استانی 04:45 - 04 مرداد 1393
فارس گزارش می‌دهد
در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در زنجان همه همسایه‌ها دست به کار می‌شوند و خانه خود را تمیز و خود را برای عید فطر و ورود میهمانان آماده می‌کنند.

آداب و رسوم زنجانی‌ها در عید سعید فطر

به گزارش خبرنگار فارس در زنجان، روز اول ماه شوال مصادف با عید فطر است که مسلمانان، پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ بوده و آن را جشن می‌گیرند.

کشورهای مسلمان دیگری نیز همچون مصر، امارات و یمن با برپایی آیین‌های خاص خود در این عید، ماه مهمانی خداوند را بدرقه می‌کنند.

در این روز مسلمانان نماز عید فطر را به جماعت می‌خوانند روزی که، روزه گرفتن در آن حرام است و پرداخت زکات فطره در این روز بر هر مسلمانی واجب است.

*توصیه‌های دین در روز عید

در منابع اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، تن خود را در آب بشویند و غسل کنند، غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در این روز است و در آن فرقی میان مردان، زنان و کودکان نیست و علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر به شمار می‌آید.

*سنت‌های قدیمی مردم زنجان

تاج الملوک یکی از زنان زحمت‌کش و مسنی است که از خاطرات دوران کودکی خود در عید فطر می‌گوید: در چند روز پایانی ماه مبارک رمضان همه همسایه‌ها دست به کار می‌شدند و خانه خود را تمیز می‌کردند و خود را برای عید فطر و ورود میهمانان آماده می‌کردند.

او از خاطرات شیطنت‌های کودکانه‌اش تعریف می‌کند: با اینکه سن و سالم کم بود اما صبح عید فطر را زودتر از بقیه بیدار می‌شدم و دیگر به خواب نمی‌رفتم آنوقت همه آرزویم این بود که مادرم مرا با خود به نماز عید فطر ببرد.

این مادر بزرگ با تجربه ادامه می‌دهد: نماز عید فطر که تمام می‌شد بعضی از همسایه‌ها نان قندی،‌ خرما و دیگر اقلام نذری را بین روزه‌داران پخش می‌کردند سنتی که این روزها هم در بین مردم رواج دارد.

او از صبح روز عید می‌گوید: پدر و مادرهایمان ابتدای صبح آیین دیدار نوعید را انجام می‌دادند و این گونه از خانواده‌های داغدار دلجویی به عمل می‌آوردند.

این مادر بزرگ یکی از شیرین‌ترین خاطرات خود را حضور میهمانان در خانه دانسته و ابراز می‌کند: یکی از لذت بخش‌ترین اتفاقات دوران کودکیم حضور مهمان در خانه‌مان بود که در روز عید فطر نیز گاهی تا سه روز مهمان به خانه‌هایمان رفت و آمد می‌کرد چیزی که این روز‌هاد به ندرت دیده می‌شود.

*فریضه‌های الهی در عید فطر

در حدیث شریفی از امام رضا(ع) آمده است: «خداوند، روز فطر را بدین سبب "عید فطر" قرار داد تا مسلمانان، اجتماع و مجمعی داشته باشند که در آن روز، گرد هم آیند و در برابر خداوند، به خاطر منت‌ها و نعمت‌هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آن روز، روز عید و تجمع، روز زکات و رغبت و روز نیایش است».

*گفت‌وگوی بنده در قنوت نماز عید با پروردگار

بارالها! به حق این روز، که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر بدی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، ما را نیز از آن خارج سازی، درود و صلوات تو بر او و آنها.

خداوندا! از تو می‌طلبم، هر آنچه را که بندگان شایسته‌ات از تو خواستند و به تو پناه می‌برم از هر آنچه که بندگان خالصت به تو پناه بردند.

*تکبیر در روز عید فطر

یکی دیگر از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است، تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن بوده و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.

الله أکبر الله أکبر الله أکبر

لا إله إلا الله

الله أکبر الله أکبر

ولله الحمد

الله أکبر کبیراً

والحمد لله کثیراً

حضرت علی(ع) در خصوص فضیلت روز عید فطر می‌فرمایند: «امروز تنها عید کسانی است که روزه آنها در پیشگاه ‏خدا پذیرفته شود و عبادت‏‌های شبانه آنها مورد پذیرش خداوند شده باشد، و هر روزی ‏که گناه نکنی روز عید تو است».

کم کم غروب ماه خدا دیده می‌شود

صد حیف از این بساط که برچیده می‌شود

در این بهار رحمت و غفران و مغفرت

خوشبخت آن کسی ست که بخشیده می‌شود


4325695
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است