استانی 10:50 - 06 خرداد 1395
سرپرست استانداری خوزستان تاکید کرد:
سرپرست استانداری خوزستان بر لزوم مشارکت فعال سازمان‌ها و بانک‌های عامل در راه‌اندازی واحدهای صنعتی نیمه فعال، نیمه تمام و راکد استان تاکید کرد.

لزوم مشارکت فعال سازمان‌ها و بانک‌ها در راه‌اندازی صنایع نیمه فعال و راکد

به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، فرج‌الله خبیر در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که روز گذشته در اهواز برگزار شد، با اشاره به دستورالعملی که امسال از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور به استان‌ها ابلاغ شد، اظهار کرد: این دستورالعمل استان‌ها را به راه‌اندازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نیمه تمام، نیمه تعطیل و راکد مکلف کرده که این موضوع تکلیف مهمی برای خوزستان محسوب می‌شود و باید با دقت پیگیری شود.

وی با بیان این‌که جذب تسهیلاتی که در این راستا اعطا می‌شود، به شکوفایی و رونق اقتصادی استان کمک می‌کند، افزود: فرآیند اجرای این دستورالعمل تشریح شده است که در ابتدا باید یک کمیته بررسی متشکل از 4 نفر پرونده واحدهایی را که در سامانه بهین‌یاب ثبت شده‌اند را مورد بررسی قرار دهند.

خبیر تصریح کرد: سپس نتایج مربوطه جهت اعطای تسهیلات به بانک‌ها ارائه می‌شود و در این مرحله برای بانک‌ها نیز مدتی یکماهه تعیین شده تا وضعیت ارائه تسهیلات به هر واحد تولیدی و صنعتی را بررسی کنند و چنانچه به هر دلیلی قادر به ارائه تسهیلات به هر واحدی نیستند، باید دلایل خود را به صورت مکتوب به کمیته بررسی ارسال کنند.

وی با اشاره به شرایط کنونی جامعه به ویژه بحث اشتغال و نرخ بالای بیکاری گفت: راه‌اندازی واحدهای تعطیل و راکد صنعتی که اقدامات اجرایی آن انجام و تجهیزات و ماشین آلات لازم تامین شده است اما به علت مشکلات نقدینگی، عدم سرمایه در گردش یا هر مشکل جزئی دیگر از تولید بازمانده‌اند و همچنین راه‌اندازی واحدهای صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد، اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد می‌کند و در این صورت می‌توانیم قادر به پاسخگویی به متقاضیان کار در استان باشیم.

سرپرست استانداری خوزستان در خصوص تسهیلاتی که جهت راه‌اندازی واحدهای تولیدی نیمه تمام، نیمه فعال و راکد ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: هر استانی که بتواند در این راستا فعال‌تر عمل کند، طبیعتا سهم بهتری از این تسهیلات را جذب خواهد کرد.

وی ادامه داد: این تسهیلات فعلا از منابع داخلی بانک‌ها باید پرداخت شود و ما در جریان مشکلات بانک‌ها در این زمینه هستیم و قصد نداریم تا خدای‌نکرده تمام تقصیرات را به گردن سیستم بانکی بیاندازیم. طبیعتا بانک‌ها نیز تمایل دارند مشتریان خوب و خوش حسابی داشته باشند، بنابراین در این زمینه حضور فعالانه بانک‌ها و مسئولین بانکی را طلب می‌کنیم.

خبیر با تاکید بر فعالیت جدی کمیته بررسی و کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راستای راه‌اندازی واحدهای صنعتی نیمه تمام، نیمه فعال و راکد و برگزاری جلسات مستمر کارگروه و کمیته بررسی در استان عنوان کرد: باید فرآیند اجرای دستورالعمل دولت در خصوص راه‌اندازی این واحدها به صورت مستمر پیگیری شود تا بتوانیم از شرایطی که در سطح ملی ایجاد شده است، برای کمک به رونق اقتصاد و تولید استان استفاده کنیم.

