اجتماعی 08:27 - 04 آبان 1393
جام جم آنلاین زغال خوب، رفیق بد؟
راحت‌ترین کار برای خیلی از ما تبرئه خود و مقصر دانستن دیگران است، خوب‌ترین نمونه‌اش هم این جمله نخ‌نما که امان از زغال خوب و رفیق بد. زغال خوب که تکلیفش روشن است، از هر مغازه‌ای می‌شود خرید و با هر کبریتی می‌شود آن را گیراند. رفیق بد هم مثل زغال تکلیفش روشن است؛ او کسی است که ما را که نمی‌خواهیم و دوست نداریم، به بیراهه می‌برد.

زغال خوب، رفیق بد؟

از زغال خوب بگویم که این روزها برای اعتیاد البته کاربرد چندانی ندارد چون به لطف همت قاچاقچیان آن قدر مواد صنعتی در بازار موجود است که دیگر نیاز به زغال نیست و با یک فندک کارش ساخته است اما از رفیق بد همین بس که برخلاف زغال هنوز کاربرد دارد و تا نباشد هیچ بساط مصرف موادی پهن نمی شود.

ولی این که رفیق بد کیست جای ابهام دارد. به عادت قدیم، رفیق بد کسی است غیراز ما، که بیرون از ما ایستاده و برایمان نقشه های پلید می کشد، کسی که ما نمی خواهیم به نقشه هایش گوش کنیم، ولی او با هزار ترفند ما را همراه خود می کند.

پس رفیق بد همیشه مقصر است، مقصری که دور از ماست و می شود همه تقصیرها را به گردنش انداخت. اما این تصور از رفیق بد غلط است.

رفیق بد فقط سراغ آدم های بد می رود، پس اگر رفیق بد داریم اشکال از ماست. شاید هم رفیق بد، خود ما باشیم که دیگران را به بیراهه می بریم و در گوششان ورد می خوانیم که پاک نباش. شاید ما همان کسی هستیم که دیگران باید از ما حذر کنند، ولی چون عادت کرده ایم خودمان را مبرا از هر عذر و تقصیر بدانیم، رفیق بد در نظرمان کسی نیست جز او که روبه روی ما ایستاده و مثل شیطان وسوسه مان می کند.

این واقعیت که رفیق بد دیگران می تواند فرزند ما باشد نه فرزند دیگران باید در خانواده ها پذیرفته شود. پاک و معصوم دانستن فرزندی که تربیت کرده ایم اشتباه محض است، بَری دانستن فرزند خانواده از اتهامات غلط است، این سپر بلا شدن برای فرزند خانواده همیشه خوب نیست. گاهی لازم است پرده تعصب و عشق به خانواده را کنار زد و حقیقت را دید، باید دید که این فرزند ماست که دیگران را به راه ناصواب می برد.

مریم خباز - گروه جامعه


5039492
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است