سیاسی 00:35 - 10 آبان 1393
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: «ایران بر خلاف قطعنامه شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل، هنوز پروتکل الحاقی را اجرایی نکرده و از نظر ما اجرای این پروتکل برای اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته ای ایران ضروری است.»

آمانو در اندیشکده بروکینگز: همکاری ایران کند شده!

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه ۹ آبان در واشنگتن ادعا کرد که ایران هنوز دو اقدام عملی بسیار مهم باقیمانده برای شفاف سازی هسته ای را اجرا نکرده است.

 

یوکیا آمانو که در اندیشکده امریکایی "بروکینگز" (Brookings) راجع به فعالیت‌های هسته‌ای ایران سخن می‌گفت، اظهار داشت: «از تابستان امسال پیشرفت ایران در اجرای تعهداتش کند شده و دو اقدام عملی مهم -که می‌بایست دو ماه پیش انجام می‌شد- هنوز اجرا نشده است.»

 

وی همچنین گفت: «ایران بر خلاف قطعنامه شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل، هنوز پروتکل الحاقی را اجرایی نکرده و از نظر ما اجرای این پروتکل برای اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته ای ایران ضروری است.»

 

آمانو در ادامه ادعاهای خود افزود: «ایران باید ابهامات مربوط به فعالیت هسته‌ای نظامی‌اش را روشن کند. البته آژانس نمی‌گوید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. ما از اطلاعاتی که درباره جنبه احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران در اختیار داریم، نتیجه‌گیری‌ نکرده‌ایم؛ ولی می‌گوییم ایران باید این مسأله را روشن کند، چون اطلاعات گسترده و معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد تهران درگیر چنین فعالیت‌هایی بوده است.»[!]

 

 

 

 

بر پایه گزارش تکمیلی جام نیوز، وب‌سایت رادیوفردا (radiofarda) ارگان رسانه ای سازمان سیا، درباره دو اقدام عملی مورد اشاره آمانو، نوشته است: «اشاره مدیرکل آژانس به موضوع "آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری" و "شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای" است که قرار بود ایران تا مردادماه امسال درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند.»

 

منبع یادشده اضافه کرده: «بر اساس گزارشی که آژانس روز ۳۱ اردیبهشت امسال منتشر کرد، ایران متعهد شده بود که در خصوص مبادرت به انفجارهای پرقدرت از جمله در مقیاس بزرگ؛ همچنین ارائه اطلاعات و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و (یا) مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده توضیح دهد.»

 

 

 

 

خاطرنشان می‌کنیم که با وجود بیش از یک دهه همکاری شفاف جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، این نهاد همچنان تحت تأثیر قدرت های سلطه جو و لابی صهیونیستی از اعتراف به صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران خودداری می کند.

مقامات آژانس علی‌رغم اینکه تا کنون هیچ سند معتبری دال بر انحراف برنامه هسته ای ایران یافته و ارائه نشده، بر اثر فشار دولت امریکا و هم‌پیمانانش مجبورند که پرونده هسته ای کشورمان را باز نگه دارند تا قدرت های غربی از این حربه برای امتیازطلبی از جمهوری اسلامی ایران بهره ببرند.

 

 


5085369
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی مقابل «بی حجابی» در جامعه می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس جمهور چین در دیدار با علی باقری در مسکو ضمن قدردانی از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین گفت که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا وجود اراده میان طرفین است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند اما ما کارگر را خالق تولید، محور تولید و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان شانگهای به عنوان یک اولویت مهم، یک اصل راهبردی به شمار می‌رود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به مسکو سفر کرده، با دستیاران ویژه روسای جمهور روسیه و چین دیدار و رایزنی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است