اجتماعی 12:42 - 12 شهریور 1394

ماجرای پیامک های رزمایشی چه بود؟

روزنامه اعتماد: رزمایش اقتدار ثارالله رزمایشی است که از ظهر دیروز در بوستان ولایت آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد. رزمایشی که نسبت به گذشته تفاوت‌هایی دارد. از سه‌شنبه شب پیامک‌های اطلاع‌رسانی این رزمایش با عنوان «رزمایش» برای مردم ارسال می‌شد.



پیامک‌هایی که یا از زمان برگزاری رزمایش خبر می‌داد یا آنکه از اهداف آن می‌گفت. با سردار شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله (ع) تهران و سخنگوی رزمایش اقتدار ثارالله در مورد این رزمایش گفت‌وگویی کردیم. سردار شعبانی از اهداف این رزمایش می‌گوید و علت ارسال پیامک برای مردم. از برنامه‌ای در این رزمایش برای داشتن ارتباط موثر با عامه مردم علاقه‌مند گفت و اهداف برگزاری این رزمایش. متن گفت‌وگوی « اعتماد» با سردار شعبانی را در ادامه می‌خوانید:



اهداف برگزاری رزمایش اقتدار ثارالله چیست و به چه دلیل برگزار می‌شود؟

با توجه به شرایطی که کشور ما در آن قرار دارد پیش‌بینی شد که در ایام ولادت حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) که نگهبان واقعی کشور ما هستند رزمایش اقتدار ثارالله را با حضور یگان‌های تابعه در سطح استان تهران بزرگ برگزار کنیم. رهبری معظم انقلاب با توجه به حوادثی که در کشورهای منطقه روی داده است، امنیت ایران را امنیت بی‌نظیری نامیدند. ما هم بر آن شدیم که این اطمینان را به مردم شریف ایران بدهیم. و در واقع نماد قابلیتی نیروهای خود را در ابعاد تحرک، نشاط و شادابی آنها در کنار توانمندی این نیروها به مردم دنیا نشان دهیم. لذا بنا شد که ظرف روزهای چهارشنبه و پنجشنبه رزمایشی را داشته باشیم. رزمایش نوعی عملیات تمرینی است که بر مبنای طرح‌های عملیاتی، دفاعی، امنیتی، امداد و نجات و حرکاتی که ما را نسبت به دشمن در وضعیت بالاتری قرار دهد، برقرار می‌شود، تا در شرایط مختلف آمادگی خود را حفظ کنیم. لذا یکی از کارهایی که در این رزمایش به نمایش گذاشته می‌شود موضوع بسیج مردمی با ارتباطات چند لایه امن و نفوذناپذیر است. در واقع ما شبکه‌ای داریم که به صورت رادیویی- دیجیتالی و خطوط وی‌ای پی قابلیتی را از خود نشان می‌دهد. این ارتباط امن و مستمر می‌تواند شرایطی را داشته باشد که اگر ما در موقعیت‌های خاص نیروهای خود را فراخوان دادیم، آنها از آمادگی کامل برخوردار باشند. فراخوانی به معنای یک حرکت تاکتیکی بوده که تمام نیروهای مردم پایه ما از هر کار و کسبی و در هر مکانی که هستند سریعا خود را در پایگاه‌های مقاومت آماده کنند. در این وضعیت ما باید پیامی که به مردم می‌رسانیم از چشم و گوش دشمن مخفی باشد.



این رزمایش برای ارزیابی و تمرین است؟

یکی از مولفه‌های ارزیابی آمادگی‌های رزم نیز همین فراخوانی است. لذا یک حرکت اتفاقی و تصادفی نیست. ما لایه‌های عمیقی را برای این کار طراحی و پیش‌بینی کرده‌ایم. جذب، سازماندهی، آموزش و تمرین. در روز چهارشنبه ساعت ١٤ پیام رمزی به همه رده‌ها داده شد که به شبکه‌ها رفت و به پایگاه‌های مقاومت فراخوان شد.



