فرهنگی‌هنری 10:23 - 29 فروردین 1403
وزیر میراث فرهنگی گفت: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند.

خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد/ افزایش ۵۰ درصدی گردشگران خارجی

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی افزود: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال‌ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است، اظهار داشت: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند.

ضرغامی تصریح کرد: از نظر اقامت در اقامتگاه‌های غیر رسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۷۶۴ چادر عشایری داشتیم که بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: چادرهای عشایری هم سوغات و خوراکی های سنتی را ارائه کردند و هم فرهنگ ناملموس را ارائه می‌کنند.

ضرغامی اضافه کرد: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادرهای عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند. روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم داشته است همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی ثبت شده است

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است.

ضرغامی با اشاره به آمار سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: امسال به دلیل تقارن ایام گردشگری و تعطیلات نوروز با ایام ماه مبارک، باید تغییراتی در آمار مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس آخرین آمار که ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین امسال  را در برمی‌گیرد، برآورد ما این است که ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی ثبت شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۵.۱۹ درصد رشد داشته است.

وی افزود: به دلیل ایام خاص ماه مبارک، توقع رشد منفی داشتیم. اما به هرحال علاقه مردم به مساله گردشگری و تنظیم وقت‌هایشان در هفته‌های اول سال جدید باعث شد این رشد را داشته باشیم. البته این رشد نسبت به اقامت‌های رسمی ۲.۵۸ درصد است.

گفتنی است که  روز گذشته مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیر دولتی تاکید کرد.


12048135
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب‌زده نبود. به فلسفه غرب کاملاً مسلط بود، اما شیفته فلسفه غرب نبود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در گفتگو با فرهنگ گفت: از ۱۷ اردیبهشت سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی آغاز به کار می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صنایع‌دستی وزارت گردشگری و صنایع‌دستی گفت: من فرش دستباف را هنر مادر می‌دانم چرا نقوش فرش دستباف، دستمایه بسیاری دیگر از هنر‌های ما بوده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شعری از موسی عصمتی که در برنامه سرزمین شعر قرائت شد، در صفحه‌های اجتماعی ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رئیس سازمان صداوسیما در پی نقش‌آفرینی رسانه ملی در انعکاس اقدام حماسی عملیات «وعده صادق» قدردانی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هیات داوران پس از برگزاری نشست نهایی، برنامه‌های نامزدهای دریافت جایزه در موضوعات مختلف بخش مردمی، بخش ویژه، اصلی و ... را معرفی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس فراخوان، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران آبان ماه در پردیس تئاتر تهران و شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه در سال ۱۴۰۳ تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دو کمدی «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام و «تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی مجوز اکران گرفتند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حمایت از صنایع‌دستی در راستای تحقق شعار سال را ضروری دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است