اجتماعی 10:25 - 10 اسفند 1395
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:
حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه انسان جاهل وقتی فتنه و آشوبی ارائه شود فورا خود را در اختیار آن قرار می‌دهد، ماجرای فتنه سال 88 را یادآور شد و گفت: در روز عاشورا این همه فجایع را ببار آوردند و فکر هم نکردند که این مردم متدین عاشق امام حسین (ع) ساکت نخواهند نشست.

انسان جاهل خود را در اختیار فتنه و آشوب قرار می‌دهد/ عدم کنترل بر زبان یکی از رذایل اخلاقی

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به اهتمام ویژه اسلام در باب عقل و جهل پرداخت و گفت: در احادیث و متون دینی این باب حائز اهمیت و قابل تامل و درس آموز است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) درمورد صفات انسان‌های جاهل اظهار داشت: توجه به این نکات انسان‌ها را از گرفتار شدن در گرداب رذائل نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه جهل با بی‌سوادی متفاوت است، افزود: جهالت به مسایلی مربوط می‌شود که انسان بدلیل یک سلسله بی تدبیری‌ها و بی توجهی‌ها زمینه خوشبختی و سعادت خود را از بین می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه با بیان این حدیث از پیامبر اسلام «صفة الجاهل ان یظلم من خالطه، و یتعدّی علی من هو دونه، و یتطاول علی من هو فوقه، کلامه بغیر تدّبر، ان تکلّم اثم، و ان سکت سها، و ان عرضت له فتنهٌ سارع الیها فاردته، و ان رأی فضیله ، اعرض و ابطا عنها لا یخاف ذنوبه القدیمه، و لا یرتدع فیما بقی من عمره من الذّنوب، یتوانی عن البرّ ویبطئی عنه، غیر مکترث لما فاته من ذلک او ضیّعه، فتلک عشر خصالٍ من صفة الجاهل الذی حرم العقل» اظهار داشت: یکی از خصوصیات انسان جاهل این است به کسانی که انس دارد و مانوس است ظلم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر انسان نفرت در دیگران ایجاد کند جاهل است، گفت: نادانی محض است انسانی که می‌تواند در جامعه با مردم خوش رفتاری و محبت دیگران را جلب کند ستم نماید و نفرت ایجاد کند و کار خوب را با بد عوض کنند.

نماینده ولی فقیه ویژگی دیگر انسان جاهل را تجاوز، تعدی و ستم به زیر دست عنوان کرد و افزود: متاسفانه در جامعه کم نیستند افرادی که انسان‌های ضعیف و ناتوان را تحت فشار قرار می‌دهند و به آنها ظلم می‌کنند ولی نسبت به بالاتر از خود طمع دارند و سعی می‌کند خود را به آنها نزدیک کنند.

وی افزود: اینگونه رفتار از رذایل و اوصاف بسیار زشت اخلاقی است که در بسیاری از جوامع بشری وجود دارد یعنی انسان جاهل در مقابل انسانهای قدرتمند کرنش می‌کند و تسلیم است اما به انسانهای ناتوان تا می تواند ظلم می نماید.

وی ویژگی سوم انسان جاهل را حرف زدن بدون تدبر برشمرد و گفت: یکی از خصلت‌های زشت و رذایل اخلاقی کنترل نداشتن بر زبان است.

نماینده ولی فقیه افزود: خیلی از حرف‌ها را نباید انسان بگوید «رُبَّ کَلامٍ جَـوابُهُ السُّـکُوتُ» جواب برخی از صحبت‌ها سکوت است و گاهی یک حرف می‌تواند منشاء جنگ و خونریزی شود «ربَّ حربٍ جُنیت من لفظة».

وی اضافه کرد: الان شما مشاهده می کنید حرفی را که رئیس جمهور فعلی آمریکا می زند چه بحرانی در کشورش ایجاد می‌کند، افراد جاهل بدون تامل و تدبر حرف می‌زنند در حالیکه اسلام به ما می‌گوید اگر می‌خواهید سخنی بگویید اول عاقبت آن را بسنجید و بعد آن سخن را بگویید.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه صفت رذیله دیگر انسان جاهل این است که با حرف زدن گناه می‌کند، اظهار داشت: افرادی که غیبت می‌کنند، تهمت می‌زنند، زشت حرف می‌زنند، فحاشی می‌کنند، آبروی دیگران را می‌برند و بین 2 نفر اختلاف و دشمنی ایجاد می‌کنند، دچار گناه می‌شوند. چنین افرادی با حرف زدن خود زمینه نفرت را در دیگران فراهم می‌کنند و زمانی هم که سکوت می‌کنند گرفتار غفلت هستند چرا که اگر انسان نداند کجا باید حرف بزند و کجا سکوت کند خود نشانه جهل است.

