«محمد محمدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی از سیاستهای نادرست گذشته باعث شده که شرکت واگن پارس اراک به عنوان بزرگترین شرکت سازنده و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی، با مشکلات جدی نقدینگی دست و پنجه نرم کند و بخش قابل ملاحظه ای از ظرفیت تولید آن راکد بماند.
وی توضیح داد: در دولت گذشته قرارداد 660 میلیارد ریالی با کوبا برای ساخت واگن های مسافری بدون دلایل محکم فسخ شد که این مساله خسارت جدی به شرکت واگن پارس وارد کرد و عامل اصلی برای معوقات بانکی و بدهی های انباشته به دستگاههای مطالبه گر دولت شد.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک بیان کرد: این شرکت هم اینک تنها با 25 تا 40 درصد ظرفیت تولید اسمی کار می کند و در صورتی که حمایت های قاطع در تامین نقدینگی و کاریابی داخلی انجام شود می تواند یکی از کانونهای اشتغال پایدار و تولید ثروت باشد.
محمدی ادامه داد: به علت بلاتکلیف ماندن کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی که قراربود در قالب پروژه ساخت یکهزار دستگاه واگن باری و 200دستگاه واگن مسافری داده شود، 9 شرکت داخلی همکار در حوزه تولید خودروهای ریلی بی رغبت شده و این درحالیست که با فعال سازی ظرفیت های داخلی برنامه های کشور در تامین و توسعه ناوگان ریلی به آسانی قابل تحقق است.
وی ادامه داد: اگر برای توسعه قطار شهری و متروی کلانشهرها از ظرفیت های داخلی استفاده شود و به سرعت ظرفیتهای راکد با سفارش نیازهای ریلی پر شود این صنعت شکوفا شده و به جایگاه اصلی خود برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می رسد.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک اظهار کرد: مشکل اساسی صنعت ریلی ایران واردات واگن از کشورهای دیگر است در حالیکه حمایت از تولید داخل محور، رکن اساسی اقتصاد مقاومتی است و مسوولان در رده های مختلف باید با حل مشکل نقدینگی و بارور سازی خطوط تولید به فکر صادرات خودروی ریلی باشند نه با واردات توان رقابتی تولید را تضعیف کنند.
محمدی ادامه داد: زمزمه هایی از واردات واگن به طور مجدد شنیده می شود که اگر تصمیم سازان کلان کشور در قبال آن حساس نباشند صنعت ریلی کشور به شدت لطمه می خورد.
شرکت واگن پارس اراک یکی از واحدهای مادر تخصصی در حوزه ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی در خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴تاسیس و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان نوسازی صنایع ایران به یکی از زیر مجموعه های این سازمان تبدیل شد.
هم اکنون انواع واگن های تولیدی این شرکت در شبکه ریلی در حرکت درآمده و بستری مناسب برای جابجایی بار و مسافر ایجاد کرده است..
امروز در سایه فعالیت انجمن همگن صنایع ریلی کشور در اراک، قلب تولیدات این حوزه در استان مرکزی با شتاب بیشتری در حال تپیدن است و تعامل و همگرایی ظرفیت های کوچک تولیدات واحد های صنعتی فعال این حوزه، به افزایش سهم استان در شبکه ریلی کشور می انجامد.ک/3
560/559
5078324