گوناگون 07:35 - 21 تیر 1397
همشهری آنلاین هیجان پابرجاست!
علی مولوی:هرچه‌قدر که جلوتر می‌رویم، همه‌چیز حساس‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

همراه با بیست و یکمین دوره‌ی جام‌جهانی

شاید تیم‌های بزرگی مثل آلمان، آرژانتین، پرتغال، اسپانیا و... که از شانس‌های قهرمانی به حساب می‌آمدند حذف شده باشند، اما هیجان فوتبال هم‌چنان پابرجاست و هرروز که می‌گذرد پیش‌بینی قهرمان جام‌جهانی 2018 سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود!

در این‌جا، مطالب جالب کوتاهی را همراه با گزارش تصویری مسابقه‌های هفته‌ی سوم جام‌جهانی 2018 روسیه برایتان آماده کرده‌ایم.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

کاریکاتور «عمر مؤمنی»، کارتونیست مشهور اردنی در سایت گل

 

  • قهرمان‌ها زودتر به خانه برمی‌گردند!

ژرمن‌ها هم به طلسم عجیب و غریب مدافع عنوان قهرمان جام‌جهانی در دوره‌های اخیر گرفتار شدند و خیلی زود به خانه برگشتند.

اولین‌باری که این اتفاق افتاد و مدافع عنوان قهرمانی در بازی‌های گروهی حذف شد، جام‌جهانی 2002 بود که فرانسوی‌ها با یک تساوی و دو شکست در گروهشان چهارم شدند. در جام‌جهانی 2006، برزیل از این طلسم گریخت و تا یک‌چهارم نهایی صعود کرد و درنهایت به فرانسه باخت. اما در جام‌جهانی 2010، ایتالیا با دو تساوی و یک شکست در گروهش چهارم شد.

در سال 2014 نیز اسپانیا با یک پیروزی و دو شکست به این طلسم گرفتار شد و در گروهش سوم شد و از صعود بازماند. در این دوره نیز آلمان قربانی شد و نتوانست از سد مکزیک و کره‌ی جنوبی بگذرد و با یک پیروزی و دو شکست و تفاضل گل کم‌تر نسبت به کره‌ی جنوبی در گروهش چهارم شد. آیا این طلسم در دوره‌ی بعد هم ادامه خواهد داشت؟

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

شادی پس از گل «یوسف یوراری‌پولسن» در برابر پرو

 

  • دو پنالتی در یک جام!

«یوسُف یوراری‌پولسن»، مهاجم 24ساله‌ی تیم ملی دانمارک در جام‌جهانی 2018، یک رکورد عجیب را به‌نام خودش ثبت کرد. او با این‌که مهاجم است، در دو بازی نخست دانمارک در مرحله‌ی گروهی، دوبار مرتکب خطای پنالتی شد! از جام‌جهانی 1966 تاکنون، 52سال بود که هیچ بازیکنی در یک دوره‌ی جام‌جهانی مرتکب دو خطای پنالتی نشده بود!

در بازی نخست، یوراری‌پولسن در دقیقه‌ی 46 در نیمه‌ی اول مرتکب خطای پنالتی شد، اما «کریستین کوئه‌وا»، هافبک 26ساله‌ی پرو، پنالتی را به آسمان کوبید و از دست داد تا یوراری‌پولسن در دقیقه‌ی 59 بازی، اشتباه خود را جبران کند و گل برتری و پیروزی‌بخش دانمارک را به ثمر برساند. اما در بازی استرالیا نتوانست اشتباه خود را جبران کند و پنالتی «مایل یدیناک» در دقیقه‌ی 38 بازی گل شد و دانمارک بازی برده را در برابر استرالیا با تساوی تعویض کرد.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

ساق‌بندهای آگوئرو در رختکن آرژانتین، پیش از بازی با نیجریه

 

  • خوش‌شانسی با سوباسا!