وی با اشاره به اینکه انسان جاهل وقتی فتنه و آشوبی ارائه شود فورا خود را در اختیار آن قرار می‌دهد، ماجرای فتنه سال 88 را یادآور شد و گفت: در روز عاشورا این همه فجایع را ببار آوردند و فکر هم نکردند که این مردم متدین عاشق امام حسین (ع) ساکت نخواهند نشست.

وی افزود: به انسان جاهل هر فتنه و آشوبی ارائه می‌دهند و او به آخر کار فکر نمی‌کند و بلافاصله آن را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین روی برگرداندن از خوبی‌ها و پاکی‌ها را از دیگر صفات انسان جاهل بیان کرد و گفت: آدم جاهل دنبال کار خوب نمی‌رود، مثلا افرادی در محله‌ها هستند که می‌توانند انسان خوبی باشند و همه به آنها احترام کنند اما دنبال کارهای زشت و ناپسند، عربده کشی، ترساندن و تجاوز به مال و نوامیس مردم می‌روند و عاقبت آن این است که یا زندان می‌افتند و یا از بین می‌روند، این نشانه جهل است که راه خوب را رها و دنبال ره بد بروی.

وی با اشاره به اینکه انسان جاهل از گناهانی که در گذشته انجام داده است نمی‌ترسد، افزود: چنین فردی به عقب باز نمی‌گردد تا کارهای خود را بررسی و توبه کند و خود را نجات دهد تا پس از مرگ جهنمی نشود.

وی اضافه کرد: چنین افرادی نسبت به آنچه که از عمرشان هم باقیمانده اندوهگین نیستند، فردی که می‌بیند دارد وارد آتش می‌شود باید راه نجاتی برای خود پیدا کند و این نشانه بی عقلی و جهل است که خود را وارد آتش شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه انسان جاهل نسبت به کارهای خوب و نیک نیز سستی می‌کند و به کندی دنبال این کارها می‌رود، گفت: پیامبر می‌فرمایند: انسان جاهل اصلا نگران و ناراحت نیست که فرصت‌های طلایی و خوبی را که در زندگی داشته، از دست داده است لذا تصور نمی‌کند که جوانی و زندگی‌اش رفته است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر از این 10 صفت به عنوان خصوصیات انسان جاهل یاد می‌کند، افزود: انسان جاهل مسیر عقل را رها کرده و به مسیر جهل و نادانی رفته است و این احادیث به ما این نکته را بازگو می‌کند تا فرصت داریم راه و مسیر حق را بهتر بشناسیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه اگر زندگی بزرگترین شخصیت‌های دنیا را بررسی کنید تنها چند جمله اثرگذار می‌یابید، اضافه کرد: اگر تمام دنیا را بگردید بهتر از کلمات راهگشای پیامبر و ائمه پیدا نمی‌کنید، در کتب احادیث از پیامبر، امیر المومنین، فاطمه اطهر و ائمه معصومین مطالب، نکات زیبا و کلمات راهگشایی برای زندگی ما بیان شده است که متاسفانه از خیلی از آنها بی‌خبریم.

وی از حاضران خواست همانگونه که پیامبر اکرم فرموده‌اند مراقب باشند که گرفتار جهل و نادانی نشوند و همیشه مسیر عقل را که یک نعمت بزرگ است دنبال کنند.

انتهای پیام/


8868021
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله گمشده به آغوش مادرش، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پیگیری برای تغییر قوانین بازدید ایمنی آتش‌نشانان از ساختمان‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، مطالبه همیشگی این قشر بوده که متاسفانه این موضوع در برخی پروژه های شهری رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای معلولان شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از به ثبت رسیدن ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات در ۱۱ استان متأثر از سیل خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است