اقتصادی 22:29 - 11 شهریور 1393
نری‌گیلر وزیرکشاورزی، دام وتأمین غذای برزیل هفته پیش سفری به ایران داشت.

برزیل در زمره تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی و دامی است. در حاشیه سفر وزیر برزیلی به ایران گفت‌وگوی‌کوتاهی انجام شد.

  • وضعیت تولید کشاورزی ایران را در بازدیدهایتان، چطور دیدید؟

در ایران به‌رغم آنکه کمبود آب وجود دارد و شرایط برای دامپروری چندان مناسب نیست، اما مراحل تولید از نظر فنی خوب و کارها درست انجام می‌شود. می‌توان گفت، افراد در کارشان حرفه‌ای هستند که در این شرایط می‌توانند تولید کنند. برای من جالب و درعین حال تعجب‌آور بود که تولید در این واحدها به‌طور پیشرفته و با نظم انجام می‌گیرد، به‌خصوص در واحد گاو شیری.

  • برزیل چه کمکی می‌تواند به کشاورزی ایران بکند؟

ما در زمینه ارتقای ژنتیک دامی توانمندی‌های خوبی داریم و در این خصوص می‌توانیم به ایران کمک کنیم. کارشناسان ایران می‌توانند برای آموزش و انتقال دانش فنی در بخش ژنتیک دام به برزیل سفر کنند و آموزش ببینند. همچنین ایران می‌تواند به‌منظور اصلاح نژاد دام برای افزایش تولید گوشت و شیر از برزیل دام زنده وارد کند.

  • چه زمینه‌های همکاری میان ایران و برزیل وجود دارد؟

برزیل به میوه، نهاده‌های کشاورزی مانند کود پتاس و نیتروژن و همچنین نفت نیاز دارد و این محصولات می‌تواند زمینه‌های همکاری میان 2کشور باشد. از طرفی ایرانی‌ها می‌توانند در زمینه زیرساخت‌ها مانند ساخت کارخانجات و جاده‌ها در برزیل سرمایه‌گذاری کنند. برزیل تلاش می‌کند روابط نزدیک‌تری با ایران داشته باشد.

  • به‌دنبال مشکلات تحریم، ایران به‌دنبال گشایش خط اعتباری با برزیل برای تبادل ارزی است. راه‌حل شما چیست؟

پیشنهاد می‌کنم کمیته مشترکی تشکیل شود و درباره مسائل مشترک صحبت ‌کنند. این کمیته می‌تواند موانع صادرات و واردات میان ایران و برزیل را از میان بردارد. ما می‌توانیم به کاهش تحریم‌ها کمک کنیم، زیرا مهم‌ترین مسئله در تبادل ارز میان 2کشور است.

  • حجم تجارت کشاورزی برزیل با ایران چقدر است؟

حجم تجارت کشاورزی ما با ایران تقریباً یک میلیارد و 600میلیون دلار است. برزیل مواداولیه زیادی مانند ذرت، سویا و دانه‌های پنبه به ایران صادر و به تولیدات دامی این کشور کمک می‌کند.

  • ایران به‌دنبال کشت فراسرزمینی است و پیشنهاد آن را به برزیل داده است. موضع کشورتان در این باره چیست؟

با نزدیک‌ترشدن روابط میان 2کشور، امکان همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی وجود دارد. من هم مایلم دوطرف همکاری‌هایشان را در حوزه کشاورزی گسترش دهند.

  • گفت‌وگو: فرحنازهاشمی
  • مترجم: علی جاویدفر

 

 


4632152
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است