فرهنگی‌هنری 15:56 - 07 شهریور 1393
چند خبر از تئاتر
افتتاح نمایش «خانه خورشید» از 16 شهریور، تقدیر از اسماعیل خلج در جشنواره تئاتر شهر، معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان، اجرا ویژه نمایش «بر پهنه دریا» با حضور گلاب آدینه، تقدیم نمایش «پینوکیو» به هوشنگ مرادی کرمانی، فراخوان مسابقه عکاسی نمایش «91913» و دیدار هنرمندان مختلف از نمایش«در همین نزدیکی» مهمترین اخبار تئاتر امروز هستند.

«خانه خورشید» از 16 شهریور افتتاح می شود/ تقدیر از اسماعیل خلج در جشنواره تئاتر شهر

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه اجرایی نمایش «پینوکیو» نخستین اجرای خود را به هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده سرشناس معاصر تقدیم کرد. این نمایش در نخستین روز اجرای خود میزبان هنرمندانی چون هوشنگ مرادی کرمانی، رضا بنفشه خواه و سیما تیرانداز بود.

در پایان اجرا کارگردان نمایش محمدرضا مالکی این اثر را به پاس فعالیت‌های این نویسنده بزرگ کودکان به هوشنگ مرادی کرمانی تقدیم کرد.

هوشنگ مرادی کرمانی نیز در پایان این نمایش، با اظهار خرسندی از تماشای این نمایش عنوان کرد: داستان‌های جهانی و شخصیت‌های بین المللی مانند پینوکیو به گونه ایست که هر کارگردانی می تواند نسبت به دیدگاه و تفکر خود، اثری جدید از آن خلق کند. کارگردان این نمایش نیز توانسته با خلاقیت خود اثر جالب توجهی را به وجود آورد.

این نمایش توسط آزاده دستمالچی، براساس داستانی به همین نام نوشته کارلو کلودی به نگارش در آمده و توسط محمد رضا مالکی طراحی و کارگردانی شده است.

مریم آشوری، علی باروتی، محمد برهمنی، محمد علی حسینعلی پور، میلاد رمضانی، سعید عابدی، مروارید مهر بازیگران این نمایش‌اند. نمایش «پینوکیو» از دوم شهریور تا 10 مهر ماه، ساعت 19:30 در تالار هنر واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، جنب ورزشگاه شیرودی، خیابان ورزنده اجرا می‌شود.

سومین جشنواره تئاتر شهر از سالها فعالیت اسماعیل خلج تقدیر می کند

سومین جشنواره تئاتر شهر از سال ها فعالیت هنری و ادبی اسماعیل خلج، نمایشنامه نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران با برپایی مراسم بزرگداشت تجلیل می کند.

بنا به پیشنهاد علی نصیریان، رئیس سومین جشنواره تئاتر شهر و تایید شورای سیاستگذاری، جشنواره سوم تئاتر شهر از سال ها فعالیت هنری و ادبی اسماعیل خلج تجلیل کرده و مراسم بزرگداشت این هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران را همزمان با آیین اختتامیه سومین جشنواره تئاتر شهر برگزار می کند.

اسماعیل خلج نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر، متولد 1315 در شهر آستارا است که از دهه 50 نمایشنامه های متعددی از او همچون «پاتوق»، «پاانداز» ، «حالت چطوره مش رحیم؟»، «گلدونه خانم»، «باجه»، «جمعه‌کشی»، «قمر در عقرب»، «بابلی‌ها»، «عبید زاکانی»، «شبات» و ... منتشر و اجرا شده اند. از جمله ویژگی های آثار او ناتورالیسم اجتماعی است که فرهنگ و زندگی عامه مردم را به خوبی نمایش داده است.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران در بیش از 70 تئاتر، فیلم و مجموعه تلویزیونی به عنوان بازیگر و نویسنده و کارگردان حضور داشته است. او آموزش بازیگری را همراه با کار عملی از سال 1328 تاسال 1329 نزد عبدالحسین نوشین و صمد صباحی گذرانید. هچنین بازی در تئاتر را از سال 1328 تجربه کرد و بازی در سینما را از سال 1337 بافیلم «یکی بود یکی نبود» به کارگردانی رحیم روشنیان آغاز کرد. اجرای نمایش های زنده در تلویزیون ازسال 1337 از جمله کارهای وی بوده است.



