استانی 10:30 - 08 فروردین 1394
رئیس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس:
رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان گنبدکاووس گفت: همدلی و همزبانی میان دولت و ملت آرزوهای بزرگ کشور را محقق می‌کند.

همدلی و همزبانی آرزوهای بزرگ کشور را محقق می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، انتخاب عنوان و نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری و تعیین خط مشی کلی حرکت مجموعه عوامل و مولفه‌های دخیل در نظام از جمله دو مولفه اساسی و پایه‌ای که همان مردم و دولت هستند تدبیری ویژه و هوشمندانه است که مانند حفاظ مطمئنی از حرکت صحیح تلاش‌ها در مسیر و معطوف شدن به نقطه مطلوب حراست می‌کند.

از سویی دیگر انتخاب مهمترین عرصه کاری و فعالیت کشور در پشت نامگذاری سال خود حاکی از این است که رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار نظام اسلامی به طور دقیق و کامل اوضاع و شرایط کشور، منطقه جهان را رصد کرده و با افق دید وسیع و گسترده برای رفع آن تدبیر می‌کنند.

امسال انتخاب عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی نیز نشان داد رهبر معظم انقلاب دغدغه اختلاف‌افکنی بیگانگان و برخی جاهلان را میان آحاد ملت و دولت دارند و خواهان ترمیم شکاف‌های احتمالی و ایجاد پیوند ناگسستنی میان این دو مولفه در پیشبرد اهداف متعالی نظام هستند.

در همین راستا با علیرضا قربانی رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان گنبدکاووس و دارنده مدرک دکترای علوم اجتماعی به گفت وگو پرداختیم تا نظرات وی را درباره این عنوان بدانیم:

فارس: به نظر شما هدف از انتخاب عنوان و شعار برای سال‌ها چیست؟

قربانی: هر ساله مقام معظم رهبری بنا به اقتضائات داخلی و بین‌المللی سال جدید را مزین به شعاری می‌نمایند تا همگان بدانند در سال پیش رو کدام نقطه را باید به عنوان نوک پیکان اهدافشان مورد توجه قرار دهند. بدون شک یکی از مهمترین اهداف انتخاب شعار سال این است که چراغی باشد در دست ما تا در مسیر توسعه کشور از آن بهره جوییم. البته رهبری همواره این دغدغه را دارند که این شعارها در عمل تحقق یابند و در حد حرف و بنر و نوشته باقی نمانند.

دولت و ملت دو عنصر جدایی ناپذیر هستند/ همدلی و همزبانی دو رکن موفقیت ملت است

فارس: به نظر شما شعار سال امسال چه مفهوم مهمی را در بر دارد؟

قربانی: امسال نیز که به نام «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نامگذاری شد ضرورت بیش از پیش حمایت و پشتیبانی ملت از دولت و خدمتگزاری بیشتر دولت برای ملت را در خود به همراه دارد، شعار سال 1394 یعنی باید از فرعیات و حاشیه‌ها بپرهیزیم و به اصل و متن رجوع کنیم که همان اعتلای نظام و ارزش‌های آن است. باید بدانیم دولت و ملت دو عنصر جدایی ناپذیر یک جامعه است، همدلی و همزبانی دو رکن موفقیت و سرافرازی هر ملتی است.

فارس: آیا این شعارها و نامگذاری‌ها یک شعار مقطعی و موضعی است؟

قربانی: قطعا پاسخ خیر است زیرا در فرمایشات خود رهبری معظم انقلاب در سال گذشته نیز داریم که می‌فرمایند «این البته توصیه‌ی مخصوص سال 1393 نیست، عزم ملّی و هم مدیریت جهادی برای امسال و برای همه‌ی سال‌های پیش‌رو برای ملت ما مورد نیاز است.»

