اقتصادی 04:10 - 09 فروردین 1394
آزاد راه تهران _شمال بعد از گذشت 20 سال تبدیل به افسانه شده که در جاده های پر پیچ وخم شمال باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  آزاد راه تهران _شمال بعد از گذشت 20 سال تبدیل به افسانه شده که پایانی برای آن وجود ندارد.


براساس این گزارش روزگاری بود که به محض شنیدن خبری درخصوص تعیین تکلیف آزادراه تهران ـ شمال، مردم بلافاصله این سخنان را با دقت پیگیری می‌کردند و می‌خواستند بدانند طبق برنامه‌ریزی یا دستور مقام مورد نظر، مردم بالاخره چه زمانی از ترافیک 200 کیلومتری جاده‌های منتهی به شمال خلاص شده و می‌توانند با آسایش در یک آزادراه استاندارد به سمت تفریحی‌ترین منطقه ایران حرکت کنند. 


سال‌ها گذشته ،  و این آزاد راه افسانه در طی 20 سال گذشته  در دست های مسولان ختلف اعم از داخلی ،خارجی چینی، ایرانی، چرخیده اما بعد از گذشت 20 سال تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی  با انواع واقسام مشکلات مختلف داشته است.


براساس این گزارش پس از گذشت دو دهه تنها قطعات یک و چهار این آزاد راه تا پایان سال به افتتاح می رسد.


این گزارش می افزاید: با وجود وعده‌های پیاپی مسئولان دولت یازدهم مبنی بر تعیین تکلیف این پروژه تا پایان سال 96 و ارائه تصویری روشن از آزادراه تهران-شمال خبر می‌رسد که قطعات 2 و 3 با پیشرفت فیزیکی نزدیک به صفر هیچگاه ساخته نخواهد شد.


از زمان واگذاری ساخت آزادراه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان حدود 18 سال می‌گذرد، در این مدت به قطعه 4 با پیشرفت 97 درصدی در دولت قبل افتتاح شد و ساخت قطعه یک نیز از مرز 40 درصدی عبور کرده است.


عباس آخوندی مردادماه سال گذشته به‌عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با تاکید بر این‌که یکی از اولویت‌های کارهایم‌ آزادراه تهران-شمال است .


آخوندی چند روز بعد یعنی 29 مردادماه در حاشیه مراسم معارفه به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی بر ساخت آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تاکید کرد.


وزیر راه و شهرسازی اما در پایان این بازدید اولین اظهارنظر رسمی خود در خصوص زمان ساخت آزادراه تهران-شمال را این‌گونه تصحیح کرد:‌اعلام زمان ساخت و بهره برداری از آزادراه تهران-شمال وعده‌ای بی پشتوانه خواهد بود. از نظر فنی انجام پروژه تا چهار سال آینده امکان پذیر است، اما مسئله مهم حل مسائل مالی و تامین آن است.»


وی همچنین تاکید کرد: «منتظر گزارش کارشناسان و مشاوران هستیم و این گزارش مبنای تصمیم  گیری در خصوص آینده آزادراه تهران-شمال خواهد بود و پس از آن می توانم حرف درستی در این رابطه بزنم. تا وضعیت مسائل مالی و حقوقی بین دولت و بنیاد مستضعفان روشن نشود شروع قطعات 2 و 3 تعمیق مشکل کنونی آزادراه خواهد بود.



اما تجربه گذشته درخصوص طرح‌های مزمن عمرانی نشان می‌دهد طرح‌هایی از این دست که با معضلات و مشکلات متعدد فنی، حقوقی، مالی و زیست محیطی مواجه هستند، صرفا با روحیه جهادی و عزم ملی قابلیت پیشرفت خواهد داشت و اگر وزیر محترم دولت یازدهم هم به دنبال ادامه راه اسلاف خود بوده و صرفا قرار است با انتصاب یک نماینده ویژه در امور این آزادراه روزگار وزارت خود را سپری کند، بهتر است از همین حالا دست‌ها را بالا ببرد و کار را برای تحویل دادن به وزیر بعدی آماده کند.


براساس این گزارش حال امیدوار هستیم  افسانه آزاد راه تهران _شمال بعداز گذشت 20 سال حداقل بتواند در این دولت یک یا دو درصدی پیشرفت فیزیکی پیدا کند.


انتهای پیام/

6108531
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است