استانی 05:59 - 12 اسفند 1393
شهرستان ماهنشان دارای قلعه‌‏های زیبا و تاریخی است که گردشگری جغرافیایی ماهنشان را تشکیل می‌دهند، قلعه‌های زیبایی همچون ستی‌قلعه، مهستان و مهر از قلعه‌های بی‌نظیر این شهرستان است.

ماهنشان شهر قلعه‏‌های زیبا و تاریخی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ماهنشان یکی از شهرستان‌های تاریخی استان زنجان است که قدمت آثار تاریخی آن قدمت چندین هزار ساله آن را به رخ می‌کشد، شهرستان دارای قلعه‌های بسیاری است و می‌توان آن را شهرستان قلعه‌های زیبا و تاریخی نامید.

ستی‌قلعه در ناحیه ماهنشان یکی از قلعه‌های شهرستان ماهنشان است که در محدوده استان زنجان قرار گرفته و به دوره ساسانیان می‌رسد، این قلعه بهترین گواه برای سابقه سکونت مردم در این ناحیه در دوره‌های پیش از اسلام محسوب می‌شود .

*مهستان یکی از زیباترین آثار معماری صخره‌ای ایران

قلعه باستانی مهستان یکی از زیباترین آثار معماری صخره‌ای در کناره جنوبی رودخانه قزل‌اوزن است که به فاصله 12 کیلومتری خاور ماهنشان قرار گرفته است، این قلعه زیبا در مسیر راه زنجان در مجاورت روستای مهستان واقع شده است و با توجه به شواهد به دست آمده، تاریخ ایجاد قلعه مهستان به دوره میانی اسلامی و حد فاصل قرن‌های هفتم و هشتم هجری قمری می‌رسد.

این قلعه صخره‌ای با ارتفاع تقریبی 250 متر روی بدنه کوه احداث شده است و دارای اتاق‌ها، پلکان‌ها، راهروها، طاقچه‌ها و طاق نماهای زیبای و بی‌نظیر است.

 این قلعه به شماره 1458 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در حال حاضر زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان قرار گرفته است و برخی از این ٍآثار مرمت هایی صورت گرفته است.

*قلعه صخره‌ای مهر ماهنشان

قلعه صخره‌ای مهر یکی از قلعه‌های زیبای این شهرستان است که از دور جلوه زیبای آن چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، در کنار قلعه زیبای بهستان که هر ساله گردشگران بسیاری از این بنای تاریخی منحصر به فرد بازدید می‌کنند، قلعه‌ای همچون مهر نیز می‌تواند به مکانی مناسب برای گردشگران تبدیل شود، آثار تاریخی این شهرستان هنوز به خوبی معرفی نشده‌اند و گردشگران بیشتر از بهستان بازدید می‌کنند.

قدمت آن را به استناد سفال‌های پراکنده‌ای که در منطقه دیده می‌شود به دوران میانی اسلام و حدفاصل قرن‌های ششم و هفتم هجری قمری می‌رسد، به نظر می‌رسد این قلعه در حدود 500 متری شمال خاوری روستای ارزه‌خوران و در کرانه‌های جنوبی روستای قلعه چای ماه نشان واقع شده است.

این قلعه دارای دو نوع معماری صخره‌ای و ساخت و ساز سنگی و آجری است که به دلیل نوع کاربری آن به عنوان یکی از استحکامات دفاعی و نظامی شهر ماهنشان در زمان‌های قدیم محسوب می‌شده است.

این قلعه دارای ساختار ویژه‌ای و از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی است که در حال حاضر گردشگران از آن در ایام نوروز به ویژه تابستان از آن بازدید می‌کنند.

شهرستان ماهنشان در باختر استان زنجان واقع شده یکی از آبادترین و بکرترین مناطق استان زنجان است و از جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله دریاچه طبیعی، رودخانه‌های متعدد دایمی و فصلی، کوه‌های سر‌به ‌فلک‌کشیده،چشمه‌ها،باغ‌ها و کشتزارهای زیبا و دیدنی برخوردار است.

شهرستان ماهنشان از جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی خوبی برخوردار است،چشمه‌های آب معدنی، کرانه رودخانه‌های منطقه، دریاچه آب شیرین، کاروان‌سراها و قلعه‌های قدیمی که قدمت بیش‌تر آن‌ها به دوره‌های میانی اسلام می‌رسند، برخی از جاذبه‌های این شهرستان هستند که در قسمت‌های مختلف منطقه پراکنده شده‌اند.

 جغرافیای جهانگردی ماهنشان همواره مورد توجه گردشگران بوده و جاذبه‌های تاریخی و اسلامی آن از این شهرستان زیبایی‌هایی ساخته است که امروزه باید برای بازدید از این جاذبه‏ها به آن سفر کرد،رودخانه‌هایی که در آن جریان دارند، همگی از ارتفاعات متعدد این شهرستان سرچشمه گرفته و آبادانی و زیبایی منطقه ماهنشان را دو چندان کرده است.


5961947
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است