علمی فناوری 14:19 - 03 اردیبهشت 1393
خمین - ˈحمید عبادیˈ رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: بارش باران اسیدی، خاک و منابع آبی این شهرستان را تهدید می کند.

دلیجان با 110 واحد تولیدکننده عایق های رطوبتی (ایزوگام وقیر) و 14 واحد تولیدکننده پودر صنعتی و معدنی به عنوان چهارمین شهر آلوده استان مرکزی مطرح است.



در شهرک صنعتی دلیجان نیز از مجموع 150 واحد صنعتی فعال مستقر در آن؛ 55 واحد عایق رطوبتی و قیر، 9 واحد تولیدکننده پودرهای صنعتی میکرونیزه، دو واحد ریخته گری و یک واحد تولید الیاف تیشو، قابلیت پایش زیست محیطی از سوی اداره حفاظت محیط زیست دلیجان را دارند.



به سبب انجام نشدن اصولی کار تصفیه فاضلاب خانگی در تصفیه خانه شهری دلیجان و رهاسازی آن در محیط ، علاوه بر ایجاد بوی متعفن در سطح شهر، پساب آلوده تا رودخانه قمرود ادامه یافته و سپس به دریاچه پشت سد پانزده خرداد سرازیر می شود.



کشاورزان و دامداران مسیر نیز بخاطر آلودگی زیاد این پساب ها و همچنین مصرف احشام آنها و تخریب زمین های کشاورزی، شکایت های متعددی به مسوولان مختلف داشته و از اصحاب رسانه نیز خواستند؛ صدای آنها را به گوش مسوولان ارشد نظام برساند تا تمهیدات لازم را برای رفع این مشکلات به عمل آورند.



به اعتقاد کارشناسان آب و خاک دلیجان، میزان بالای آلودگی و مقادیر زیاد ترکیبات فلزات سنگین موجود در فاضلاب شهرک صنعتی دلیجان، علاوه بر تاثیرات سوء بر محیط زیست ، سفره های آبهای زیرزمینی منطقه را به شدت در خطر تهدید قرار داده است.



رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته زمین پاک نیز از آلودگی شدید زیست محیطی این منطقه بخاطر فعالیت شمار زیادی از واحدهای تولیدکننده عایق رطوبتی (ایزوگام)، ابراز نگرانی کرد.



عبادی گفت: نشست ذرات معلق و ترکیب گازهای خروجی واحدهای تولیدکننده ایزوگام با باران، بارش باران های اسیدی را بدنبال داشته و با جاری شدن آب باران و ورود به زمین، خاک و آب منطقه را به شدت در خطر آلودگی قرار می دهد.



وی تاکید کرد: این اداره در سالجاری مصمم است با تمامی واحدهای آلاینده در کلیه بخش ها (هوا، آب و خاک) بصورت جدی برخورد قانونی لازم را به عمل آورد.



وی افزود: درهمین ارتباط به تمامی واحدهای صنعتی و خدماتی دارای پتانسیل آلایندگی، نامه های خوداظهاری در پایش ابلاغ و ازآنها خواسته می شود بصورت دوره ای هرسه ماه یکبار نسبت به اندازه گیری فاکتورهای آلاینده خود توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست اقدام و نتایج آن را اعلام نمایند و درغیراین صورت با واحدهای خاطی برخورد قانونی خواهد شد.



عبادی گفت: این اداره با واحدهایی هم که نسبت به تولید فاضلاب آلوده و واردکردن آن به منابع آب و خاک منطقه باعث آلودگی و تخریب جدی محیط زیست می شوند، قاطعانه برخورد می کند.



وی افزود: در همین راستا، با پیگیریهای اداره حفاظت محیط زیست دلیجان، اواخر پارسال شرکت شهرک های صنعتی اصلاح سیستم تصفیه فاضلاب این شهرک را آغاز کرد و مدیر آن قول داد تا پایان اردیبهشت ماه جاری اصلاحات لازم به پایان برسد و مورد بهره برداری قرار بگیرد.



وی تاکید کرد: قطع انشعاب فاضلاب 9 واحد بازیافت پلاستیک در شهرک صنعتی دلیجان که روزانه بین 300 تا 400 مترمکعب فاضلاب آنها به تصفیه خانه شبکه فاضلاب شرکت شهرک های صنعتی دلیجان ریخته می شد، از دیگر اقداماتی بود که پیرو اخطاریه های صادره و پیگیری های حقوقی انجام شده از سوی این اداره در خصوص رفع آلایندگی ناشی از عملکرد خارج از استاندارد تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی دلیجان صورت گرفت.



عبادی تصریح کرد: واحدهای آلاینده یادشده می بایست فاضلاب تولیدی خود را مادامی که آلودگی آنها کاملا رفع نشده است بوسیله تانکر به تصفیه خانه دیگری منتقل و تخلیه کنند.



رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان همچنین گفت: به رغم هشدارها و اخطارهای صادره از سوی این اداره، تصفیه خانه فاضلاب شهری منطقه همچنان با سیستم قدیمی منسوخ شده ˈبرکه تثبیتˈ فعالیت می کند که علاوه بر آلودگی شدید، باعث انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر شده و مسوولان مربوطه تاکنون هیچ اقدامی در جهت رفع این معضل انجام نداده اند.



عبادی افزود: درمسیر خروجی فاضلاب آلوده شهری از مسیل منتهی به دریاچه سد پانزده خرداد، علاوه بر آلودگی زمین های کشاورزی حاشیه آن و استفاده احشام، آلودگی آب پشت سد دریاچه پانزده خرداد به عنوان منبع تامین کننده آب شرب مردم قم را باعث شده و ضمن اینکه زندگی آبزیان را به مخاطره انداخته و بسیاری از ماهیان این دریاچه مبتلا به انگل شده اند، انگل های مذکور در صورت مصرف انسان، قابل انتقال و بیماری زا خواهد بود.



گزارش: احمد الهی



588/555

انتهای پیام /*




3559937
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است