنین فضاهایی می‌گوید.

نشست ادبی در کافه شوخی‌ است

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی در کافه‌ها اظهار کرد: من اصلا برگزاری جلسه ادبی در این فضاها را دوست ندارم. حتی علی‌رغم این‌که از ابتدای برگزاری انجمن خودمان مبنا را بر این گذاشتیم که در چنین فضاهایی نشست نگذاریم اما دو جلسه از نشست انجمن‌مان را چون جایی نداشتیم، مجبور شدیم در رستوران برگزار کنیم که جلسه دوم من دیگر نتوانستم آن فضا را تحمل کنم. این فضاها را دوست ندارم چون اصلا جدی نیست.

او ادامه داد: در نشست‌های انجمن‌های ادبی که در فضایی مثل کافه‌ها برگزار می‌شود، این‌طور است که یک طرف عده‌ای نشسته‌اند و شعر نقد می‌کنند و در طرف دیگر صدای «تق‌تق» ریختن چای و هم‌زدنش می‌آید و به عقیده من این اصلا شوخی‌ است. البته قدیم‌ها مثلا نصرت رحمانی می‌رفت و در قهوه‌خانه شعر می‌خواند، اما تنها می‌رفت و ردپایی از خودش می‌گذاشت و می‌آمد. اما برگزاری جلسه ادبی در کافه‌ها جدی نیست و فکر هم نمی‌کنم وقتی جدی نیست بازدهی مفیدی داشته باشد. 

سراینده مجموعه «باران که بیاید» با اشاره به حضورش در جلسات ادبی در آمریکا و فضایی شبیه به رستوران گفت: من در دو جلسه ادبی در آمریکا حضور داشتم که جلسات را در رستوران برگزار کرده بودند اما رستوران به نحوی بود که خودش آمفی‌تئاتر داشت،  در حدود دو ساعتی که شعرخوانی و نقد انجام می‌شد، کسی بستنی و چای نمی‌آورد و بعد از اتمام جلسه از همه پذیرایی می‌شد.

فرهاد عابدینی با بیان این‌که انجمن‌های ادبی اگر جدی گرفته شوند، خوب است، و نه تنها خوب هستند بلکه خیلی هم مفیدند اظهار کرد: انجمن ما که «گروه شعر معاصر» نام دارد، آذرماه به ۲۵ سالگی می‌رسد. اول آذرماه سال ۴۳ که آن را تاسیس کردیم متوجه این شدیم که انجمن‌های ادبی صرفا به به‌به  و چه‌چه می‌گذرد برای همین تصمیم گرفتیم انجمنی را تشکیل دهیم که در آن هم نقد وجود داشته باشد و هم شعرخوانی، تا شرکت‌کننده‌ای که دو ساعت در آن حضور دارد، استفاده‌ای ببرد.

او افزود: در این ۲۵ سال دیده‌ام کسانی را که روزهای اول می‌آمدند و شعرهای‌شان به قول معروف هنوز خام بود اما به جایی رسیدند که خودشان تدریس می‌کنند و چند کتاب شعر دارند. اگر انجمن‌های ادبی این‌طور باشند، چرا نباید باشند؟ اصلا لازم است که باشند.

عابدینی با اشاره به این‌که انجمن‌های ادبی سبب می‌شوند شاعران یکدیگر را ببینند و با هم آشنا شوند و تبادل نظر کنند، گفت: اگر انجمن ادبی این باشد که فقط دو ساعت بنشینیم و تعریف و تمجید کنیم، فایده‌ای ندارد.

او همچنین بیان کرد: شاعران جوان در میان تعدد انجمن‌های ادبی باید جلسات مختلف را ببیند و معیارهایی را به‌دست بیاورند و بدانند نباید در جلسه‌ ادبی وقت‌شان تلف شود و به این نحو بتوانند انجمن ادبی مفیدی برای خود پیدا کنند. 

او افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در نشست‌های انجمن‌های ادبی در نظر گرفته شود این است که سمت‌وسویی نداشته باشند. سمت‌وسو داشتن، چه ادبی، چه سیاسی و چه شخصی، خیلی از جلسات را خراب می‌کند. وقتی گروهی یک جلسه را تشکیل می‌دهند باید برای همه ارزش قائل شوند.

انتهای پیام


10265909
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است