گوناگون 12:39 - 03 مرداد 1395
همشهری آنلاین آرامشم آرزوست
همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور:کسب آرامش و احساس رضایتمندی، از مهم‌ترین نیازهای انسان و عامل حرکت و تلاش او در مسیر زندگی است اما متأسفانه گاهی برای دستیابی به این مهم، به اشتباه از راه خودخواهی، تکاثر، افزون‌طلبی و کم‌توجهی به دیگر همنوعان وارد می‌شویم که این، خود موجب احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی و از دست رفتن آرامش حداقلی ما می‌شود.

اما چگونه می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب، این آرامش و رضایتمندی را تجربه کرد؟ امیرالمومنین، حضرت علی(ع) در حکمت 390 نهج‌البلاغه شریف می‌فرمایند: «بر مؤمن لازم است که شبانه‌روز خود را به 3 قسمت تقسیم کند: قسمتی را برای راز و نیاز با خدا، قسمتی را برای امرار معاش و تأمین زندگی و قسمتی را هم برای بهره‌برداری از لذت‌های حلال و نیکو». در بیان حضرت امیر، 3 موضوع اساسی مطرح شده که اگر به‌ترتیبی که حضرت به آن اشاره فرموده‌اند، در زندگی خود به آن اولویت‌دهی کنیم، مطمئنا زندگی بسیار شیرینی خواهیم داشت.

اول، راز و نیاز با خداوند که بنا به نص صریح قرآن «الا بذکرالله تطمئن‌القلوب»، اساسی‌ترین مایه تسکین و اطمینان قلب و جان آدمی است و درصورت شکل‌گیری صحیح آن، نوع و شکل نگاه آدمی به 2 موضوع بعدی هم کامل‌تر خواهد بود.

دوم، تلاش و کوشش برای امرار معاش و تأمین زندگی و کسب روزی حلال که لازمه قوام زندگی است و اصل اساسی در آن یاد همیشگی خداوند و حفظ تعادل در این بخش است چرا که اگر بدون یاد خدا باشد، حتما به مسیر کسب روزی غیرحلال کشیده خواهد شد و اگر از مسیر تعادل، یعنی «اکتفا به تأمین زندگی» خارج شود، به تجمل‌گرایی، حرص، تکاثر و... منجر می‌شود.

موضوع سومی هم که حضرت‌امیر(ع) به آن اشاره فرموده‌اند، بهره‌برداری از لذت‌های حلال و نیکو است که می‌تواند شادابی و احساس خوشی را برای انسان به ارمغان بیاورد. توجه به این نکته نیز در جای خود بسیار حائز اهمیت است چرا که بدون آن، ممکن است افراد با برداشت‌های غلط از دین، صرفا به زهد و رهبانیت بپردازند و به این ترتیب نیز از حد تعادل خارج شوند و زندگی را برای خود و اطرافیان دشوار کنند.

کلام حضرت امیر(ع) نقشه راهی را برایمان ترسیم می‌کند که اولا مسیر اصلی بندگی را بشناسیم و خط اصلی را گم نکنیم و ثانیا در این مسیر به بهترین شکلی که خداوند متعال برای ما می‌پسندد زندگی کنیم و در سایه بهره‌گیری از نعمت‌ها و الطاف او همیشه آرام باشیم.


8058235
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است