بین‌الملل 13:01 - 25 شهریور 1398
نیویورک تایمز بررسی کرد
حملات پهپادی اخیر جنبش انصارالله به پالایشگاه‌های شرکت نفت آرامکو در بقیق و خریص فاش کرد که عربستان در جنگ علیه یمن به خطر افتاده است. همچنین هزینه کم و آثار عمیق این حملات دست برتر انصارالله در مقابل عربستان را نشان داد و برتری آن در مقابل ریاض می‌تواند تأثیرات مثبتی را بر دیگر گروه‌های مقاومت در سوریه، عراق و لبنان داشته باشد.

تکنولوژی ارزان و هوشمند انصارالله، عربستان را به دردسر انداخته است

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی درباره حملات اخیر یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله به پالایشگاه‌های شرکت نفت آرامکو در بقیق و خریص عربستان نوشت: حملات هوایی روز شنبه حوثی‌ها (انصارالله) بخش عظیمی از تولید نفت خام را هدف قرار دادند و منابع نفتی جهان را به خطر انداختند.

پهپادهای پیشرفته

در همین راستا، کارشناسان سازمان ملل گفتند، انصارالله به پهپادهای پیشرفته‌ای دست یافته است که می‌توانند مسافت ۹۳۰ مایلی را طی کنند و همین مسأله احتمال اینکه منشأ این حملات از اراضی یمن بوده باشد را مطرح می‌کند. با این وجود همچنان این احتمال نیز وجود دارد که منشأ این حملات از عراق یا حتی از داخل عربستان بوده باشد.

 رابرت مک‌نالی، مدیر شرکت تحقیقاتی نفت "راپیدان انرژی گروپ" در این باره گفت: این حملات فاش می‌کنند که عربستان در جنگش علیه حوثی‌ها به خطر افتاده است و اینکه چگونه می‌توان با انجام حملات کم هزینه آثار عمیقی به جای گذاشت.

منابع دیگر مطلع از برنامه‌های انصارالله تأکید کردند که این نیروها پیشتر با استفاده از موشک‌هایی که دقیق نبودند زیربناهای عربستان را هدف قرار می‌دادند که آسیب جزئی به آنها می‌رساند اما هدف قرار دادن تأسیسات نفتی آرامکو تولیدات نفتی آن را از ۸.۵ میلیون بشکه در روز به ۵.۷ بشکه کاهش داده است.

در حالی که مشخص نیست حملات مذکور تا چه میزان به غول نفتی عربستان خسارت وارد کرده اما تعطیلی چند روزه این تأسیسات بازارهای جهانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد. افراد آگاه از اوضاع عربستان مدعی هستند خسارت این حمله محدود بوده و توقف چند روزه تولید این امکان را برای عربستان فراهم می‌کند که نقص‌ها را برطرف کند.

مک‌نالی در این باره معتقد است که به دنبال توقف چند روزه تولید نفت در پالایشگاه‌های بقیق و خریص "قیمت نفت خام افزایش می‌یابد اما بازار جهانی از فاجعه جلوگیری می‌کند." وزارت انرژی آمریکا نیز اعلام آمادگی کرده که در صورت لزوم از ذخایر نفتی استراتژیک برداشت کند تا کمبود را جبران نماید. این حملات نه تنها آسیب‌پذیری عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها را برملا می‌کنند، بلکه نشان می‌دهند انجام چنین حملات کم هزینه‌ای چه آثار عمیقی را بر جای می‌گذارند. در همین راستا، "ویم زویننبرگ"، محقق ارشد امور پهپادی در "پکس" (سازمان صلح هلند) می‌گوید، برای ساخت پهپادهای مورد استفاده در این عملیات تنها ۱۵۰۰۰ دلار یا کمتر هزینه شده است. حملاتی که توسط پهپادهای ارزان انجام شده و در آن از تاکتیک‌های "داوود و جالوت" استفاده شده باعث افزایش ناپایداری در خاورمیانه می‌شود. بنابراین  این حملات تنها زیربناهای اقتصادی را هدف نگرفته بلکه هزینه‌های امنیتی عربستان را افزایش داده و بازارهای نفت را مختل می‌کنند و باعث هراس ریاض شده است.

