فرهنگی‌هنری 00:13 - 30 خرداد 1397
/رسانه‌ها ناامیدی پمپاژ می‌کنند؟/
یک روزنامه‌نگار و مدرس ارتباطات معتقد است که رسانه‌ها باید واقعیت را انعکاس دهند اما از این هم که مخاطب حس کند بن‌بستی وجود دارد، جلوگیری کنند و راهکار ارایه کنند.

مخاطب را در بن‌بست قرار ندهید

بیژن نفیسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد رسانه‌ها در قبال پرهیز از گسترش ناامیدی و ایجاد توقعات بی‌جا اظهار کرد: رسانه‌ها بازتابی از رویدادها را انتقال می‌دهند و اگر مشکلی در سطح جامعه باشد، رسانه‌ها مجبورند که واقعیت آن را بازتاب دهند اما اگر مشکلی در جامعه مطرح می‌شود، باید سعی شود که در کنار آن راه‌هایی برای رفع آن مشکل در رسانه‌ها گفته و همچنین مشارکت‌هایی که مخاطبان می‌توانند برای رفع آن مشکل داشته باشند، نشان داده شود.

او ادامه داد: اگر رسانه‌ها نکات منفی را می‌بینند، باید نکات مثبت که می‌تواند قدم‌هایی باشد تا مشکلات را حل کند هم دیده شود. درواقع این مساله کمک می‌کند که رسانه درباره خبری که ناامیدی ایجاد می‌کند، راه‌ حلی بدهد تا جو ملایم‌تر شود و مخاطب احساس نکند که در بن‌بست قرار گرفته است.

این روزنامه‌نگار با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید واقعیت را بگویند، تصریح کرد: باید راه‌هایی را که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، برویم تا مشکل برطرف شود. ممکن است مشکل اقتصادی وجود داشته باشد، به این معنا که کالایی گران می‌شود یا کمبودی در جامعه اتفاق می‌افتد، بنابراین باید با توجه به صحبت‌های کارشناسان و دست‌اندرکاران راه‌حل‌هایی برای مبارزه با گرانی و رفع کمبود به مردم آموزش داده شود. برای مثال اگر در رسانه همیشه گفته شود که آب نداریم یا کمبودی وجود دارد خود به خود ناامیدی را در سطح جامعه رواج می‌دهیم. اما در کنار آن باید راه‌هایی برای صرفه‌جویی ارائه شود. این راهکارها باعث می‌شود که احساس کنیم بن‌بست مطلقی وجود ندارد وگرنه رسانه نمی‌تواند در شرایطی که آب نداریم بگوید آب وضع خوبی دارد. این مساله حتی مردم را به مصرف تشویق می‌کند و خیال آن‌ها را آسوده خواهد کرد؛ بنابراین رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را انعکاس دهند اما از اینکه مخاطب حس کند بن‌بستی وجود دارد، جلوگیری کنند و راهکار بدهند.

این مدرس ارتباطات با اشاره به وظیفه رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌ها وظیفه دارند که مشکلات را ببیند و در کنار آن راهکار پیدا کنند در نتیجه کار درستی انجام می‌شود اما اگر فقط مشکل را در نظر بگیرند و راهکاری ارائه ندهند، ناامیدی رواج پیدا می‌کند.

این روزنامه‌نگار درباره عملکرد رسانه‌ها در قبال جلوگیری از توقعات بی‌جا خاطرنشان کرد: زمانی که مساله‌ای را بزرگ کنیم توقع در جامعه ایجاد می‌شود اما زمانی که سعی کنیم واقعیات موجود را به مردم انتقال دهیم خود به خود توقع در سطح امکانات خود را نشان خواهد داد؛ برای مثال زمانی که ذخایر مالی کمی داریم اگر بگوییم کمبودی وجود ندارد، مردم هم توقعشان بالا خواهد رفت؛ بنابراین واقعیت‌ها باید گفته شود.

نفیسی در پایان گفت: زمانی رسانه توقع ایجاد می‌کند که واقعیت موجود را انتقال ندهد؛ بنابراین اگر واقعیت را به جامعه بگوییم توقع هم در همان سطح خود را نشان می‌دهد و پایین‌تر می‌آید. اگر رسانه‌ای واقعیت را به مردم بگوید توقع بالا نمی‌رود مگر اینکه با مساله موجود غیرواقعی برخورد کند که البته به دلیل کثرت رسانه‌ها به سرعت مشخص خواهد شد. رسانه‌ها درباره یک مساله اتفاق نظر ندارند و یکی از محاسن همین است به دلیل اینکه خواننده دنبال واقعیت می‌رود. پس نمی‌توانیم بگوییم که رسانه‌ها به جو دامن می‌زنند چون آن‌ها یکسان به مسائل نگاه نمی‌کنند و این اختلاف نظر و سلیقه کمک می‌کند مخاطب واقعیت را درک کند.

انتهای پیام


9815822
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است