فرهنگی‌هنری 09:41 - 14 شهریور 1394
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: با اتمام فاز اول مرمت و ساماندهی کاروانسرای قصر بهرام گرمسار، امکان اقامت و پذیرایی از مسافران و گردشگران در این کاروانسرای تاریخی فراهم شد.

امکان اقامت گردشگران در کاروانسرای قصر بهرام

به گزارش ایسنا، «مهوش کمالی» بیان کرد: فاز اول مرمت این بنای تاریخی با انجام سفید کاری هشت باب از حجره‌ها، مرمت و بازسازی شاه‌نشین، کف‌سازی ایوان حجره‌ها و شاه‌نشین، ایجاد و ساماندهی آشپزخانه و سرویس بهداشتی داخل مجموعه و تجهیز امکانات رفاهی در شاه‌نشین و حجره‌ها انجام شد.

کمالی با بیان اینکه مجموعه قصر بهرام در طول سال مورد بازدید هزاران نفر گردشگر قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به موقعیت خوب و مناسب قصر بهرام در کویر از جمله نبود آلودگی نوری و برخورداری از هوای پاک، این کاروانسرا در زمینه رصد ستارگان نیز مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی گفت: از دیدنی‌های اطراف قصر بهرام می‌توان به کویر، جاده سنگ فرش (راه دسترسی به قصر بهرام)، کاروانسرای عین‌الرشید، آبراه سنگی و سفالی، حرم‌سرا، حوض قیلوله، گونه‌های گیاهی و جانوری اشاره کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: در سال‌های گذشته بخش‌هایی از کاروانسرای قصر بهرام و عین الرشید توسط این اداره مرمت شده است.

کاروانسرای قصر بهرام از مهم‌ترین بناهای مجموعه سیاهکوه است که با پلان مستطیل شکل ساخته شده و مصالح عمده برای ساخت این کاروانسرا سنگ است و در بخش‌هایی نیز از آجر استفاده شده است. بنای بیرونی این کاروانسرا چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است و روکار آن از سنگ‌های بزرگ آهکی صیقل شده سفید رنگ است که از کوه‌های مجاور آورده شده‌اند.

نکته مهم و قابل توجه در این بنا، نحوه تهیه آب مورد نیاز ساکنان آن بوده است، به طوری که آب به وسیله دو مجرای روی هم که مجرای زیرین از لوله‌های سفالین و دیگری مانند نهری سنگی از تخته سنگ‌های سفید یکپارچه ساخته شده بود، به بنا منتقل می‌شد.

این آب مصرفی از چشمه شاه دامنه سیاه کوه به استخرهای بزرگ مقابل بنا منتقل می‌شد . این بنا که در دوره صفویه تعمیر اساسی شده، به بنای شاه ‌عباسی نیز معروف است.

قصر بهرام

قصر بهرام

قصر بهرام

انتهای پیام


7007057
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است