چه کسانی در این رزمایش حضور دارند؟

در این رزمایش علاوه بر نیروهای مردمی بسیج، واحدهای فنی و حرفه‌ای ما هم حضور دارند. علاوه بر این از پایگاه مقاومت هم به طور ستون‌کشی حضور دارند که این هم یک فعالیت نظامی و روش تاکتیکی برای جابه‌جایی نیرویی از نقطه‌ای به نقطه دیگر است که با رعایت اصول تامینی و پشتیبانی و رعایت اصول حفاظت اطلاعات این ستون‌کشی حرفه‌ای می‌توانند به صورت موتورسوار به صحنه بیایند. تهران یک شهر ترافیکی است و در جایی که باید امداد و نجاتی فوری را به انجام برسانیم، یگان‌های موتوری قابلیت این را دارند که خود را زودتر به محل وقوع حادثه برسانند. رزمایش ثارالله تمرین همین موارد است. مورد دیگر عملیات راپل است که از مهارت‌های حرفه‌ای ما است و در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور یا مواردی از این دست نیروهای ما باید از قابلیت‌هایی برخوردار باشند. این عملیات در واقع نوعی اعتماد به نفس به نیروهای ما می‌دهد. این قابلیت است که اگر روزی دشمن در جایی آلودگی ایجاد کرد نیروهای ما بتوانند با ورود به ساختمان و امکنه‌های آنها پاکسازی کرده و عملیات رهاسازی گروگان‌ها را انجام دهند. این یک قابلیت در دنیاست. نکته بعدی مقابله با اقدامات مخل امنیت است. ما شبکه‌هایی داریم که چه از محموله‌های ما و چه از شخصیت‌های ما اسکورت می‌کنند. از روزی که ما اسکورت را به شبکه‌های آمادگی نیروهای خود اضافه کرده‌ایم هیچ آسیبی به سرمایه‌های کشور همچون دانشمندان هسته‌ای ما، وارد نشد. لذا مولفه خاصی که برای ارزیابی سختگیرانه برای نیروهای خود داریم همین عملیات‌های مهارتی است. تک تیرانداز‌های حرفه‌ای که به لطف خدا قابلیت‌های‌شان قابل تقدیر است اکنون به آمادگی‌هایی رسیده‌اند که در شلیک سوم هدف را می‌زنند. در کنار اینها آمادگی جسمانی و آمادگی رزم و دفاع شخصی را هم باید اضافه کنیم. همه نیروهای ما باید در ورزش‌های رزمی آمادگی داشته باشند. نکته زیبای دیگر این است که ما علاوه بر زمین فضا را هم در کنترل داریم. دکترین امنیت هوا و فضای ما در تهران از قابلیت‌های بالایی برخوردارند. در این رزمایش همزمان با رژه زمینی، رژه هوایی را هم داریم که از خلبان‌های بسیجی هستند. در پایگاه مقاومت ما ٦٥ خلبان دارای گواهینامه داریم. ما طی ٤٠ سال اختراع و نوآوری خیلی بالایی نداشتیم. سیستم ما مستشاری بوده که امروز به لطف خدا توان آن را داریم که یکی از مراکز نواحی ما پرنده فوق سبک را رونمایی کند که مشخصات آن را در هنگام رونمایی اعلام خواهیم کرد. ما به مردم هم آموزش‌هایی می‌دهیم. امروز که کشور ما امن است اما باید به مردم بگوییم که زمانی که با بسته‌ای مشکوک روبه‌رو شدند، چه کنند. در این رزمایش تمرین عملیات چک و خنثی هم خواهیم داشت. در مجموع این آمادگی در تهران می‌تواند هم پیامی برای آن سوی مرزها و سرویس‌های امنیتی آنان باشد و هم در داخل برای عوامل و ایادی آنان. در واقع دشمنان قابلیت‌های ما را ببینند که هر روز آن را ارتقا می‌بخشیم.



