علمی فناوری 17:49 - 24 آذر 1397
معاون پژوهشی دانشگاه تهران خبر داد
معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران از ساز و کارهای این دانشگاه برای حمایت از طرح‌های پژوهشی کاربردی اعضای هیات علمی و دانشجویان خبر داد و گفت: بر اساس این ساز و کارها اساتیدی که طرح‌های آنها کاربردی باشند، از امتیازات ممتازی برای ترفیع بهره‌مند خواهند شد.

تقدیر از ۴۷ پژوهشگر برتر دانشگاه تهران/ترفیع اساتید دارای طرح‌های پژوهشی کاربردی

به گزارش ایسنا، دکتر رحیمیان در نشست خبری که امروز به منظور تشریح دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران همزمان با آغاز هفته پژوهش در سالن شورای این دانشگاه برگزار شد، به جزئیات برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری این دانشگاه و تقدیر از پژوهشگران برتر اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال که ۲۷ آذر ماه برگزار می‌شود، از ۴۷ پژوهشگر با انتخاب‌های متفاوت تجلیل خواهد شد که در واقع عده‌ای از پژوهشگران با عنوان پژوهشگر پیشکسوت دانشگاه تهران هستند که این افراد توانستند بعد از بازنشستگی نیز فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند. به طوری‌که امسال از هفت کمیسیون موجود سه نفر از سه کمیسیون پژوهشی دارای بیشترین فعالیت پژوهشی و دوره بعد از بازنشستگی بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای دیگر نیز با عنوان پژوهشگر برجسته در جشنواره فوق تقدیر می‌شوند. در واقع این پژوهشگران افرادی هستند که فعالیت‌های پژوهشی کل دوره فعالیت و خدمت آنها در دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است که در این زمینه از هفت کمیسیون هفت پژوهشگر برجسته انتخاب شدند.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: گروه دیگری از پژوهشگران برتر در جشنواره فوق با عنوان "پژوهشگر نمونه" معرفی و تجلیل می‌شوند. در واقع این پژوهشگران افرادی هستند که در طی پنج سال اخیر بیشترین فعالیت پژوهشی را داشته‌اند. به طوری که ما هشت پژوهشگر نمونه معرفی کردیم.

رحیمیان در خصوص پژوهشگران جوان نمونه نیز گفت: این افراد از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران به شمار می‌روند که سن آنها زیر ۴۰ سال است و امسال از چهار پژوهشگر جوان تجلیل خواهد شد.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران در خصوص طرح‌های کاربردی و پژوهشی این دانشگاه نیز گفت: یکی از این طرح‌ها به عنوان "طرح کاربردی برجسته" شناخته می‌شوند. در واقع ما قراردادهای پژوهشی مختلفی با سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی داریم که طرح‌های پژوهشی مورد نیاز آنها را در دانشگاه تهران انجام می‌دهیم. به طوریکه گاهی آثار این نوع طرح‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و برای سال جاری پنج طرح پژوهشی برجسته انتخاب شدند که مورد تشویق قرار می‌گیرند؛ البته در این راستا برخی از طرح‌های پژوهشی در دانشگاه وجود دارند که در ردیف دوم طرح برجسته قرار می‌گیرند که از دستاوردهای این طرح‌ها نیز در جشنواره تقدیر می‌شود.

تقدیر از ۱۰ رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران

رحیمیان همچنین از تقدیر از ۱۰ رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در جشنواره فوق خبر داد و گفت: این رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها بیشترین نتایج و آثار پژوهشی را به همراه داشته‌اند که البته در این راستا از یک کارشناس پژوهشی دانشگاه که کار مدیریتی برتری در عرصه پژوهش انجام داده‌است، تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین با اشاره به کیفی‌گرایی فعالیت‌های این دانشگاه به عنوان یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های مهم پژوهشی خبر داد و گفت: بر این اساس ضریب کیفی نشریات دانشگاه تهران و ارزیابی مقالات بر اساس ضریب کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بطوریکه بررسی می‌شود که آیا مقالات اساسی دانشگاه در نشریات یک چهارم اول قرار گرفته‌اند یا نه؟ بر این اساس مقالاتی که در نشریات یک چهارم اول منتشر شوند، بالاترین امتیاز و ضریب را دریافت می‌کنند.

رحیمیان همچنین یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد مقالات منتشر شده اساتید دانشگاه تهران در نشریات معتبر و با کیفیت بالا منتشر شده است و تنها کمتر از پنج درصد مقالات از کیفیت کمتری برخوردار است.

۱۰ اولویت اصلی پژوهش دانشگاه تهران

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین به ۱۰ اولویت اصلی پژوهش این دانشگاه اشاره کرد و گفت:‌ حوزه‌هایی نظیر آب، انرژی، محیط زیست، مخاطرات طبیعی، آسیب‌های اجتماعی، سلامت، تغذیه و امنیت غذایی، رفاه اجتماعی، جهانی شدن در فضای مجازی و آمایش سرزمین از جمله این اولویت‌ها هستند. در واقع پژوهشگران و دانشجویانی که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را بر اساس این اولویت‌ها انتخاب کنند از حمایت‌های پژوهشی بیشتری برخوردار می‌شوند.