علی‌رغم اینکه انصارالله از منابع مالی قابل توجهی برخوردار نیست اما پهپادها به آن ‌ابزاری بخشیده تا به عربستان سعودی کشوری که با هزینه ۶۷.۸ میلیارد دلاری، در مقام سوم بیشترین هزینه‌کرد نظامی در جهان قرار دارد، آسیب بزند.

"فاری المسلمی"، از مرکز مطالعات راهبردی صنعا در این باره می‌گوید: این (حملات) برای سعودی‌ها چالشی ایجاد کرده است که هر قدر هم که توان مالی، نظامی یا اطلاعاتی داشته باشند توان رویارویی با آن را نخواهند داشت.

 برتری انصارالله

اولین بار سال گذشته میلادی بود که نشانه‌ای از استفاده انصارالله از پهپاد پدیدار شد و از آن زمان توان آن‌ها به شکل مداومی افزایش یافته است.

زویننبرگ در این مورد می‌گوید: قیمت ارزان و آسانی تولید پهپادهای مذکور، دشواری شناسایی و هدف قرار دادن و همچنین توانایی بالای آن‌ها در ایجاد آسیب گسترده، موجب شده که حوثی‌ها با استفاده از این ابزار، دست برتر را در برابر عربستان داشته باشند. مشخص نیست که حوثی‌ها چقدر ظرفیت دارند اما توانایی‌های آنها با گذشت زمان تکامل یافته است.

وی تصریح کرد، موفقیت انصارالله در مقابل عربستان می‌تواند تأثیرات مثبتی را بر دیگر گروه‌های مقاومت در سوریه، عراق و لبنان داشته باشد.

هلما کرافت، از بانک سرمایه‌گذاری "آر.بی‌.سی" درباره حملات مذکور گفت: حمله به پالایشگاه بقیق نگران کننده است، این حمله یک ضربه طلایی به زیربناهای عربستان بود و ما از مدت‌ها قبل بیم حمله به بقیق را داشتیم.

امی مایرز، عضو شورای روابط خارجی آمریکا نیز معتقد است که حمله انصارالله هوشمندانه بوده و اهدافی را هدف قرار داده‌ که حداکثر اثرگذاری و خسارت را ایجاد کند.

شرکت راپیدان انرژی نیز تأسیسات بقیق را مهمترین مجمتع نفتی در جهان خوانده و رابرت مک‌نالی که عضو همین مؤسسه است تأکید کرده که حمله موفقیت آمیز به تأسیسات بقیق بدترین چیزی است که برنامه ریزان انرژی انتظار رخ دادن آن را دارند.

انتهای پیام


10239001
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انصارالله یمن اعلام کرد در طول ۲۰۲ روز تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۱۰۲ کشتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس مورد حمله قرار گرفتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: سفر آیت‌الله رئیسی فرصتی برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه ما با ایران بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فلسطینی گزارش دادند جنگنده‌های اسرائیلی یک مقر صلیب سرخ را در غرب غزه مورد حمله قرار داده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام رسانه‌های کره شمالی کیم جونگ اون در جریان آزمایش ارزیابی سامانه موشک‌انداز چندگانه که به زودی آزمایش رسمی آن انجام می‌شود، قرار گرفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ایالات متحده می‌خواهد مراسم اصلی فارغ التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه به دلایل امنیتی لغو کند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی بارندگی شدید در تانزانیا و کنگو ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در نتیجه حملات پنجشنبه شب حزب الله در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، یک صهیونیست در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین به هلاکت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برپا کردن چادر در اعتراض به حدود هفت ماه جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه از دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده به دانشگاه‌های کانادا گسترش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم فلسطین در استان‌های مختلف شهر صعده امروز با شعار «همراه با غزه باعزت... بسیج و آمادگی» برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است