فرهنگی‌هنری 04:50 - 08 خرداد 1394
معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: کشورهای دیگر برای توسعه گردشگری حلال طرحی کوچک از ایران زده‌اند، در حالیکه جایگاه گردشگری حلال در ایران بوده و ما باید منادی گردشگری حلال می‌شدیم.

کیش حکم پنی‌سیلین را دارد

«حجت‌الاسلام محمدعلی زم» در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا در پاسخ به این سوال که گردشگری حلال در کشوری مثل ایران و مشخصا جزیره‌ی کیش به چه معنی است؟ اظهار کرد: گردشگری حلال یعنی همان نوع از گردشگری که در مالزی، فیلیپین، کانادا، سوییس، آمریکا،‌ امارات و ... وجود دارد که یک طبقه از هتل یا شهری را به جایی تبدیل کرده‌اند که مورد علاقه و جستجوی گردشگران مسلمان است و ایران نیز دارای این شرایط است.

وی اضافه کرد: این کشورها برای توسعه گردشگری حلال یک پلان کوچک از جغرافیای ایران زده‌اند و اعلام می‌کنند در این مکان گوشت حیوانات حرام مصرف نمی‌شود، مشروبات الکلی سرو نمی‌شود و شرایطی وجود دارد که بانوان با پوشش اسلامی خود حضور می‌یابند و به طور کل شاخص‌هایی مانند تفریحات دریایی و ... را برای گردشگری حلال و استفاده‌های حلال در نظر گرفته‌اند.

او گفت: آمارهای سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد بیش از ۱۰ درصد از درآمد هزار و 250 میلیارد دلاری گردشگری جهان یعنی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار به گردشگری حلال اختصاص داشته است.

زم بیان کرد: معتقدم جایگاه گردشگری حلال در ایران بوده و ما باید منادی گردشگری حلال می‌شدیم، طبق قوانین در ایران است که گوشت خوک و مشروب حرام اعلام شده است و ملت ایران طعم زندگی حلال را چشیده‌اند. اگرچه ممکن است برخی افراد آن را رعایت نکنند، با این حال مبنای جمهوری اسلامی ایران بر پایه‌ی زندگی حلال است. متاسفانه ما در خیلی چیزها تاخیر و رخوت داشته‌ایم که گردشگری حلال یکی از آن‌هاست.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد دلایل‌اش را برای انتخاب جزیره‌ی کیش به عنوان مقصد گردشگری حلال در ایران این‌طور شرح داد: در بین مناطق آزاد تنها جزیره کیش است که زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگر خارجی دارد، وقتی فرودگاه کیش این قابلیت را دارد که روزی ۱۵۰ پرواز داشته باشد، ولی در چابهار فقط یک پرواز برقرار است و در منطقه دیگری حتا یک فرودگاه وجود ندارد، پس قطعا این جزیره امکانات بهتری داشته و دارد.

وی اضافه کرد: در کیش است که شرایط اقامت برای گردشگر خارجی متفاوت از دیگر مناطق است. کیش می‌تواند پیش‌قراول و نقطه تست سایر مناطق باشد، منتها اگر بتواند این پیش‌قراولی را در موضوعات تخصصی و مدیریتی دنبال کند. به طور حتم زیرساخت‌های آن برای چنین قابلیتی فراهم است. بعد از آن اگر سرزمین جغرافیایی دیگری باشد که بتوانیم مشکلات را در آن ظرف کوچک حل کنیم و خوبی‌های مورد نیاز توسعه‌ی گردشگری را در آن بیفزائیم و حاصل تجربه‌ی کیش را به دیگر مناطق انتقال دهیم. کیش حکم پنی‌سیلین را دارد که تست نخست را در آن انجام می‌دهیم.

«زم» درباره‌ی برنامه‌هایی که برای مطرح کردن این مقصد حلال در نظر گرفته شده گفت: همه‌ی اقدامات مثبت و تبلیغات در دستورالعمل کاری سازمان مناطق آزاد کیش وجود دارد و سازمان‌های مناطق آزاد از نظر حقوقی مستقل هستند که خود متولی و پاسخگوی کارشان هستند. کیش محدوده و امکاناتی دارد که می‌تواند گردشگر خارجی را با رویکرد گردشگری حلال بپذیرد و توسعه دهد. این‌که ماهیت کیش می‌تواند گردشگری حلال باشد یا نه باید گفت صد درصد می‌تواند باشد و هست. البته در این‌باره اشکالات کمی وجود دارد که باید رفع شود، اما درباره این‌که ما برای ایران و معرفی ایران در خارج از کشور و متناسب با افق تبلیغات گردشگری چه کرده‌ایم و چقدر در محیط‌هایی مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کردیم، سوالی است که جوابش را باید جاهای دیگر پاسخ دهند،‌ مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. البته گردشگری ایران به دلیل نداشتن رسانه فراگیر و تاثیرگذار دچار مشکلات عدیده‌ای است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد افزود: مثالا در کشوری مثل ترکیه برای رونق گردشگری سه کانال تلویزیونی شبانه‌روزی اختصاصی فقط برای توسعه گردشگری در نظر گرفته‌اند، اما در ایران اگر سازمان متولی گردشگری بخواهد در صدا و سیما نیم‌ساعت درباره‌ی گردشگری ملی حرف بزند باید پول بدهد.

انتهای پیام


6463081
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است