گوناگون 22:32 - 31 شهریور 1396
همزمان با روز جهانی بدون خودرو که ۲۲ سپتامبر است، وزیر راه و شهرسازی و شهرداری تهران در اقدامی نمادین با مترو به محدوده بازار تهران رفتند و از محله عودلاجان بازدید کردند.

شهردار تهران در این برنامه از تحولاتی گفت که تا پایان سال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت روی خواهد داد. ورود هزار واگن جدید به مترو، آغاز به‌کار اتوبوس‌های مجارستانی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی اصلی‌ترین اقداماتی هستند که انجام خواهند شد.

در این سفر شهری زهرا نژادبهرام و شهربانو امانی از اعضای شورای شهر، مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک، سهیلا صادق‌زاده شهردار منطقه10، محسنی شهردار منطقه12و احمدی بافنده مدیرعامل بهره‌برداری مترو‌، شهردار تهران را همراهی می‌کردند.

  • پیاده‌روی نمادین

شهردار تهران درحاشیه‌این پیاده روی اظهار داشت: این پیاده‌روی یک اقدام نمادین است، اگرچه یک مسیر را با مترو طی کردیم. در واقع از این روز استفاد کردیم که به شهروندان یادآوری کنیم پیاده‌روی و عدم‌استفاده از خودرو در پاک‌ترشدن هوای پایتخت تأثیر دارد و ضامن سلامتی تک تک ماست.

محمد‌ علی نجفی با تأکید بر اینکه پیاده‌روی می‌تواند به‌عنوان یک ورزش تلقی شود، تصریح کرد: توصیه من به شهروندان تهرانی این است که گاهی پیاده به محل کار، ایستگاه مترو و یا اتوبوس بروند و یا پیاده‌روی را به‌عنوان یک تفریح بدانند. به هرحال پیاده‌روی را به نوعی در برنامه روزانه‌شان قرار دهند.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی شهروندان می‌تواند ضامن سلامتی پایتخت و شهروندان شود، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران برنامه‌هایی دارد تا در این زمینه اقدامات حائز اهمیتی انجام شود. در مسیری که از مترو استفاده کردم با برخی شهروندان صحبت کردم. معتقد بودند مهم‌ترین مشکل خطوط متروی تهران کمبود ناوگان است که باید هرچه زودتر تعداد قطارهای مترو را افزایش دهیم تا سرفاصله‌های حرکت در خطوط کاهش یابد.

نجفی‌ با یادآوری اینکه برای ‌ آغاز سال تحصیلی، شهرداری تهران برنامه‌هایی درخصوص زیباسازی و آماده‌سازی‌ برخی مدارس در دستور کار داشته است، گفت: بخشی از فعالیت‌های شهرداری در ارتباط با خود مدارس بوده به‌طوری که زیباسازی مدارس چه در خارج و چه در داخل - مربوط به دیوار مدارس- انجام شده است. البته بخش مهمی از اقدامات شهرداری مربوط به روز اول مهر و کاهش ترافیک و ساماندهی تردد شهروندان است.

  • تکرار یک حرکت نمادین

محمدعلی نجفی با بیان اینکه هیچ دلیلی ندارد شهروندان خودشان را از ورزش ساده پیاده‌روی محروم کنند، بیان کرد: پیاده‌روی‌کردن به جای استفاده از خودروی شخصی می‌تواند ضامن سلامت شهروندان باشد. البته امروز به‌دلیل اینکه روز تعطیل است، شاهد ترافیک کمتری در تهران هستیم و خودروهای کمتری در شهر تردد می‌کنند، اما از آنجایی که روز جهانی بدون خودرو معادل روز 22سپتامبر در همه دنیا این حرکت انجام می‌شود، ما نیز همزمان با این روز این پیاده‌روی نمادین را انجام دادیم.

نجفی با ابراز امیدواری از اینکه این حرکت نمادین در روزهای دیگر نیز تکرار شود، خاطرنشان کرد: آنچه باید در زمینه اجرای برنامه‌های منجر به توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام شود، همگی تقریبا مشخص هستند اما به‌دلیل کمبود منابع مالی کمی با محدودیت مواجهیم که باید برایشان فکری بیندیشیم.

  • نظارت دقیق‌تر بر معاینه فنی خودروها

شهردار تهران در حاشیه مراسم روز جهانی بدون خودرو در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون اینکه آیا شهرداری در زمینه کاهش سن معاینه فنی خودرو و حذف خودروهای آلاینده برنامه‌ای در دست اقدام دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه فاصله زمانی بازرسی معاینه فنی خودرو کمی طولانی است، متأسفانه نظارت دقیقی هم بر معاینه فنی خودروها وجود ندارد.

