علمی فناوری 12:55 - 05 خرداد 1395
رییس انجمن داروسازان بالینی ایران ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در جایگاه داروسازان در نظام سلامت گفت: باید آموزش داروسازان بیماری محور شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفتمین همایش داروسازی بالینی ایران که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، جمشید سلام‌زاده رییس انجمن داروسازان بالینی ایران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه ضمن بیان اینکه اهداف ملی سلامت تبیین و شفاف شده گفت: جامعه داروساز باید خدمات دارویی را در سطح خدمات سرپایی و بستری به نحو احسن ارائه دهد که در این راستا با چالش‌هایی مواجه است.


وی افزود: نبود سند یا نقشه ملی داروسازان از جمله مشکلات پیش روی این جامعه است که موجب بروز مشکل در تمام حوزه های مرتبط با نظام دارویی اعم از صنعت، تولید، واردات، صادرات و قانونگذاری شده است.


سلام‌زاده تأکید کرد: تدوین سند ملی دارویی می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای حل و شناسایی مشکلات باشد.


وی در خصوص مشکلات آموزشی در حوزه داروسازی گفت: بخش آموزشی در حوزه داروسازی نیاز به بازنگری دارد چرا که بخش عمده‌ای از چالش‌ها مربوط به بخش آموزشی است.


رییس انجمن داروسازان بالینی ایران ادامه داد: برای حل مشکلات آموزشی تغییراتی صورت گرفته اما هنوز با ایده‌آل فاصله زیادی داریم.


وی ضمن تأکید بر اینکه باید آموزش‌ها در حوزه داروسازی بیماری محور باشد عنوان کرد: بیماری محور نبودن آموزش در بخش داروسازی موجب مواجه به داروسازان با ‌انگیزه و دانش بالا ولی ضعیف در بخش دارودرمانی می‌شود.


سلام‌زاده با اشاره به اینکه نقص آموزشی در حوزه مدیریت و اقتصاد دارو یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است، گفت: این مشکل موجب عدم پاسخگویی به نیازهای کاربردی در مقیاس کوچک اقتصادی مثل داروخانه‌ها و مقیاس بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مثل داروسازان می‌شود.


وی با بیان اینکه در نظام سلامت وظایف و نقش داروسازان تعریف نشده، اظهار داشت: این موجب منزوی شدن داروسازان و از دست رفتن نقش آنها در نظام سلامت می‌شود.


رییس انجمن داروسازان بالینی ایران در خصوص اقداماتی که داروسازان در داروخانه‌ها ارائه می‌کنند اظهار داشت: غربالگری بیماری‌های مزمن، مشاوره و تجویز داروهای اوتیسمی، ارائه و مراقبت دارویی برای بیماران خاص از جمله آسم، واکسیناسیون، مشارکت در برنامه‌های ترک سیگار و بیماری‌های نوپدید از جمله خدماتی است که داروسازان در داروخانه‌ها ارائه می‌کنند که بابت این خدمات جبرانی را شاهد نیستند.


وی خاطرنشان کرد: حضور فعال داروسازان نیازمند اصلاح برنامه نظام دارویی کشور، آموزش داروسازان، تعریف خدمات جدید و تعرفه‌گذاری آن و تعیین جایگاه داروسازان در نظام سلامت است.


جامعه داروسازان نیازمند توجه سیاست‌گذاران نظام سلامت است
ملوک حاج بابایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس هفتمین همایش داروسازی بالینی ایران با بیان اینکه همایش امسال با شعار خدمات بالینی داروساز با اهداف ملی سلامت برگزار شده، گفت: بیش از 2 هزار داروساز در این همایش حضور دارند که حکایت از پتانسیل قابل توجه این جامعه دارد.


وی تأکید کرد: سیاست‌گذاران نظام سلامت ضمن حمایت از حقوق مادی و معنوی داروسازان باید در راستای محقق شدن اهداف نظام سلامت گام بردارند.


حاج بابایی افزود: آموزش داروسازان در قالب همکاری سایر انجمن‌ها و همچنین به صورت مستقل صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/

7924155
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است