اقتصادی 09:12 - 12 مرداد 1394
شب گذشته بخشی از پایتخت نشینان به‌دلیل نگرانی از قطع آب ظروفی را از آب پر کردند و صبح بدون استفاده از این آب پس‌اندازشده آب شرب ذخیره شده در این ظروف در مجاری فاضلاب ریخته شد.

تجارت پیامکی چند هزار لیتر به مصرف آب تهران اضافه کرد؟
به گزارش افکارنیوز، صبح روز گذشته از قطع ۶ساعته آب در بخشی از مناطق ۲ و ۵ تهران به‌علت انجام پاره‌ای عملیات آب‌رسانی واقع در بلوار سیمون بولیوار خبر داد.



خبر منتشر شده در تسنیم در ادامه روز در اکثر خبرگزاری‌های رسمی کشور بازتاب پیدا کرد و سایت‌های خبری نیز با تیترهای متفاوت به بازنشر این خبر پرداختند. دامنه انتشار این خبر آن‌چنان گسترده شد که برخی سودجویان اقدام به تجارت با خبر قطع آب کردند.



شماره‌های همراه اول جمع کثیری از مشترکان تهرانی روز گذشته با پیامکی مواجه شد مبنی بر قطع آب در بخشی از مناطق ۲ و ۵ تهران، این پیامک در ادامه تأکید کرده بود که با ارسال عدد ۶۰۰ به همین شماره از دیگر اخبار تهران مطلع شوید و هر پیام ۳۵ تومان از حساب شما کم می‌کند!



این تجارت پیامکی با تأکیدی که روی اطلاع از دیگر اخبار تهران داشت، به‌دلیل در برگیری گسترده اپراتور همراه اول بین پایتخت نشینان، نگرانی وسیعی در خصوص احتمال قطع آب در دیگر نقاط پایتخت به‌همراه داشت.



گزارش‌های مردمی حاکی از این است که شب گذشته بخش گسترده‌ای از مردم اقدام به پس‌انداز آب کردند، یعنی به‌دلیل نگرانی از قطع آب، ظروفی را از آب پر کردند و صبح بدون استفاده از این آب پس‌انداز شده، آب شرب ذخیره شده در این ظروف در مجاری فاضلاب ریخته شد.

همچنین شرکت آب و فاضلاب تهران نیز اقدام به ارسال پیامک‌هایی به شماره‌های همراه مشترکان محدوده قطع آب کرد اما کنار این پیامک‌های اطلاع رسانی، پیامک‌هایی در حجم قابل توجه به مشترکان این محدوده و دیگر مناطق تهران ارسال شده، مبنی بر اینکه جیره‌بندی آب در پایتخت از مناطق ۲ و ۵ آغاز شده است!



شرکت آب و فاضلاب تهران پیرو پخش این شایعه اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: "به‌رغم افزایش چشم‌گیر مصرف آب طی روزهای تابستان، این شرکت همه تلاش خود را برای مدیریت تأمین آب شهروندان تهرانی انجام داده است تا مشکلی در روند آب‌رسانی به مشترکان بروز نکند. متأسفانه برخی افراد و یا بنگاه‌های خبری مغرضانه و با هدف سودجویی، اطلاعیه‌ها و اخبار مربوط به قطعِ مقطعی آب در برخی مناطق تهران را با بزرگ‌نمایی به مسئله نوبت‌بندی یا جیره‌بندی آب در تهران ارتباط می‌دهند؛ رفع حوادث شبکه آب در همه جای دنیا امری است که بعضاً با قطع کوتاه‌مدت آب همراه می‌شود و اساساً با موضوع نوبت‌بندی ارتباطی ندارد".



با وجود اینکه این‌گونه سوءاستفاده‌ها و تجارت با شایعه سازی‌ها از سوی هیچ مرجعی پیگیری نمی‌شود، طبق ماده‌ ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای نشر اکاذیب از طریق اینترنت و سایر فضاهای مجازی (اعم از پیامک) جرم تلقی می‌شود و نشر اکاذیب مصداق بارز شایعه‌سازی است.



در این ماده از قانون آمده است: "هر کس به‌قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به‌عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به‌نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد".

6849714
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است