مجموعه‌ی انیمیشن ژاپنی «کاپیتان سوباسا» که در ایران با نام «فوتبالیست‌ها» شناخته‌شده است، در تمام جهان هواداران بسیاری داشته و دارد. یکی از این هواداران همیشگی، «سرخیو آگوئرو»، مهاجم 30ساله‌ی منچسترسیتی و تیم ملی آرژانتین است. البته در کشور آگوئرو و کشورهای اسپانیایی‌زبان، این مجموعه با نام «ابرقهرمانان» پخش می‌شود و «سوباسا اوزارا»، «اولیور اتُم» نام دارد!

آگوئرو ساق‌بندهایی با تصویر شخصیت سوباسا می‌بندد که روی آن پرچم آرژانتین و شماره‌ی 16 محبوبش هم دیده می‌شود و معتقد است برایش شانس می‌آورند. هرچند که در این دوره شانس با آگوئرو و تیم ملی آرژانتین یار نبود، اما او توانست با همین ساق‌بندها در برابر ایسلند و فرانسه گل‌ بزند.

البته آگوئرو تنها بازیکن مشهوری نیست که ساق‌بند سوباسا می‌بندد؛ پیش از این «آندرس اینیستا»، «مسعوت اوزیل» و چند بازیکن مشهور دیگر هم با سابق‌بندهای سوباسا دیده شده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

شادی پس از گل «کیلیان ام‌باپه» در برابر آرژانتین/ عکس: سایت گل

 

  • سال خوش‌یمن فرانسوی‌ها

نام فرانسه با جام‌جهانی گره خورده است؛ حتی پایه و اساس جام‌جهانی را «ژول ریمه‌»‌ی فرانسوی گذاشت که در آن دوران رئیس فیفا بود. هرچند که آن‌ها فقط در 15دوره از 21دوره‌ی جام‌جهانی حضور داشتند و فقط یک‌بار قهرمان جهان شدند.

می‌گویند برای فرانسوی‌ها، جام‌جهانی یعنی 1998؛ سالی که فرانسه‌ی میزبان با ستارگان بزرگش موفق شد جام‌ را بالای سرش ببرد. اما به نظر می‌رسد خوش‌یمنی این سال هم‌چنان برای فرانسوی‌ها ادامه دارد. «کیلیان ام‌باپه»، ستاره‌ی جوان و بی‌نظیر این‌روزهای تیم ملی فرانسه هم متولد این سال خوش‌یمن است.

او شش‌ماه پس از قهرمانی فرانسه و تنها 11روز مانده به پایان سال 1998، در بیستم دسامبر به‌دنیا آمد. او با گلی که در مرحله‌ی گروهی به پرو زد، به جوان‌ترین گل‌زن تاریخ فرانسه تبدیل شد و صعود فرانسه را نیز قطعی کرد. ام‌باپه در بازی با آرژانتین هم عالی ظاهر شد و با سرعت بالا و تکنیک جذابش، یک پنالتی برای فرانسه گرفت و دو گل هم به ثمر رساند و شاید سال خوش‌یمن تازه‌ای را برای فرانسوی‌ها رقم بزند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

از راست «اسامه الحدادی»، «فخرالدین بن‌یوسف» و «رامی بدوی»

 

  • دوهزار و پانصدمین!

88 سال پیش در بازی افتتاحیه‌ی نخستین دوره‌ی جام‌جهانی در سال 1930، «لوسین لوران»، مدافع سمت راست تیم ملی فرانسه، نخستین گل تاریخ جام‌جهانی را در دقیقه‌ی 19 بازی وارد دروازه‌ی مکزیک کرد. او در تمام زندگی‌ فوتبالی‌اش دو گل ملی زد که این اولین گل ملی او بود و در مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال و گل دیگرش را در یک بازی دوستانه با انگلیس زد.

احتمالاً خیلی‌ها بازی تونس و پاناما را نگاه نکردند چون بازی هم‌زمان، بازی حساس بلژیک و انگلیس بود و از طرفی، بازی تونس و پاناما کاملاً تشریفاتی بود و هردو از قبل حذف شده بودند. اما واقعیت این است که بخشی از این تاریخ 88ساله در همین بازی به ظاهر کم‌اهمیت رقم خورد.