سومین جشنواره تئاتر شهر با دبیری شهرام کرمی و توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 10 مهرماه 93 در مراکز و فرهنگسراهای شهر تهران برگزار می شود

«خانه خورشید» از 16 شهریور افتتاح می شود

نمایش «خانه خورشید» تازه ترین اثر شهرام کرمی از یک شنبه 16 شهریور ماه در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرای خود را آغاز می کند

«خانه خورشید» که کاری از گروه تئاتر شایا است توسط شهرام کرمی نوشته و کارگردانی شده است و هنرمندانی همچون پرستو گلستانی، آرش نوذری، علیرضا دری، روح اله زندی فر، مینووش رحیمیان و روژان کُردنژاد در آن ایفای نقش می کنند. این نمایش هر روز غیر از شنبه ها ساعت 18 اجرا می شود.

آهنگساز این اثر سیاوش لطفی، طراح صحنه امیر حسین دوانی، طراح گریم سارا اسکندری، طراح لباس روشنک کریمی و گروه کارگردانی این نمایش نیز احمد رشیدی دستیارکارگردان و برنامه ریز، حمید رضا صفوی برنا مدیر صحنه، زهرا شایان فر روابط عمومی، علی ضیایی منشی صحنه، رژین دلفان امور اجرایی و عکاس امیر خدامی و رژین دلفان هستند.

«خانه خورشید» داستان مرغ دریایی به نام ماشک است که فلج به دنیا می آید و همیشه حسرت پرواز دارد. او دلش می خواهد مثل بقیه مرغ های دریایی دیگر پرواز کند. مرغ دریایی دیگری به نام چوشی به سرزمین ماشک می آید که ماشک با دیدن او فکر و اندیشه اش تغییر می کند.

مرکز تولید تئاتر کانون در نشانی بلوار کشاورز، خیابان حجاب، داخل پارک لاله واقع شده است.

گلاب آدینه زنگ اجرای ویژه نمایش پارسا پیروزفر را  می زند

نمایش «بر پهنه دریا» با کارگردانی و بازی پارسا پیروزفر که از 5 شهریورماه اجرای عمومی خود را در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است، شنبه 8 شریورماه اجرای ویژه ای خواهد داشت.

در این اجرا به رسم آیین های افتتاحیه، گلاب آدینه زنگ نمادین این اجرا را به صدا درخواهد آورد. این هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون پیش از این نیز زنگ آغاز نمایش های دیگری را در تماشاخانه ایرانشهر نواخته است. در این مراسم که با اجرای مسعود فروتن برگزار می شود پارسا پیروزفر، دکتر مجید سرسنگی و گلاب آدینه سخنرانی کوتاهی خواهند داشت.

نمایش «بر پهنه دریا»، نوشته اسلاومیر مروژک به کارگردانی پارسا پیروزفر و با بازی سیاوش چراغی‌پور، هوتن شکیبا، علی ابدالی، پارسا پیروزفر و هوشنگ قوانلو تا 17 مهرماه، هرشب ساعت 20 اجرا خواهد داشت. آتوسا قلم‌فرسایی طراح صحنه و لباس و نورالدین حیدری‌ماهر برنامه‌ریز و مدیر تولید این اثر نمایشی هستند.

پارسا پیروزفر پیش از این نیز نمایش‌های «گلن‌گری،گلن‌راس» و «سنگ‌ها در جیب‌هایش» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده بود. اسلاومیر مرژوک نمایشنامه‌نویس مشهور لهستانی، «بر پهنه دریا» را در سال 1961 نوشته است. این کمدی سیاه، روایتگر موقعیت منحصر به فرد سه مرد متمدن و کشتی‌شکسته است که روی کلکی در میان اقیانوس سرگردانند.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی بلیت می‌توانند به سامانه الکترونیکی تماشاخانه ایرانشهر به آدرس www.tamashakhaneh.ir مراجعه کنند.

فراخوان مسابقه عکاسی نمایش «91913»

گروه نمایش «91913» به کارگردانی آیدین الفت با نگاه به تصویرسازی ذهنی مخاطب در مواجهه با نمایشی صدا محور، اثری را طراحی و در شهریورماه سال جاری اجرا خواهد کرد.



این گروه نمایشی با همین انگیزه تصمیم به برگزاری مسابقه عکس گرفته تا علاوه بر ایجاد فضای عکاسی تئا‌تر برای علاقمندان تازه وارد این رشته فرصتی برای رقابت بین حرفه‌ا‌ی‌های عکاسی نیز فراهم آید.

گروه عکس تئا‌تر میزانسن که سابقه برگزاری عکاسی‌های گروهی از نمایش‌هایی همچون «کمی بالا‌تر» و «ویتسک» را دارد اجرای این برنامه مسابقه عکاسی را برعهده گرفته است.

