بین‌الملل 19:14 - 17 مهر 1394
یادداشت سردبیر مجله المرایای لبنان/
سردبیر مجله لبنانی «المرایا» نوشت مواضع روسیه در قبال بحران سوریه و مبارزه با تروریسم این اصل را در عرصه سیاسی بنیان نهاد که «حکومت با زور و قدرت سرنگون نمی‌شوند، اما با زور و قدرت می‌توان مانع سرنگونی حکومت‌ها شد».

معادله جدید روس‌ها در سوریه «شکست بکارگیری قدرت در براندازی نظام‌های مردمی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت، «فادی اسماعیل بودیه»، سردبیر مجله لبنانی «المرایا» طی یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری فارس به بررسی حضور مستقیم نظامی روسیه در سوریه پرداخت.

پوتین، احیای اقتدار روسیه، بحران سوریه

در این یادداشت آمده است: انتخاب «ولادیمیر پوتین» به ریاست جمهوری روسیه نقطه عطف مهمی در احیای قدرت این کشور داشت و موجب ایفای نقش اساسی روسیه در عرصه بین الملل جهت تغییر معادلات این عرصه و تحمیل مسکو بعنوان شریک واشنگتن در پرونده‌های بین المللی شد.

از زمان آغاز بحران سوریه پوتین سیاست شفاف و روشنی در برابر این بحران اتخاذ و اعلام کرد که در کنار نظام مشروع و منتخب مردم سوریه قرار دارد و در این راستا نقش بسیار مهمی را در شورای امنیت برای ممانعت از تصویب قطعنامه‌های سیاسی و نظام علیه دمشق ایفا کرد.

افزون بر آن تیم دیپلماتیک روسیه در طول بحران برای دستیابی به راه حل سیاسی بصورت مستمر با گروه‌های معارضی که در فهرست گروه‌های تروریستی و مسلح قرار نمی‌گرفتند، در تماس بود و در این خصوص نشست‌هایی را برگزار کرد که در کفرانس‌ مسکو 1 و مسکو 2 نمود پیدا می‌کند.

آمریکای نگران، بحران کریمه و اوکراین را کلید می‌زند

اما تمام این تلاش‌ها همواره با مانع تراشی و سنگ اندازی آمریکایی‌ها مواجه بود که موفقیت روس‌ها در این پرونده را به زیان خود می‌دیدند. به همین منظور بحران اوکراین و جزیره کریمه با هدف مجازات مسکو و مشغول کردن آن به این بحران را کلید زد، اما با کوه سخت و پر صلابت پوتین و مردم روسیه برخورد کرد تا مسکو اصل جدیدی را وارد بازی‌های عرصه بین الملل کند و به واشنگتن بقبولاند که «روسیه پوتین، قدرت بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت».

آمریکایی‌ها طی بحران سوریه تلاش کردند، ائتلافی بین المللی برای مبارزه با تروریسم ایجاد کنند و در این راه برای فرونشاندن خشم و غصب افکار عمومی جهان که هر روز از ابعاد جدید‌ توطئه آمریکا علیه سوریه و حمایت واشنگتن از گروه‌های تروریستی آگاه می‌شدند، نیروی هوایی کشورهای هم‌پیمان را برای آنچه آن را مبارزه با تروریسم نامیده بود، فراخواند.

اما اندکی از تشکیل این ائتلاف نگذشته بود که ماهیت دروغین و فریبنده آن و ناتوانی از تحقق حتی یکی از اهداف مشخص شده طی یک سال فعالیتش برای جهانیان آشکار شد.

جامعه بین المللی طی یک سال مبارزه ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم به رهبری آمریکا مشاهده کردند، این ائتلاف نه تنها گامی در مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه برنداشته، بلکه به توسعه و گسترش نفوذ این گروه‌ها و حمایت مالی و نظامی از آنها اقدام کرده است.

رئیس جمهوری روسیه در واکنش به ناتوانی ائتلاف آمریکایی مبارزه با تروریسم تصریح کرد: «جای تعجب دارد، آمریکایی که می‌تواند، از کره زمین آب را در سطح مریخ ببیند، کاروان‌های داعش روی زمین را نمی‌بیند».

عدم جدیت ائتلاف آمریکا در مبارزه با تروریسم، از جمله داعش موجب شد تا روسیه از پیوستن به آن خودداری کند و به حضور مشاوران نظامی خود در سوریه آن هم با تایید و هماهنگی دمشق اکتفا کرد.