«فخرالدین بن‌یوسف»، مهاجم 27ساله‌ی تیم ملی تونس در دقیقه‌ی 51 دروازه‌ی پاناما را باز کرد و دوهزار و پانصدمین گل تاریخ جام‌جهانی را به نام خودش ثبت کرد.این بازی دو بر یک به نفع تونس به پایان رسید و آن‌ها دومین پیروزی‌شان در تاریخ جام‌جهانی را پس از 40سال و پنج دوره حضور، جشن گرفتند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

شادی پس از گل «میلاد محمدی» و «کریم انصاری‌فرد» در برابر پرتغال

 

  • فراتر از 90 دقیقه!

جمله‌ی مشهوری درباره‌ی فوتبال هست که می‌گوید فوتبال 90 دقیقه است. به این معنی که نباید تا آخرین لحظه ناامید شد و باید در تک‌تک ثانیه‌های بازی تلاش کرد. اما در جام‌جهانی اخیر، فوتبال در بسیاری از بازی‌ها فراتر از 90 دقیقه بوده و 20 گل از 122 گل مرحله‌ی گروهی، در دقیقه‌ی 90 یا پس از آن به ثمر رسیده که یک رکورد تاریخی است.

میچی باتشوایی از بلژیک (90)، ایوان پریشیچ از کرواسی (90)، ژردان شکیری از سوئیس (90)، ادینسون کاوانی از اروگوئه (90)، یاگو آسپاس از اسپانیا (91)، دنیس چریشف از روسیه (91)، ایوان راکیتیچ از کرواسی (91)، هری کین از انگلیس (91)، فیلیپه کوتینیو از برزیل (91)، کریم انصاری‌فرد از ایران (93)، وهبی خزری از تونس (93)، گل به‌خودی یان سومر از سوئیس (93)، کیم‌یون گوون از کره‌ی جنوبی (93)، سون هیونگ‌مین از کره‌ی جنوبی (93 و 96)، الکساندر گولوین از روسیه (94)، سالم الدوسری از عربستان (95)، گل به خودی عزیز بوهدوز از مراکش (95)، تونی کروس از آلمان (95) و نیمار از برزیل (97)، به ترتیب دیرترین گل‌های مرحله‌ی گروهی را به نام خودشان ثبت کردند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

حسرت «اودیون ایگالو»، مهاجم نیجریه پس از حذف/ عکس‌ها: سایت فیفا

 

  • بدون قاره‌ی آفریقا

تونس، سنگال، مراکش، نیجریه و مصر، پنج نماینده‌ی قاره‌ی آفریقا در جام‌جهانی 2018 بودند که هیچ‌کدام نتوانستند از مرحله‌ی گروهی صعود کنند. تیم ملی مصر که امیدهای زیادی به آن‌ها و ساق‌های «محمد صلاح» بسته شده بود، در گروه یک، بدون امتیاز و با سه شکست، چهارم شد.

مراکش نیز در گروه دوم با دو شکست در برابر ایران و پرتغال و یک تساوی در برابر اسپانیا چهارم شد. نیجریه در یک رقابت تنگانگ با آرژانتین از صعود باز ماند و با یک پیروزی و دو شکست در گروه چهارم، سوم شد. تونس نیز در گروه هفتم در دو بازی نخست خود در برابر انگلیس و بلژیک شکست خورد و فقط با پیروزی روز آخر در برابر پاناما توانست با سه امتیاز، سوم شود.

سنگال هم در گروه هشتم، به تلخ‌ترین شکل ممکن فقط به‌خاطر کارت زرد بیش‌تر نسبت به ژاپن با چهار امتیاز سوم شد و از صعود باز ماند.

این اولین‌بار در 36سال اخیر است که هیچ نماینده‌ای از آفریقا به مرحله‌ی حذفی صعود نمی‌کند. آخرین‌باری که چنین اتفاقی افتاد در جام‌جهانی 1982 اسپانیا بود که البته آفریقا فقط دو سهمیه داشت و تیم‌های الجزایر و کامرون از صعود به مرحله‌ی بالاتر جا ماندند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۱

توپ «تل‌استار18» که با رنگ‌های قرمز و مشکی برای بازی‌های حذفی تا فینال طراحی شده


9839725
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است