اقتصادی 22:53 - 03 اردیبهشت 1396
جا‌خوش کردن ۶۰ درصدی مواد نفتی در صادرات غیرنفتی
براساس آمار تجارت خارجی از 15 قلم عمده صادرات غیرنفتی 14 مورد آن مربوط به مواد خام نفتی و معدنی با وزنی بالغ بر 78 میلیون تن است که سنخیت چندانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ندارد.

براساس آمار تجارت خارجی از 15 قلم عمده صادرات غیرنفتی 14 مورد آن مربوط به مواد خام نفتی و معدنی با وزنی بالغ بر 78 میلیون تن است که سنخیت چندانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ندارد.


به گزارش فارس، توسعه صادرات غیرنفتی در تجارت خارجی مقابل واردات قرار دارد و در صورتی که سهم آن از واردات بیشتر باشد، منجر به مثبت شدن تراز تجارت خارجی کشور خواهد شد.


فواید مثبت بودن تجارت خارجی به معنای فزونی تولید (صادرات) از واردات است. بدین ترتیب که بتوان تولیدی فراهم کرد که علاوه بر ایجاد زنجیره ارزش، مزیت رقابتی داشته باشد.


ایران به لحاظ جغرافیایی از مکنت و ثروت عظیم خدادادی (نفت، گاز، مواد معدنی) بهره مند است، بنابراین ضرورت تبدیل آن به محصول نهایی و ایجاد حلقه‌های ارزش، اهمیتی انکار ناپذیر دارد، تا بتوان در سطح مختلف تولید و اشتغال را فراهم کرد.


چنین رویکردی در بخش‌ها و بندهای مختلف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به وضوح اهمیت آن روشن است.


«پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.»


«حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری»


«افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.»


به گزارش فارس، آنچه از بررسی صادارت غیرنفتی در سال 95 برداشت می‌شود که البته در سالهای گذشته نیز همین روال وجود داشته؛ نه نتها صادرات کشور غیرنفتی نیست، بلکه اکثر این محصولات مواد خام و البته نفتی تلقی می‌شوند.


با نگاهی به 15 عمده قلم کالای صادراتی 12 ماهه سال 95 مشخص است که نفتی نامیدن این محصولات بیراه نیست. علی رغم اینکه طبق سند چشم انداز، سیاست‌ها توسعه‌ای و اقتصاد مقاومتی باید از خام فروشی در حوزه نفت و گاز و معدن جدا شویم و این منابع طبیعی با فرایندهای مختلف به محصول نهایی تبدیل شود، تا برای کشور ارزآوری بیشتری داشته باشد.


                                         15قلم عمده صادراتی ایران در سال 95


اقتصاد مقاومتی خام فروشی است؟




طبق این جدول اقلام عمده صادراتی دسته بندی شده و درجه ارزش افزوده آنها مشخص است. حداکثر امتیازی که می توان برای این محصولات قائل شد، نیمه خام بودن آنها است و جالب اینکه در بین این 15 قلم فقط پسته از بخش کشاورزی وجود دارد و زعفران ایرانی که روزگاری ارزآوری چشم گیری داشت، اکنون جزء این دسته محسوب نمی‌شود.


کالادسته‌بندی ارزش افزوده
میعانات گازیمحصول خام
سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزینمحصول خام- 70 درصد آن نفت است
گاز طبیعی مایع شدهمحصول خام، بدون ارزش افزوده
پروپان مایع شده گاز نفتی تفکیک شده-محصول خام
سایر گازهای نفتی و هیدروکربرهای گازی شکل مایع شدهتفکیک شده از دیگر گازها-محصول خام
پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94 درصدمحصول پتروشیمی-محصول نیمه‌خام
پستهمحصول کشاورزی
متانولمحصول پتروشیمی-نیمه خام (کم‌ارزش‌تر از گاز مورد استفاده برای تولید آن است)
سنگ آهن هماتیتمحصول خام معدنی
بوتان مایع شده گاز تفکیک شده-محصول خام
اوره حتی محلول در آبپتروشیمی- محصول نیمه‌خام-ارزش صادراتی پایین
قیر نفت محصول خام (ناشی از قدیمی بودن پالایشگاه‌ها)
پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیر پودرمحصول پتروشیمی-محصول نیمه‌خام
سایر پلیی اتیلن گرید بادیمحصول پتروشیمی-محصول نیمه‌خام
محصولات از آهن یا فولاد محصول نیمه خام




به گزارش فارس، از کل 43 میلیارد و 930 میلیون دلار صادرات کشور در سال 95 بالغ بر 22 میلیارد و 176 میلیون دلار‌ آن به غیر از پسته مربوط به 14 قلم کالای عمده صادر شده مواد نفتی و معدنی خام است. یعنی اینکه کمی بیشتر از نصف صادرات غیرنفتی را کاملا محصولات معدنی و نفتی تشکیل می‌دهند.


همچنین وزن کالاهای صادراتی موید خام بودن این کالاها و عدم دارابودن ارزش افزوده است که اختلاف فاحش، 96.248.440.010 کیلوگرم با وزن واردات دارد.


در حالی که ارزش صادرات غیر نفتی با واردات کالا تقریبا یکسان و با اختلاف اندک است، اما وزن کالای صادراتی حدود 3.9 برابر کالای وارداتی است که نشان می‌دهد، هر تن واردات گرانتر و هر تن کالای صادراتی ارزانتر بوده است و حاکی است که صادرات غیر نفتی به شکل خام فروشی و بدون لحاظ کردن ارزش افزوده بوده است.


تجارت خارجی سال 95 به لحاظ وزن
عنوانوزن به کیلوگرم
واردات 33.399.478.344
صادرات129.647.622.354




9037669
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با هدف عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی وزارت جهاد گفت: با توجه به تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ثابت ماندن ارزش افزوده کالا‌های اساسی، هرگونه افزایش قیمت شکر، حبوبات و دیگر کالا‌ها گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور مصرف می شود که تولید داخل بیش از نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در حال حاضر شاهد ترافیک سنگین در محور چالوس و تهران - کرج هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است