نکته‌ای که در مورد این رزمایش متفاوت از سایر رزمایش‌ها مطرح می‌شود بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی آن است. ما در این دو روز اخیر شاهد بودیم که پیامک‌هایی برای مردم فرستاده می‌شود که در مورد رزمایش اطلاع‌رسانی می‌کند. ظاهرا این رزمایش قرار است با مردم هم از طریق تکنولوژی ارتباط داشته باشد. در این مورد هم توضیح می‌فرمایید که این پیامک‌ها برای چه کسانی ارسال می‌شود و انتخاب آنها چگونه صورت می‌گیرد؟

ما معتقدیم که امنیت پایدار یعنی امنیت مردمی. یعنی هرکس در هرکجا هست به عنوان یک ایرانی مسوولیت دارد بر امنیت و سرنوشتی که بر او است آگاه شود. یکی از کارهای ما در بحث آمادگی‌های مردم این است که از طریق ارتباطات نو، به آنان آموزش دهیم. آن هم در مورد نیازمندی‌هایی که مردم در مقابله با هر حرکت غیرمنتظره می‌توانند داشته باشند. یکی از این سیستم‌های آموزشی موبایل است. این ارتباطات به طور رسمی از شبکه‌ای که شما می‌بینید موبایل است، دو شبکه دیگر هم هست که از روز پنجشنبه که مردم همه مطلع می‌شوند خبر آن هم اعلام شود.



پیامک‌ها برای همه مردم ارسال می‌شود یا تنها به شهروندان تهرانی و به افرادی به انتخاب ارسال می‌شود؟

به همه مردم. هدف ما از اینکه پیامی را اعلام کنیم این است که هرکس از این طریق با ما ارتباط برقرار کند ما متوجه می‌شویم که علاقه‌مند است و ما از وی می‌خواهیم که به شبکه بیاید. اگر آمد در آینده پیام‌ها را تنها به همان افرادی که قابلیت و آمادگی برقراری ارتباط را دارند ارسال می‌کنیم.



پس این یک آزمایش هست برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند از آمادگی دفاعی کشور با خبر شوند.

بله ما شماره اعلام می‌کنیم که هر فردی علاقه‌مند است و اطلاعاتی هم دارد به ما وصل می‌شود. ما در زمان جنگ از مردم به گونه‌ای دیگر استفاده می‌کردیم اما الان از طریق اطلاع‌رسانی برای امنیت پایدار و اطمینان‌بخش استفاده می‌کنیم.



رزمایش در کجا برگزار می‌شود؟

در بوستان ولایت. نیروهایی به پایگاه‌های مقاومت فراخوانی می‌شوند و از آنجا به قرارگاه‌های بزرگ برای آموزش می‌روند. نیروهای حاضر در شب، عملیاتی را انجام می‌دهند و صبح هم در رزمایش وسیعی حضور می‌یابند که حتما به طور مستقیم پخش و این قابلیت‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد. پس از آن نیروها به آموزش می‌روند که در این مرحله رزمایش پایان می‌یابد.



مراحل بعدی هم در راه است؟

در امسال چندین مرحله از رزمایش را پیش‌بینی کرده‌ایم. این امری طبیعی است. این‌بار ما انجام رزمایش را رسانه‌ای کرده‌ایم. در دفعات گذشته هم بوده که رسانه‌ای نشده است.


7000731
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» توکلی گفت: سازمان بهزیستی خط مشاوره ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲شب خدمات رایگان مشاور تلفنی به آحاد مردم ارائه می‌دهد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» علیرضا نادعلی از سنگ‌اندازی مافیای خودرو در مسیر واردات خودرو‌های برقی به کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دیوان عالی کشور بر تقویت ارتباط قضات دیوان عالی کشور با رؤسای کل دادگستری استان‌ها و نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی تأکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران آتش نشانان را به محل حادثه کشاند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت ثبت نام دوره کارآموزی پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ​​​​​​​رئیس کل دادگستری استان تهران از برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور با قدردانی از حمایت اقشار مختلف مردم از طرح نور، گفت: انتظامی کشور با تکیه بر معنویت و تقوای کارکنان خود و به پشتوانه حمایت‌های مردمی در عرصه مبارزه با بی حجابی پیش قدم است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت، وجوه مهم سلامت را برشمرد و بر نقش خانواده در سلامت افراد تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از رایزنی با سازمان محیط زیست جهت اخذ مجوز و فعال شدن کارخانه آسفالت در شرق تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است