فارس: پیامد نامگذاری امسال به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت را چه می‌بینید؟

قربانی: بی‌شک پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به فرموده حضرت امام (ره) مرهون وحدت کلمه بوده است و اینک و هر زمان دیگری هر نظام مردم سالار دینی برای کسب مشروعیت خود به حمایت توده‌های مردم نیاز دارد. الحمدالله در مشارکت سیاسی ملت، حضور با شکوهی از خود به نمایش گذاشتند که آخرین آن راهپیمایی 22 بهمن 1393 بود که می‌طلبد در سایر ابعاد مشارکت یعنی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز این حضور با شکوه جلوه‌گر شود تا آرزوهایی که حضرت آقا در پیام نوروزی به آن اشاره داشتند برای کشور تحقق یابد.

آرزوهایی که رهبری با تاکید بر ظرفیت بالای کشور درباره آن اینگونه فرمودند: «سال 94 آرزوهای بزرگی برای ملت عزیزمان داریم که همه‌ی این آرزوها هم دست‌یافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ جهش‌های علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضایی و اقتصادی است و ایمان و معنویت است که از همه مهمتر و پشتوانه‌ی همه‌ی آن سرفصل‌های دیگر است. به نظر ما همه‌ی این خواسته‌ها و آرزوها دست‌یافتنی است؛ هیچ‌کدام از این‌ها چیزهایی نیست که از ظرفیت ملت ایران و ظرفیت سیاست‌های نظام بیرون باشد»

گستره همدلی و همزبانی امت اسلامی فراتر از مرزها و امت اسلامی است

فارس: شما افق شعار سال را در چه گستره جغرافیایی می‌بینید؟

قربانی: در قرآن آمده: "دست خدا با جماعت است". ضرورت هم فکری و همراهی مسلمانان با هم در سوره شوری به طور خاص و سایر آیات به طور عام ذکر شده در رفتار حضرت رسول(ص)، ائمه معصوم(ع) و بزرگان دینی نیز این بعد (همدلی و همراهی مسلمانان با یکدیگر) بسیار برجسته قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد گستره شعار سال از مرزهای ما فراتر می‌رود و افق نگاهش این است که بالاخره روزی جهان اسلام به این همدلی و همزبانی برسد تا از ظرفیت‌های خود در نشر این دین الهی و جهانی بهره گیرد.

اقتدار و عزت منطقه‌ای نتیجه همدلی و همزبانی ملت و دولت است

فارس: وظیفه مردم و مسئولان را برای تحقق شعار سال چه می‌دانید؟

قربانی: امروز وظیفه آحاد ملت و دولت این است که در تحقق شعار امسال قدم‌های عملی و البته علمی و کارشناسانه بردارند. همه ما مسئول ساختن کشورمان هستیم و البته مسئولیت شیفتگان و دل دادگان به امام، به رهبری و شهدا در این خصوص سنگین‌تر است.

ما به احساس مسئولیت در قبال دیگران دعوت شده‌ایم. دین ما دین بی‌تفاوتی نسبت به هم نوعان نیست، ما به وحدت دعوت شده‌ایم و هزاران واژه‌هایی که بوی برادری، همراهی از آن متصاعد می‌شود. باید چشم‌ها را شست، جوری دیگری باید دید. تا در مسیر تحقق آن چه آرزوی رهبری است «اقتدار و عزت منطقه ای و بین‌المللی» قرار بگیریم.

فارس: برای ساختن کشور آنگونه رهبری گفته‌اند چه باید کرد؟

قربانی: برای ساختن کشورمان، ابتدا باید نگرش‌هایمان را تغییر دهیم، در سال نو علاوه بر خانه تکانی منازل ضرورت خانه تکانی فکر و اندیشه و باورها نیز اجتناب‌ناپذیر است؛ "سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند"، گعیسی به دین خود موسی به دین خود"، "هر کسی را در قبر خود می‌گذارند"، "دیگی که برای من نمی‌جوشد کله ..... درش بجوشد" این ضرب‌المثل‌ها بخشی از باورهای ماست که رفتارهای ما از آن نشات می‌گیرند، باورهایی که در تقابل با اندیشه‌های اسلام ناب محمدی(ص)، آرمان‌های امام و رهبری و شهدای ماست و باید اصلاح شوند.


6105015
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است