معامله غرب با پوتین، تلاش برای تغییر موضع مسکو

«فرانسوا اولاند»، رئیس جمهوری فرانسه تلاش کرد، با تبدیل بحران اوکراین به اهرم فشاری روی همتای روسیه خود موجب تغییر موضع مسکو در قبال دمشق شود، اما پاسخ مسکو دشمنان سوریه را غافلگیر کرد، چون مسکو اعلام کرده بود که به درخواست دمشق، جنگنده‌های خود را راهی سوریه خواهد کرد.

به محض اعلام این خبر از زبان پوتین آمریکا جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای را آغاز و تلاش کرد که از قدرت و اقتدار ارتش سوریه در تغییر معادلات حاکم بر میدان در سوریه بکاهد و در افکار عمومی جهان نسبت به اهداف این حضور روسی شک و تردید ایجاد کند.

به همین منظور رئیس جمهوری آمریکا و وزیر دفاع این کشورها بارها طی بیاناتی تصریح کردند که از دخالت روسیه در سوریه احساس نگرانی بسیار می‌کنند. در همین راستا پاریس نیز در واکنش به این حضور، تاکید کرد که دخالت روسیه در سوریه بازتابی منفی بر روند سیاسی خواهد گذاشت.

ایران، حزب الله و حمایت از روسیه در مبارزه با تروریسم

در ادامه این سیاست، آمریکا به بلغارستان فشار بسیاری وارد کرد تا آسمان خود را به روی جنگنده‌های روسی ببندد تا در مقابل ایران بعنوان یکی از هم پیمانان روسیه و سوریه از آمادگی خود جهت همکاری و هماهنگی با روسیه در مبارزه‌اش با تروریسم و غلبه بر آنها خبر داد و آسمان خود را به روی عبور جنگنده‌های روسی گشود.

به موازات آن، سید «حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در مصاحبه‌ای تلویزیونی از این موضع روسیه استقبال کرد و جدیت مسکو در مبارزه با تروریسم در سوریه و حمایت از دمشق و همچنین منافع روسیه در این کشور ستود.

پیام‌های مسکو پس از حضور در سوریه

روسیه با قدرت به عرصه سیاسی بین الملل باز گشته است تا به جهانیان بگوید که روسیه بزرگ را نه می‌توان نادیده گرفت و نه مجازات کرد. بلکه مسکو خواهان حضور و مشارکت جهت حل بحران‌های بین‌المللی است تا زمینه تحکیم پایه‌های صلح و ثبات و دموکراسی را در جهان هموار کند.

این هدفی است که آمریکا و غرب از آن بشدت ابراز نگرانی می‌کنند، چون قدرت یافتن روسیه در عرصه بین‌المللی و حضورش جهت حل بحران‌های بین المللی بمعنای پایان دادن به یکه تازی آمریکا در این عرصه است.

در عرصه میدانی، جنگنده‌های روسی ضربات سخت و سنگینی را به گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره وارد و آنها را وادار کردند، خانواده‌های خود را از سوریه خارج و راهی عراق یا ترکیه کنند.

همچنین جنگنده‌های روسی، در عملیات خود تعداد زیادی از انبارهای تسلیحاتی و تجهیزات نظامی و ذخایر گروه‌های تروریستی را منهدم کردند و موجب شد تا ارتش سوریه با پوشش هوایی این جنگنده‌ها عملیات زمینی گسترده‌ای را در چندین جبهه علیه گروه‌های مسلح تروریستی آغاز کنند.

آنچه در سوریه می‌گذرد، برخلاف عراق است که جنگنده‌های آمریکایی آنگونه که ادعا می‌کردند، بجای هدف گیری داعش، نیروهای ارتش و کمیته‌های دفاع مردمی این کشور را هدف می‌گرفتند.

روسیه امروز را می‌توان، هم پیمان حکومت‌ها و مردمی دانست که تروریسم کمر به نابودی آنها بسته‌اند، از سوریه و عراق گرفته تا مصر و در این راه تا ریشه کن سازی تروریسم به مبارزه‌اش در کنار این کشورها ادامه خواهد داد.

مواضع روسیه در قبال بحران سوریه و مبارزه با تروریسم این اصل را در عرصه سیاسی بنیان نهاد که «حکومت با زور و قدرت سرنگون نمی‌شوند، اما با زور و قدرت می‌توان مانع سرنگونی حکومت‌ها شد».


7183426
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است