فرهنگی‌هنری 12:35 - 09 شهریور 1393
نمایش «آرسنیک و تور کهنه» متکی به بازی گروهی است. نمایشنامه‌ای پر بازیگر که هر یک از شخصیت‌هایش دارای هویتی مستقل و کارکردی موثر در شکل گیری فاجعه هستند

چند نکته درباره نمایش «آرسنیک و تور کهنه»/ یک جنایت خانوادگی با چاشنی عشق و سیاست

محدثه واعظی‌پور: یک: نمایش «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی حسین پارسایی، ترکیبی از یک متن هوشمندانه و طنازانه و اجرایی درست و متناسب با ظرفیت‌های متن است. اثری مفرح درباره سوء تفاهم‌های بشری، سیاست و عشق. دو پیرزن به ظاهر سخاوتمند، اما قاتل، جوانی که توهم رئیس جمهوری دارد و یک جانی فراری شخصیت‌های این نمایش هستند و وصله ناجور مورتیمر است. در مجموع تماشاگر با خانواده‌ای عجیب و غریب روبرو است که ریشه خشونت و جنون را می‌توان در نیاکانشان هم سراغ گرفت. پدر ابی (بهاره رهنما) و مارتا (فهیمه امن‌زاده) سم‌ها را روی فرزندانش امتحان می‌کرد.

در این فضای آشفته که رویه‌ای انسانی و اتفاقا آرام و همدلی برانگیز دارد، جهانی وجود دارد که قتل، خشونت و دروغ را در ظاهری اقناع‌کننده پنهان می‌کند. جالب است که تنها شخصیت بیگناه قصه منتقدی است که به خاطر کارش استهزا می‌شود. لحظه رهایی مورتیمر (بیژن بنفشه‌خواه) از عذاب متعلق بودن به این خانواده بخش مهمی از نمایش است. او که رفتارهای غیرعقلانی خانواده‌اش را درک نمی‌کند، عملا اتفاقی پای به این معرکه گذاشته، او میراث‌دار خوبی برای جنون و شوربختی  خاندان بروستر نیست.

شخصیت مورتیمر به عنوان منتقد تئاتر و روزنامه‌نگار (در نگاه کلی روشنفکر) زمینه شوخی کارگردان با اهالی رسانه و حتی تئاتری‌ها را فراهم می‌کند، بارها در نمایش به این موضوع اشاره می‌شود که تماشای هر شبی بعضی نمایش‌ها چقدر دشوار است. از سویی دیگر منتقدها از گزند شوخی کارگردان در امان نیستند و بارها از آنها انتقاد می‌شود. اما مورتیمر جدا از این کارکرد طنز، در آن فضای غریب می‌تواند نماینده روشنفکرانی باشد که در تقابل با جنون، تقلب و جنایت عاجز به نظر می‌رسند. او تنها شخصیت نمایش است که از به ارث بردن جنون و کشتار در رنج است. پیرزن‌ها به راحتی با این موضوع کنار آمده‌اند و جرج که وارث عمه‌هایش است به خوبی مسیر آنها را ادامه می‌دهد. جاناتان (پژمان جمشیدی) هم یک خلافکار حرفه‌ای است و جرم و جنایت را در خانواده به اوج رسانده است. در پایان نمایش، سرهنگ رونی (خسرو احمدی) قربانی می‌شود تا ذهن مخاطب همچنان درگیر این حادثه باشد. آیا قانون هم نمی‌تواند بر بی‌خردی و تعصب مهار بزند؟

دو: قصه «آرسنیک و تور کهنه» در یک دکور روایت می‌شود. کارگردان در این فضای ثابت بدون تغییر صحنه و فقط از طریق ورود و خروج بازیگران قصه را بدون وقفه پیش می‌برد. «آرسنیک...» بدون بیهوده‌گویی یا وقت‌کشی تا پایان سرحال و سرگرم کننده است و افت نمی‌کند. شناخت جاذبه‌های متن، ضرباهنگ، اندازه بازی‌ها و هماهنگ کردن تیمی که هر کدام قابلیت‌هایی دارند در «آرسنیک...» به خوبی اتفاق افتاده است. حسین پارسایی به عنوان کارگردانی باتجربه در تئاتر از پتانسیلی که متن و بازیگران در اختیارش قرار داده‌اند به درستی استفاده کرده است. توجه به مسائل روز، شوخی با جنگ طلبی جرج بوش و بحران عراق جذابیت نمایش را برای مخاطب ایرانی بیشتر کرده است. پارسایی توانسته ظرافت‌های متن اصلی و لایه‌های مختلف آن را در اجرای کمدی و مفرح نمایش حفظ کند و به مفهوم اصلی اثر وفادار مانده است.

سه: «آرسنیک و تور کهنه» متکی به بازی گروهی است. نمایشنامه‌ای پر بازیگر که هر یک از شخصیت‌هایش دارای هویتی مستقل و کارکردی موثر در شکل گیری فاجعه هستند. قطعاتی از یک پازل که دنیای بیرحمانه حاکم بر عمارت بروستر را شکل می‌دهند. پارسایی با انتخاب بازیگرانی که قدرت بازی در نقش‌های کمدی و خلق موقعیت‌های طنز را دارند بار کمیک نمایش را افزایش داده، در این فضا است که اغراق در بازی فرناز رهنما منطقی جلوه می‌کند، هر چند با جنس دیگر بازیگران تفاوت دارد. کارگردان شوخی‌ها را بسط داده و به ویژه برای مخاطب عام فضایی مفرح و قابل درک و ساده خلق کرده است، فضایی که مضمون تلخ و رعب آور نمایش (غلبه جنون بر عقل) را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما متن آن قدر قوی است که حتی با چاشنی شیرین طنز و گروه بازیگرانی که پیشتر در مجموعه‌های طنز پربیننده تلویزیون دیده‌ایم، ارزش‌های مضمونی‌اش را از دست نمی‌دهد. متن می‌توانست با رفتن جرج به بیمارستان، فرار مورتیمر از خانه و اقامت پیرزن‌ها در آسایشگاه تمام شود، اما تاکید نویسنده و پس از آن، کارگردان به ادامه این جنایت‌ها، تلنگری است درباره این که دنیای آینده همچنان از جنون و جنایت آکنده است.

243243


4608468
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است