اقتصادی 12:05 - 01 دی 1393
مدیرعامل یک کارگزاری بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد
مدیرعامل یک کارگزاری بازار سرمایه معتقد است، افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی، لایحه بودجه سال 93، اعلام حمایت از بازار سهام توسط مسئولان تصمیم‌گیر و کاهش قیمت سهام در کنار تحولات مثبت سازمان بورس از جمله مهمترین عوامل روند مثبت بورس به شمار می‌رود.

4 عامل مهم در روند مثبت بورس/ افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، که پیش از این تغییرات فعلی بازار سهام به تغییر قیمت‌ها در بازارهای جهانی را پیش‌بینی کرده بود، درباره دلایل تغییرات مثبت بورس طی 2 روز گذشته معتقد است که افزایش نسبی قیمت نفت و رفع نگرانی تداوم روند کاهشی آن در کنار تغییر و تحولات مثبت ایجاد شده در رأس مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار تأثیر خوبی در بازار دارد.

وی افزود: واکنش بورس‌های جهانی به تغییرات قیمتی نفت کاملاً منطقی است و بورس تهران هم از این امر مستثنی نبود چراکه نمی‌توان گفت اقتصاد ایران از تغییرات نفت متأثر نخواهد شد، اما نحوه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه کنترل اثرات منفی کاهش قیمت نفت به زیر نقطه سر به سر تداوم روند مثبت بورس را تا حدی تضمین خواهد کرد.

 این مدیرعامل کارگزاری بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازدهی منفی 12 درصد بورس از ابتدای سال تاکنون کارنامه خوبی نیست تأکید کرد: در این زمینه رویدادهای داخلی و خارجی در بازگشت بازار به رونق و تعادل مؤثر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طبق اطلاعات نشریه اکونومیست نقطه سر به سر قیمت نفت در ایران 119 دلار به ازای هر بشکه، در روسیه 90 دلار و در ونزوئلا 130 دلار است، گفت: نقطه سر به سر در قیمت نفت کشورها به این معنی است که کمتر از آن قطعاً با کسری بودجه مواجه خواهد شد اما افزایش تولید و برنامه‌ریزی تا حد زیادی این وضعیت را کنترل خواهد کرد.

وی گفت: یکی دیگر از عواملی که طی دو روز گذشته منجر به اقبال به سهام شرکت‌ها در بورس شده کاهش‌های پیاپی و روند نزولی پی بر ای شرکت‌ها طی ماه‌های گذشته است که تا حد زیادی توجیه اقتصادی برای خرید وجود دارد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه جدیت بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی برخی مؤسسات مالی و اعتباری و رعایت دستورالعمل‌ها از نکات مثبت و اثرگذار بر بازار است گفت: اقدامی که دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه باید انجام دهد، اتخاذ سیاست‌های مرتبط با افزایش سودآوری بنگاه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار است.

وی معتقد است لایحه بودجه سال 93 تا حدی با انتظارات سهامداران و سرمایه‌گذاران مناسب است چرا که به نحوی تنظیم شده که درآمدهای دولت از محل مالیات افزایش یابد؛ این افزایش درآمد ناشی از وضع مالیات بر نهادهایی است که پیش از این مالیات پرداخت نمی‌کردند.

این مدیرعامل کارگزاری بازار سرمایه با بیان اینکه قطعاً بهره مالکانه معادن که در بودجه پیش‌بینی شده باید بیشتر کاهش می‌کرد گفت: اکنون شاهدیم که نزدیک 300 میلیارد تومان از این بهره مالکانه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، اما کافی نیست.

وی گفت: دولت علاوه بر افزایش تأمین مالی از محل مالیات میزان تولید نفت را طوری تنظیم کرده که امکان مواجه شدن با کسری بودجه کمتر باشد بنابراین در سیاست‌های کلان اقتصادی لایحه بودجه 93 به نوعی حمایت از سرمایه‌گذاران است.

این کارشناس بازار تغییرات اخیر در سطح ریاست سازمان بورس را مناسب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: قطعاً رئیس جدید سازمان با استفاده از تجربیات اقدامات گذشته و ظرفیت‌های دیگر به بازار کمک خواهد کرد و این رویداد از منظر بازار با توجه به ورود افکار جدید مثبت است.


5464688
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر برنامه هفتم و سیاست وزارت جهاد کشاورزی در ۵ محصول اساسی و استراتژیک باید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی برسیم که در صورت تحقق، میزان خروج ارز از کشور به نصف کاهش می یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ما ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ داریم و همچنین ۵۰ مقام عالی رتبه اقتصادی، تجاری و سیاسی در راس هیئت‌های تجاری به کشور آمده اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت: ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی ۳ سال آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه و پتروشیمی‌های کشور نخواهیم دید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی از خرید بیش از ۶۰ هزار تن دانه‌های‌ روغنی در کشور خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: محور کرج _ چالوس به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری و آزاد راه تهران _ پردیس به دلیل نصب دوربین تا ۲۰ اردیبهشت ماه مسدود است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید از سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه از غرب وارد کشور می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: با برگزاری ۲۱ حراج حضوری جمعا ۲۸۹۶ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله ایران معامله شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت برق گفت: صاحبان دستگاه‌های استخراج رمز ارز از زمانی که مشخص شود به صورت غیرمجاز از برق استفاده کرده‌اند، تا صد برابر تعرفه‌های برق مشمول جریمه می‌شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بیست و دومین حراج شمش طلا روز سه شنبه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی گفت: مولدسازی دارایی‌ها شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است