تشکیل کنسرسیوم همکاری پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با ۱۳ دانشگاه برتر کشور

وی همچنین از تشکیل کنسرسیوم همکاری پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با ۱۳ دانشگاه برتر کشور خبر داد و گفت: بر این اساس پروژه‌های مشترکی را در دست داریم که طی آن بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم. اولین پروژه این کنسرسیوم از سازمان محیط زیست با عنوان "پروژه کلان محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در کلانشهرهای ایران" است که قرارداد آن نیز امضاء شده و در حال انجام است.

به گفته وی پنج خوشه پژوهشی اعم از اقتصاد کلان، مسائل پولی و بانکی، سرمایه اجتماعی، صندوق شهروندی، ارتباطات و رسانه به درخواست دولت در دانشگاه‌های سطح یک شروع شده است که بر این اساس ماموریت دانشگاه تهران در حوزه اقتصاد کلان تعریف شده است.

تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای جذب محققان پسادکتری

رحیمیان در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک این دانشگاه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در عرصه جذب محققان پسا دکتری در دانشگاه تهران، گفت: بر این اساس ۱۶۴ پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه پذیرفته شده‌اند. همچنین دانشگاه تهران برای دومین بار به عنوان پایگاه برتر علمی کشور از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری معرفی شده است و در نظر داریم طی سال‌های آینده تفاهم‌نامه‌های بیشتری در این عرصه به امضاء برسانیم.

به گفته وی، دانشگاه تهران در نظر دارد رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان این دانشگاه را از لحاظ کیفی مورد ارزیابی قرار دهد و در حال حاضر امکان دسترسی به صورت سیستمی به این پایان‌نامه‌ها فراهم شده و این امکان از هفته آینده عملیاتی می‌شود. ضمن اینکه امکان استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر همانندجو برای مقالات فارسی و انگلیسی دانشگاه تهران به وجود آمده و برنامه داریم تعداد بیشتری از نشریات خود را نمایه کنیم.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین با اشاره به نمایه بیش از ۴۱۷۷ مدرک علمی این دانشگاه در پایگاه WOS خاطرنشان کرد: این آمار در مقایسه با سال ۹۵ که تعداد ۳۹۶۵ مورد بود، افزایش پیدا کرده است. همچنین در پایگاه اسکوپوس تعداد مدارک علمی در دوره مشابه از ۴۲۲۶ مدرک به ۴۷۹۹ افزایش یافته است. ضمن اینکه ما ۳۲ مجله خارجی مشترک با کشورهای خارجی داریم.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران به مهمترین طرح‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: طرح توان افزایی شهرستان‌ قلعه گنج از شهرستان‌های کرمان، بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، بررسی ابعاد آسیب‌های اجتماعی، بهینه‌سازی تکثیر و پژوهش زالوی طبی با استانداردهای بهداشتی و برخی پژوهش‌های دیگر از مهمترین این طرح‌هاست.

اعتبار ۷۰ میلیاردی دانشگاه برای طرح‌های پژوهشی کاربردی در سال ۹۶

رحیمیان از اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی طرح‌های پژوهش‌های کاربردی این دانشگاه در سال ۹۶ خبر داد و گفت: این اعتبار در قالب ۴۵۰ طرح پژوهشی تصویب شده است.

به گفته وی در سال جاری نیز اعتبار مصوب طرح‌های پژوهشی دانشگاه تهران ۴۰۴ میلیارد تومان است که ۳۸ میلیارد تومان آن جذب شده است، اما به طور کلی مجموع بودجه پژوهشی این دانشگاه حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد کل بودجه دانشگاه می‌شود.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۴ میلیارد تومان از بودجه پژوهشی دانشگاه صرف گرنت‌های پژوهشی می‌شود و هفت میلیارد تومان نیز برای پایگاه‌های علمی هزینه می‌کنیم. ضمن اینکه حدود هفت میلیارد تومان نیز به عنوان هزینه پهنای باند پرداخت می‌کنیم.

اعزام ۴۰۰ دانشجوی دکتری برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور

رحیمیان با اشاره به مشکلات اعتباری و محدودیت‌های ارزی برای اعزام دانشجویان و اساتید به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور گفت:‌ در سال جاری حدود ۴۰۰ دانشجوی دوره دکتری به عنوان فرصت مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شده‌اند و در نظر داریم ۴۰ نفر از اساتید نیز به این سفر علمی بروند.

رحیمیان در پایان با اشاره به تشویق‌های دانشگاه تهران برای اساتیدی که طرح‌های پژوهشی کاربردی دارند، گفت: در آئین‌نامه ارتقاء، اساتید بر اساس سه معیار عادی، ویژه و ممتاز امتیاز و ترفیع می‌گیرند. افرادی که بتوانند طرح پژوهشی کاربردی داشته باشند، جزء امتیازات ممتاز برای ترفیع خواهند بود. یعنی در ردیف اساتیدی قرار می‌گیرند که امتیازات ممتاز برای ترفیع دارند.

انتهای پیام


10000683
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است