اجتماعی 14:22 - 10 مهر 1401

چالش امروز عرصه جمعیت سیاسی کاری است

مسعود عالمی نیسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات این مؤسسه در زمینه سیاست‌های جمعیتی کشور گفت: اقداماتی که توسط مؤسسه جمعیت انجام می‌شود از جنس ایجاد توافق، همراهی و همکاری همه ذی‌نفعان بوده و لزوماً محدود به همه دستگاه‌های اجرایی نمی‌شود.

عالمی نیسی مهمترین چالش امروز در موضوع جمعیت را جو سیاسی حاکم بر این موضوع دانست و گفت: متأسفانه مقداری فضا دو قطبی و سیاسی شده است؛ کسی که طرفدار سیاست‌های جمعیتی است متعلق به یک جناح است و کسی که مخالف سیاست‌های حاکمیت است با سیاست‌های جمعیتی مخالف است؛ در حالی که بحث جمعیت در ذات خود اصلاً سیاسی نیست.

رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور افزود: مؤسسه با تاکید بر گفتمان علمی که می‌تواند ایجاد کند و به دور از صحبت‌های سیاسی کار خود را ادامه خواهد داد. وقتی بحث علمی پیش می‌رود نهایتاً طرف مقابل فقط می‌تواند بحث علمی داشته باشد نه به کسی برچسب زده می‌شود و نه با هیجان و استدلال‌ها احساسی به موضوع جمعیت برخورد می‌شود.



وی با اشاره به اینکه بعد از تاکید بر اصلاحات علمی و دوری از احساسات باید به اجماع گرایی اندیشید؛ گفت: باید از همه ظرفیت‌ها چه در داخل دانشگاه‌ها، چه در پژوهشگاه‌ها و چه در سازمان‌های اجرایی باید به این موضوع بپردازیم. باید ببینیم کف میدان اجرایی چه افرادی هستند. کارشناسان سازمان‌ها که مجری سیاست‌ها هستند طبق افکار خود عمل می‌کنند؛ درست است که آنها موظفند طبق قانون عمل کنند اما به دلیل افکار متفاوت قانع نشدند و عملشان بدون اشتیاق و غیر مداوم است.



رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور خاطر نشان کرد: به همین دلیل ما معتقدیم مؤسسه جمعیت می‌تواند با ایجاد همدلی، همکاری بین دستگاه‌ها را به صورت بنیادی افزایش دهد. تصویب قوانین با ستاد ملی جمعیت است ما در مؤسسه تحقیقات جمعیت وظیفه اندیشه سازی و اجماع سازی مقوله جمعیت را داریم که می‌تواند با یک مبنای علمی این اجماع را ایجاد کند.


11700737
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله گمشده به آغوش مادرش، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است