علمی فناوری 11:39 - 07 خرداد 1396
درصورتی که بتوان از دی ان ای مانند نوارهای مغناطیسی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرد، به صورت نظری می‌توان تمامی اطلاعاتی که انسان تا به امروز در فضا گرد‌آوری کرده‌است را در فضایی به اندازه یک پارکینگ دوگانه جا داد.

براساس گزارش ساینس الرت، مهندسان رایانه‌ای شرکت مایکروسافت با همکاری MIT قصد دارند طی چند سال آینده ذخیره‌سازی اطلاعات روی دی ان ای را آغاز کنند و انتظار دارند تا پایان این دهه مرکز داده‌هایی مجهز به سیستم ذخیره‌سازی عملیاتی با استفاده از دی‌ان‌ای در اختیار داشته باشند.

هراندازه که قدیمی به نظر برسند، نوارهای مغناطیسی امروزه یکی از بهترین شیوه‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات به شمار می‌روند زیرا نه تنها ارزان قیمت هستند، بلکه مقاومت بالایی نیز دارند و می‌توانند تا 30 سال اطلاعات را در خود نگه دارند و در هر رول از آنها نزدیک به یک ترابایت اطلاعات ذخیره می‌شود.

اما اگر بدانید طی دو سال گذشته حجم اطلاعات تولیدی بیش از حجم اطلاعاتی بوده که طی کل تاریخ بشر تولید شده، به این نکته پی خواهید برد که برای ذخیره‌سازی به سیستمی کارامدتر نیاز خواهد بود. ماده‌ای بیولوژیکی مانند دی‌ان‌ای ممکن است برای چنین کاری عجیب به نظر بیاید، اما در واقع از توانایی بالایی در گنجاندن حجم بزرگی از داده‌ها در فضایی بسیار کوچک دارد.

در دهه 1940 اروین شرودینگر این فرضیه را مطرح کرد که می‌توان یک کد-اسکریپت وراثتی را درون یک سازه غیرتکرار‌شونده که شبه‌کریستال نامیده می‌شود، ذخیره کرد. فرضیه وی الهام‌بخش جیمز واتسون و فرانسیس کرک شد تا بتوانند ساختار مارپیچی دی‌ان‌ای را براساس مطالعه روزالین فنکلین کشف کنند و درک بشر از مکانیک حیات را متحول سازند.

اولین تلاش برای ذخیره‌سازی اطلاعات دیجیتال روی دی‌ان‌ای پنج سال پیش در سال 2012 و توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد انجام گرفت. از آن پس فناوری به اندازه‌ای پیشرفت کرده که دانشمندان توانسته‌اند 215 پتابایت اطلاعات را روی یک گرم از دی‌ان‌ای ذخیره کنند.

این فرایند شاید از گنجایش بالایی برخوردار باشد، اما انجام آن به زمان زیادی نیاز دارد. سال گذشته شرکت مایکروسافت فناوری ذخیره‌سازی دی‌ان‌ای خود را با کدگذاری نزدیک به 200 مگابایت اطلاعات مربوط به 100 اثر ادبی کلاسیک را در چهار پایه دی ان ای به نمایش گذاشت.

این فرایند هزینه‌ای نزدیک به 800 هزار دلار در بر دارد و سرعت آن بسیار پایین است درحدی که اطلاعات با سرعت 400 بایت بر ثانیه ذخیره می‌شوند، و مایکروسافت در تلاش است این سرعت را به 100 مکابایت بر ثانیه برساند. هنوز راه‌حلی برای بالابردن سرعت این فرایند یافت نشده‌است اما کاهش قیمت در روند توالی‌نویسی ژنتیکی می‌تواند بر کاهش قیمت فرایند ذخیره‌سازی نیز تاثیرگذار باشد.

اگرچه سیستم ذخیره‌سازی دی‌ان‌ای مایکروسافت روی تراشه عمل می‌کند،‌ این احتمال وجود دارد که نسخه‌های بعدی این سیستم مبتنی بر آنزیم‌ها یا باکتری‌های دست‌ورزی شده ساخته شوند.


9133103
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است