استانی 01:50 - 01 اردیبهشت 1393
نماینده ولی فقیه در استان فارس:
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: سعدی خالق محتوا و تولید‌کننده اندیشه است.

سعدی خالق محتوا و تولید‌کننده اندیشه است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی شامگاه یکشنبه در مراسم هجدهمین دوره‌ بزرگداشت یادروز سعدی، اظهار داشت: سعدی مانند برخی شاعران مصرف‌کننده اندیشه بیگانگان نیست که جز نامی در کتب تاریخ ادبیات از آنان چیزی نمی‌ماند.

شیراز به عنوان پایتخت معارف شیعی بستر رویش سعدی شد

وی افزود: فارس و شیراز را برج‌الاولیا و شهر عرفان می‌دانسته‌اند که حضور بزرگانی چون احمد بن موسی و دیگر امامزادگان و فرزندان اهل بیت، این شهر را به پایتخت معارف شیعی بدل کرده بود و این بستر در شکل‌گیری شخصیت ادبی سعدی تاثیر داشته است.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: محققان بر این باور هستند که بعید است سعدی به عنوان قله ادب فارسی در قرن هفتم در جایی ظهور کرده باشد که پیش از او شاعران و فرهیختگان دیگری نزیسته باشند.

وی تصریح کرد: باکویه شیرازی یا علی ابوعبدالله ابن باکویه، روزبهان، عبداله بن خفیف، منصور حلاج و ... برخی از بزرگانی بوده‌اند که در این شهر زیسته و فضای آن را عطرآگین ساخته بودند.

نفوذ افکار سعدی در چهار گوشه گیتی

وی خاطرنشان کرد: ابن بطوطه سیاح و مورخ مشهور نشانه‌های سخن سعدی را در سروده‌های دریانوردان چینی دیده که خود سعدی می‌گوید «هفت کشور نمی‌کنند امروز بی مقامات سعدی انجمنی».

ایمانی بیان کرد: شهرت سعدی تنها به عنوان عارف، واعظ روشنگر و معلم از سده هجدهم نیست که در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی او را به عنوان مصلحی اجتماعی می‌شناسند.

وی افزود: مفاهیم اشعار سعدی برآمده از آموزه‌های دینی و معرفتی است و به موازات شعر وی بسیاری از این تعالیم به دیگر تمدن‌ها صادر شده و جای خرسندی است که شعر او علاوه بر نظر در عرصه عمل نیز هست.

حضور آیات قرآن در جای جای نظم و نثر سعدی

نماینده ولی فقیه در فارس سپس گفت: فصل‌بندی گلستان و بوستان جز عشق، عرفان و خدا آگاهی شامل اخلاق نظری و عملی بوده و زیر‌شاخه‌های آن مفاهیمی مانند قناعت، نوعدوستی، قدر جوانی و عمر را دانستن، صبر و بردباری، عدالت و آیین حکمرانی، آداب صحبت و ... را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در بسیاری از ابیات اخلاقی سعدی بستر قرآنی آن به وضوح دیده می‌شود که او در ضرورت عمل به علم مبتنی بر آیه شریفه « مـثـل الذیـن حـمـلوا التـورئه ثـم لم یـحـمـلوهـا کـمـثـل الحـمـار یـحـمـل اسـفـارا» می‌سراید :«علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی، نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند».

ایمانی ادامه داد: اعتدال در مصرف، مبتنی بر آیه «کولوا و اشربوا و لاتسرفوا» در اشعار سعدی چنین تصویر شده که «نه چندان بخور کز دهانت برآید نه چندان کز ضعف جانت برآید».

امام جمعه شیراز اضافه کرد: در جای دیگری سعدی بر اساس «الدهر یومان یوم علیک و یوم له»، می‌گوید: « دریاب کنون که نعمتت هست به دست، کین دولت و ملک می‌رود دست به دست».

وی تصریح کرد: شعر سعدی جلو‌گاهی رایج برای روشن شدن مفاهیم دینی در سخنان روزمره اهل جامعه است.


3533066
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است