اجتماعی 18:02 - 03 آذر 1393
رییس دانشگاه علوم قضایی:
تهران - ایرنا - رییس دانشگاه علوم قضایی گفت: امروز همه کشورهای مسلمان منطقه به یکدیگر و توسعه روابط بویژه روابط فرهنگی و قضایی نیازمند هستند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، «محمدجواد شریعت باقری» روز دوشنبه در مراسم سخنرانی «علی بن الفطیس المری» رییس دستگاه قضایی قطر در دانشگاه علوم قضایی افزود: امروز به توسعه روابط به خصوص با کشورهای همسایه و مسلمان نیاز داریم و در واقع همه کشورهای مسلمان منطقه برای حرکت کردن در یک مسیر به این توسعه روابط نیاز دارند.



وی علاوه بر روابط در صحنه های سیاسی و اقتصادی، از جمله روابط بین کشورها را روابط فرهنگی و قضایی بین نظام های قضایی کشورها دانست.



رییس دانشگاه علوم قضایی با بیان اینکه در دو دهه گذشته با تعداد زیادی از کشورهای منطقه اسلامی از جمله قطر موافقتنامه های قضایی امضا کرده ایم، افزود: چند سال پیش دو موافقتنامه همکاری قضایی بین ایران و قطر امضا و در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شد.



شریعت باقری درباره دانشگاه علوم قضایی و ویژگی های آن گفت: دانشگاه علوم قضایی که نظیر آن البته با تفاوت های در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد، ویژگی هایی دارد که مختص کشور ما است.



وی ادامه داد: در برخی کشورها دانشگاه علوم قضایی به صورت مرکزی برای آموزش قضات است اما دانشگاه علوم قضایی ایران با سابقه 31 سال فعالیت، در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو جذب می کند.



به گفته شریعت باقری، حدود 1500 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و از بین این افراد دانشجویان مقطع کارشناسی از طرف قوه قضاییه بورسیه می شوند تا در آینده به عنوان قاضی در دستگاه قضایی کشور خدمت کنند.



وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ما تمام شرایط، ضوابط، قوانین و مقررات مربوط به دانشگاه های معتبر دولتی در ایران و بطور کلی در جهان را دارد.



رییس دانشگاه علوم قضایی با بیان اینکه این دانشگاه در ابتدا دانشکده بوده، گفت: افزایش تخصص و بیشتر شدن زیرمجموعه های رشته حقوق و وجود رشته های میان رشته ای موجب شد تا این دانشکده به دانشگاه تبدیل شود و امروز می توان گفت، برای داشتن قاضی خوب به چیزی بیشتر از مدرک دوره کارشناسی نیاز است.



وی اضافه کرد: در این دانشگاه همه دروس حقوق دانشگاه های کشور تدریس می شود و حتی به مباحث بیشتری مانند حقوق اسلامی، علم فقه و علم اصول تاکیدات بیشتری داریم چون طبق قانون اساسی، قاضی در سکوت قوانین یا اجمال در قوانین باید حکم را از منابع معتبر استنباط کند.



شریعت باقری، ابتکار مهم قانون اساسی را اختیارات مربوط به امر قضا و دادگاه ها و قوه قضاییه دانست و گفت: اختیارات مربوط به این قوه طبق قانون از دولت یعنی قوه مجریه گرفته و به خود این قوه قضاییه سپرده شده است.



وی افزود: به همین دلیل در قانون آورده شده که وزیر دادگستری رابط بین قوه قضاییه و مجریه و وظایفش در همین حد تعریف شده است.



رییس دانشگاه علوم قضایی خاطرنشان کرد: البته باز در کشور این درخواست مطرح است که قوه قضاییه به استقلال بیشتری از قبیل بودجه و تشکیلات نیاز دارد.



شریعت باقری ضمن آمادگی همکاری بیشتر با قطر گفت: امیدواریم توافقنامه هایی با قطر امضا شود و در راستای این تفاهمنامه ها سمینارهای مشترک برگزار و دانشجویان این دانشگاه برای سفر به قطر اعزام شوند.



اجتمام(3) ** 9317 ** م.ب ** 1071

انتهای پیام /*


5261717
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله گمشده به آغوش مادرش، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پیگیری برای تغییر قوانین بازدید ایمنی آتش‌نشانان از ساختمان‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، مطالبه همیشگی این قشر بوده که متاسفانه این موضوع در برخی پروژه های شهری رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای معلولان شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از به ثبت رسیدن ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات در ۱۱ استان متأثر از سیل خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است