علمی فناوری 14:29 - 30 تیر 1398
در پی انتشار اخباری مبنی بر محدودیت تدریس یک استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به دلیل طرح برخی انتقادات نسبت به دانشگاه، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه همواه از طرح انتقادات در دانشگاه استقبال می کنیم، گفت: موضوع یاد شده، هیچ وجهی از واقعیت ندارد، این استاد در نیم‌سال اول تحصیلی سال های گذشته، ۷ واحد تدریس در دانشکده علوم اجتماعی داشتند و در نیم‌سال آینده هم به همین منوال است و ۷ واحد تدریس در مقاطع دکتری و کارشناسی به این استاد واگذار شده است.

توضیح دانشگاه تهران در خصوص حاشیه‌های سخنرانی یک استاد

دکتر سیدمهدی اعتمادی فرد در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر محدودیت‌های اعمال شده در زمینه تدریس یکی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به دلیل طرح برخی انتقادها در دیدار اساتید دانشگاه ها با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: دانشگاه تهران با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های علمی کشور و اساتید خود، از تقویت فضای نقد مستند و عالمانه استقبال می‌کند و موضوع یاد شده در خصوص اعمال محدودیت تدریس، هیچ وجهی از واقعیت ندارد؛ علی‌رغم این ادعا طبق سنوات گذشته، در نیمسال تحصیلی آینده نیز ایشان در حوزه‌های تخصصی‌شان مشغول به تدریس خواهند شد و هیچ تغییری در زمینه کاهش تعداد واحدهای تدریسی ایشان و انجام امور موظفی ایجاد نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در رسانه ها به طور مشخص ذکر شده است که درس «روش تحقیق پیشرفته» که ایشان تدریس می کرده، از دروس وی حذف شده نیز تصریح کرد: مطابق رویه جاری دانشگاه که سرفصل دروس بر اساس نیازهای کشور و سنت علمی دانشگاه باید بطور مداوم مورد بازبینی قرار گیرد، از جانب معاونت آموزشی دانشگاه تهران، بازنگری برنامه‌های درسی قدیمی به دانشکده‌های مختلف از جمله دانشکده علوم اجتماعی الزام شد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: در مورد درس مذکور، چون قبلاً درس «روش‌های تحقیق پیشرفته» با دو رویکرد کمی و کیفی به صورت جداگانه و مجزا ارائه می‌شد و دانشجویان مجاز به انتخاب یکی از این دو بودند، در حالی که در مقطع دکتری، دانشجویان ‌باید هر دو نوع روش را به صورت توامان آموزش ببینند تا بتوانند در پژوهش‌ها و رساله‌ خود با هر دو روش آشنا باشند، لذا درس جدیدی با عنوان «روش تحقیق تطبیقی» افزوده شد.

به گفته اعتمادی فرد، در پژوهش‌های اجتماعی، توجه به روش‌های توامان و تطبیقی از جمله نیازهای جامعه امروز جهت بررسی مسائل مختلف اجتماعی است. بر اساس این نیاز، درس روش تحقیق در قالب «روش تحقیق تطبیقی» مورد بازنگری قرار گرفت. چون ایشان در حوزه کیفی سابقه تدریس داشتند و در حوزه کمّی اعلام آمادگی نکردند، مقرر شد یکی از اساتید باتجربه که دارای سابقه‌ی تدریس توامان در حوزه‌های روش کمّی و کیفی هستند، طرح درسی جهت بررسی سایر اساتید ارایه کنند.  مضافاً اینکه اینگونه هم نبوده که ایشان هر ترم درس روش تحقیق را تدریس کنند

وی در ادامه تاکید کرد: دروس کلیدی همچون روش، به صورت انحصاری به اساتید واگذار نمی‌شود. علاوه بر این، بر اساس حوزه تخصصی و اعلام آمادگی ایشان، درس بررسی مسائل اجتماعی در مقطع دکتری در کنار دروسی از جمله جامعه‌شناسی خانواده و مبانی جامعه‌شناسی به ایشان در ترم آینده واگذار شده است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اضافه کرد: این دانشکده رسالت خود را بر اساس خط مشی تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر پرداختن عالمانه و روش‌مند به مسائل اجتماعی کشور می‌داند و تلاش می‌کند تا در فضایی آرام و منطقی به این مهم نایل شود. از این رو، کشیده‌شدن مباحث علمی و تخصصی به صورتی نادرست به فضای عمومی می‌تواند مانع تحقق این امر باشد.

انتهای پیام


10184100
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است