اقتصادی 23:16 - 24 بهمن 1394
سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی:ایران اسلامی طی چند سال گذشته یکی از شدیدترین و درواقع نادرترین تحریم‌های اقتصادی را متحمل شده است.

آنطور که خود آمریکایی‌ها بارها اعلام کردند دلیل و هدف اصلی از این تحریم‌ها چیزی جز ایجاد شکاف دولت- ملت با بروز نارضایتی‌های اقتصادی نبوده است. درحالی‌که کشورهای غربی به‌دلیل بحران اقتصادی غالبا با بحران‌های اجتماعی و سیاسی نیز درگیر می‌شوند اما جمهوری اسلامی ایران طی 3دهه گذشته دوره‌های بسیار سختی همچون 8سال جنگ تحمیلی و چندین سال تحریم‌های ظالمانه را با موفقیت از سر گذرانده که بخش عمده‌ای از آن به‌دلیل ایستادگی‌های مردم پای آرمان‌های انقلاب بوده است.

اما اکنون و در دوران پساتحریم فرصت مناسبی پیش روی مسئولان برای جبران ازخودگذشتگی‌های مردم است. اگرچه برجام سیاسی به نتیجه رسیده اما امروز جامعه در انتظار برجام اقتصادی است.اگر بخواهیم از نظر ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم باید عنوان کنیم که کشور ما به‌دلیل برخورداری از موقعیت ژئوپلتیکی، منابع انسانی، ذخایر نفت و گاز و معادن، دسترسی به آب‌های آزاد، آب و هوا و خاک حاصلخیز و ده‌ها مولفه دیگر جزو کشورهای برتر قلمداد می‌شود اما متأسفانه هیچگاه این ویژگی‌ها سبب نشده است تا اقتصاد ایران آنطور که باید و شاید به نقطه مطلوب برسد.

بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که دلیل اصلی این عدم‌موفقیت، اتکا به درآمدهای نفتی است که موجب شده اقتصاد دولتی رشد پیدا کند و دولت میلی برای واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به بخش خصوصی نداشته باشد و در نتیجه چرخه تولید ثروت تکمیل نشود.اما امروز در دهه چهارم از انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری با نگاه بلند و داهیانه خویش ریل‌گذاری صحیحی پیش روی اقتصاد ایران قرار داده‌اند. سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به نوعی چشم‌انداز پیش روی اقتصاد ایران را که مبتنی بر حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی است به خوبی روشن ساخته و اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت و مجلس برنامه ششم توسعه و بودجه سال95 را مبتنی بر این سیاست‌ها تدوین و اجرایی کنند تا شیرینی کارآمدی جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی نیز در کام مردم بنشیند.

بدون شک تحریم‌های ظالمانه غرب یک مانع جدی پیش روی توسعه اقتصادی در ایران بوده که با درایت رهبر نظام و ایستادگی مردم، رفع آنها حاصل شد اما اکنون نوبت اقتصاد است که مسئولان چالش‌های ساختاری و نهادی آن را حل و فصل کنند.

  • دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران

7680835
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است