بر همین اساس در جلسه‌ای که با دوستان راهنمایی و رانندگی تهران داشتیم، این بحث مطرح شد که پس از طی هفته اول مهر که تهران وضعیت خاصی پیدا می‌کند، نظارت بر معاینه فنی خودروها در دستورکار قرار گیرد که در این زمینه نیروی پلیس نیز اعلام آمادگی کرده است. ‌شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دولت بارها در زمینه خروج خودروهای فرسوده بحث‌هایی مطرح شده است، بیان کرد:

مشکلی که در این زمینه وجود دارد، منابع مالی است. وقتی فردی از خودروی فرسوده برای تأمین معیشت خانواده به طرق مختلف همچون جابه‌جایی بار یا مسافرکشی استفاده می‌کند، نمی‌توانیم وی را تحت فشار قرار دهیم. تنها راهکار نیز این است که بانک‌ها با سود پایین وام در اختیار این افراد قرار دهند. هرچند هنوز مشکل یارانه وام بانکی که به این افراد تعلق می‌گیرد، برطرف نشده و اخیرا در دولت نیز این موضوع مطرح شده است. شرکت‌های خودروساز نیز بارها اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند تخفیف‌هایی برای این افراد درنظر بگیرند.

  • حل‌وفصل بدهی و مطالبات تا پایان پاییز

نجفی درخصوص حضورش در هیأت دولت در راستای تعامل بیشتر دولت و شهرداری گفت: پیش‌تر نیز در جلسات هیأت دولت حضور داشتم و جدیدا به‌عنوان شهردار در این جلسات حاضر می‌شوم. قرار نبوده که مطالبات دولت و شهرداری در جلسات هیأت دولت مطرح شود، اما تاکنون تلاش کردیم با ۴وزارتخانه مسائل مشترک را مطرح و ترتیب برگزاری کارگروه‌های مشترک برای حل مسائل فی مابین شهرداری و آن دستگاه‌های خاص را فراهم کنیم. یکی از این کارگروه‌ها مسئله مطالبات و بدهی‌هاست که با وزیر اقتصادی صحبت کردیم. ایشان ۲ نفر از معاونان وزارت اقتصاد و ما ۲ نفر از شهرداری به اضافه جمعی از کارشناسان را معرفی کردیم تا ظرف ۲ تا ۳‌ماه آینده میزان بدهی‌های طرفین مشخص و برنامه‌ای برای بازپرداخت آن مشخص شود.

  • بررسی تخصصی فعالیت‌های مؤسسه همشهری

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سازوکار مؤسسه همشهری گفت: هیأت مدیره جدیدی برای همشهری تعیین شده و آقای حاجی به‌عنوان مدیرعامل موسسه انتخاب شده است. نخستین دستور کاری که برای این مؤسسه تعیین شده تهیه گزارش از وضع موجود از همه فعالیت‌های زیرمجموعه‌های همشهری است زیرا شاهد مشکلات مالی و فرهنگی در این مؤسسه هستیم که قرار است برطرف شوند.

در تلاشیم تا مؤسسه وارد رقابت با بخش خصوصی نشود زیرا اکنون تعداد زیادی نشریه به‌صورت مجله چاپ می‌کند که به‌نظرم نه از نظر اقتصادی و نه فرهنگی توجیهی ندارد. امیدواریم این تیم تخصصی ظرف یک‌ماه آینده گزارش کار لازم را ارائه دهند.

  • خبرهای خوش برای حمل و نقل عمومی تهران

شهردار تهران دیروز در مراسم روزجهانی بدون خودرو در بخشی از سخنان خود‌ به گفت‌وگو با برخی از شهروندان اشاره کرد و اظهار داشت: همه از متروی تهران ابراز رضایت می‌کردند و تنها نارضایتی‌شان این بود که صبح‌ها و بعدازظهرها که ساعت کاری تمام می‌شود و اوج تردد شهروندان با مترو به حساب می‌آید کمبود واگن‌ها مشکل ساز است.

از همین رو خواستار افزایش تعداد واگن‌ها و کاهش سرفاصله قطارها بودند.هم‌اکنون سرفاصله‌ها 5دقیقه است که امیدواریم این دقایق کاهش یابد و بتوانیم آن را به 3.5دقیقه برسانیم. در این صورت سفرهای کنونی مترو که کمتر از 3میلیون سفر است به نزدیک 5میلیون نفر می‌رسد. محمد علی نجفی همچنین به ورود هزار واگن جدید به متروی تهران نیز اشاره کرد و گفت: برای تحقق این مهم وافزایش قطارها هم نیاز به منابع مالی ریالی و هم نیاز به منابع مالی ارزی(فاینانس) داریم؛

در این زمینه احتمال دارد طی یک برنامه‌ریزی هزارواگن با کمک دولت به ناوگان حمل ونقل عمومی اضافه شود. نجفی همچنین با اعلام خبر خوش دیگری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: پیگیری‌هایی برای خرید تعدادی از اتوبوس‌های ایکاروس از مجارستان انجام شده که امیدواریم ظرف 2تا3ماه آینده این اتوبوس‌ها وارد ناوگان شوند. نجفی همچنین گفت: نیاز است ساماندهی دقیقی در زمینه تاکسی‌ها انجام دهیم به طوری که از سیستم‌های جدید با بهره‌مندی از فضای مجازی در چارچوب عمومی‌تر استفاده شود تا شاهد تحول در تاکسیرانی تا پایان سال باشیم.


9431087
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است