فرهنگی‌هنری 14:49 - 05 اردیبهشت 1398
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‌گویم که جامعه‌ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‌اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‌های علمیه کشور است. در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‌دهند اما این کفایت نمی‌کند.

همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» برگزار شد

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی با عنوان «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» در مرکز همایش‌های غدیر استان قم، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی در این باره صحبت می‌کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم. جنس اول از این مباحث، از دسته‌ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تأثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم و دین و …پرداخته می‌شود که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه‌ها پاسخ دهد.

وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‌گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‌های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید با توجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‌ علم و دین و تعاملات میان آن‌ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نشان دهد.

وی ادامه داد: ملاحظاتی باید در این زمینه رعایت شود، بدین صورت که باید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‌خواهند همه چیز علم را از دین بگیرند، یعنی می‌خواهند با روش‌های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‌گیرد آفت است و به پاره‌ای از سوءتفاهم‌های جامعه‌ی علمی نسبت به دین دامن می‌زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‌ عنوان نعمت‌های الهی محترم می‌شماریم ولی صرفاً به این روش‌ها اکتفا نمی‌کنیم.

واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‌های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و… ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‌ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملاً مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‌ای از داده‌های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‌ها تفکراتی ماده گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‌ی عمومی و علمی تحکیم می‌کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‌های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‌گویم که جامعه‌ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‌اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‌های علمیه کشور است، در حوزه‌های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‌دهند اما این کفایت نمی‌کند و علما و فضلای ما باید رسماً و به‌طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملاً علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.

پدیده شوم خود تحقیری علمی

احمد واعظی بیان کرد: متأسفانه در فضای عمومی جامعه و در محیط‌های آموزشی شاهد پدیده شوم خود کم‌بینی علمی و خود تحقیری هستیم، در فضای مجازی با افرادی روبرو هستیم که روحیه یاس و ناامیدی از پیشرفت کشور را در جامعه پمپاژ می‌کنند و گویی از این خود تحقیری لذت می‌برند، یکی از نیازهای مهم و ضروری د ر فضای علمی و آموزش چه در حوزه و چه در دانشگاه و مدارس کشور، مبارزه با این پدیده شوم و ترویج اعتماد به نفس و خود باوری است.

وی ادامه داد: نمی‌توان در مقاطع دبیرستان از دانش‌آموز انتظار تولید علم داشت و مقوله‌ی تولید دانش در سطوح بالای آموزشی و پس از سال‌ها تحقیق و مطالعه حاصل می‌شود، اما حقیقت این است که زیرساخت‌های روحیه علمی و کاوش‌گری در سنین کودکی و در محیط‌های آموزشی حاصل می‌شود و نظام آموزشی درست آن است که فارغ از تاکید صرف بر محفوظات، روحیه خلاقیت، حل مسئله و اعتماد به نفس را در دانش‌آموز ایجاد کند.

انتهای پیام


10111080
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مساله غزه از محور‌های مهم نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفتگو‌های فرهنگی در باکو بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «زاده شده برای پرواز»، «مصلحت»، «محموله نهایی»، «نامیرا»، «رادیکال» و «گریز از مرگ» فیلم‌هایی هستند که این هفته از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: امسال یک سال سرنوشت ساز است؛ لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا ساخت «سلمان فارسی» طبق برنامه پیش برود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با جمهوری آذربایجان داریم و تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در پی درگذشت مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون، رئیس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: ساترا مسئولیت دارد جلو هر آنچه را که محتوای تحریف‌شده است و به فهم و درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند، بگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است