شرکت در این مسابقه برای عموم آزاد است که علاقمندان می توانند برای دریافت فراخوان مسابقه و ثبت نام به سایت www.akkasee.com مراجعه کنند.

معرفی برگزیدگان پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند

پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند، پنجشنبه 6 شهریور ماه در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی نفرات برگزیده در هر بخش به پایان رسید.

در بخش موسیقی، اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به موسیقی نمایش «هر طور شما بخواهید» از شهرستان لاهیجان تعلق گرفت. همچنین جایزه دیگر به موسیقی نمایش «آ با کلاه – آ بی کلاه» از شهر نظرآباد استان البرز اهدا شد.

جایزه بخش طراحی نیز برای اجرای نمایش «آقای محترم» به مسعود براهینی از استان اصفهان تعلق گرفت.

در ادامه از دو بازیگر زن با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر شد. آرزو علیپور بازیگر نمایش «هرطور شما بخواهید» از شهرستان لاهیجان و مریم جلیلی بازیگر نمایش «O مثبت، O منفی» از مسجد سلیمان  موفق به کسب عنوان شدند.

برگزیدگان زن برتر براساس حروف الفبا عبارتند از: دلارام ترکی بازیگر نمایش «آقای محترم» از اصفهان، افسانه فرضی پور بازیگر نمایش «سفر» از شهرستان لاهیجان، ریحانه ملک شعار بازیگر نمایش «هرطور شما بخواهید» از شهرستان لاهیجان.

با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سه میلیون ریال از  بهمن تقی پور و رضا شریف لو برای  بازی در نمایش «جامانده»  و «علیرضا هادی پور» برای بازی در نمایش «موتورسورای دولادولا نمیشه» تقدیر شد.

برگزیدگان بخش بازیگری مرد براساس حروف الفبا عبارتند از: سید حسن حسینی بازیگر نمایش «آ با کلاه – آ بی کلاه» از نظرآباد البرز، مصطفی کولی وندی بازیگر نمایش «شلوار کتان تایلندی» از شهرستان دهلران، احمد نیک رو بازیگر نمایش «سفر» از شهرستان لاهیجان.

هیات داوران در پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی هیچ کارگردانی را حائز رتبه ندانست. در خاتمه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ هشت میلیون ریال به برگزیدگان بخش طرح و ایده تعلق گرفت که برگزیدگان عبارتند از: سعید خیراللهی نویسنده نمایش «شلوار کتان تایلندی» از دهلران، معصومه اموری نویسنده نمایش «جامانده» از اهواز.

هنرمندانی که «در همین نزدیکی» را دیدند

نمایش «در همین نزدیکی» طی اولین هفته اجرای خود در تالار سایه میزبان جمعی از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون بود.

کارگردانان تئاتر و تلویزیون همچون ضیا الدین دری، دکتر فرشید ابراهیمیان، شهرام کرمی، مسعود فروتن، سید جوان روشن، اتابک نادری، ایوب آقاخانی، مهدی شفیعی، محمد مهدی خاتمی، علی عابدی، سیاوش پاکراه، پریسا مقتدی، قاسم زارع ، ابراهیم گله دارزاده، مسعود موسوی و... طی روزهای گذشته به تماشای در همین نزدیکی نشستند.

نمایش «در همین نزدیکی» به کارگردانی و نویسندگی جلال تجنگی که در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت با بازی مهدی حاجیان، مهران حسینی، آفاق میرقاسمی، علی نجفی و سعید هاشمی پور شب گذشته میزبان تعدادی از خبرنگاران تئاتر نیز بود.

علاقمندان به دیدن این نمایش می توانند از طریق سایت www.gishetheater.com  برای خرید اینترنتی بلیط اقدام کنند.


4593216
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مساله غزه از محور‌های مهم نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفتگو‌های فرهنگی در باکو بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «زاده شده برای پرواز»، «مصلحت»، «محموله نهایی»، «نامیرا»، «رادیکال» و «گریز از مرگ» فیلم‌هایی هستند که این هفته از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: امسال یک سال سرنوشت ساز است؛ لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا ساخت «سلمان فارسی» طبق برنامه پیش برود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با جمهوری آذربایجان داریم و تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در پی درگذشت مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون، رئیس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: ساترا مسئولیت دارد جلو هر آنچه را که محتوای تحریف‌شده است و به فهم و درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند، بگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است