وی گفت: پس از صدور این دستورالعمل، نخستین جلسه را امروز برگزار کردیم که بیشتر برای توجیه دستگاه‌ها و بانک‌ها بود تا در انجام اقدامات لازم وحدت رویه ایجاد شود و اهداف این دستورالعمل نیز کاملا مشخص است که اصلی‌ترین آن کمک به حفظ اشتغال است.

خبیر اظهار کرد: در استان برخی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط وجود دارند که اکنون با مشکل مواجه شده‌اند و جهت ادامه تولید به نقدینگی احتیاج دارند؛ راه‌اندازی این‌گونه واحدها همان کمک به حفظ اشتغال است و همچنین برخی دیگر از واحدها کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند که باید جهت افزایش ظرفیت تولید و دستیابی به ظرفیت اسمی این واحدها کمک کنیم.

وی با اشاره به وجود واحدهای نیمه تمام در استان تصریح کرد: قطعا شخص سرمایه گذار در راه‌اندازی این‌گونه واحدها سهمی از سرمایه موردنیاز را تامین کرده و به این صورت نبوده که تمام سرمایه لازم را از بانک تامین کند و تورم و تغییر نرخ ارز که ناگهان از حدود 1300 تومان به 3000 تومان رسید، یکی از مشکلات واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر بود که موجب متضرر شدن افراد زیادی شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دیدگاه بانک‌های استان، حفظ طرف قرارداد و مشتری خود باشد، بسیاری از مسائل حل می‌شود که البته این حسن نیت در بانک‌ها وجود دارد. همچنین در دستورالعمل دولت مبنی بر راه‌اندازی واحدهای نیمه فعال، نیمه تمام و راکد به تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع داخلی بانک برای واحدهای صنعتی که به علت محدودیت در تامین نقدینگی امکان فعالیت مجدد ندارند، اشاره شده است و این‌گونه واحدها طبق دستورالعمل باید متعهد شوند که با دریافت تسهیلاتی که دولت برای این دستورالعمل در نظر گرفته تا قبل از پایان سال جاری واحد را تکمیل و ظرفیت خالی خود را فعال کنند.

خبیر ادامه داد: واحدهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد نیز مشمول این دستورالعمل می‌شوند و شرایط ارائه و نرخ سود تسهیلاتی که برای راه‌اندازی این‌گونه واحدها اعطا می‌شود هم مشخص شده است. در سامانه بهین یاب نیز که در راستای این دستورالعمل راه‌اندازی شده، واحدهای مربوطه که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی با تاکید بر نظارت و مشارکت دقیق نماینده بانک در کمیته بررسی پرونده‌های واحدهای نیمه فعال، نیمه تمام و راکد که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، بیان کرد: این کمیته به صورت روزانه جلسات خود را برگزار می‌کند و تا روز شنبه هفته آتی باید در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مستقر شود و آغاز به کار کند.

خبیر اظهار کرد: البته سازمان صنعت و معدن، کارهایی در زمینه شناسایی این‌گونه واحدها انجام داده است که ضرورت گسترده‌تر کردن اطلاع‌رسانی از طریق مطبوعات و صدا و سیما به تمام واحدهای تولیدی وجود دارد و خانه صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی استان نیز می‌توانند به گسترده‌تر شدن این اطلاع‌رسانی‌ها کمک کنند.

وی عنوان کرد: در اعطای این تسهیلات در عین دقت و نظارت باید توجه داشت که هر چه استان استفاده بیشتری از این تسهیلات داشته باشد، به صورت بهتری می‌تواند شرایط شکوفایی و رونق اقتصادی خود را طی کند.

خبیر با بیان این‌که ما مشکلاتی جدی در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط داریم، بر لزوم جبران کردن این عقب ماندگی تاکید و اظهار کرد: راه‌اندازی واحدهای نیمه‌تمام، افزایش ظرفیت واحدهای نیمه‌فعال، دستیابی به ظرفیت اسمی واحدها و فعالیت مجدد واحدهای راکد باید موردتوجه بیشتر و در دستور کار قرار بگیرد که این امر موجب بهبود شرایط استان خواهد شد.

انتهای پیام


7926741
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است