اقتصادی 05:30 - 13 مرداد 1394
گفت‌وگوی صریح فعالان اقتصادی با معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست روز گذشته هیأت نمایندگان اتاق تهران، چشم‌انداز آینده اقتصادی ایران در شرایط پس از لغو تحریم‌ها و البته دلنگرانی‌های فعالان بخش خصوصی ایران را به تصویر کشید.

تصویری از بیم و امید نسبت به تدابیر دولت تدبیر و امید که آیا رونق به فعالیت‌های اقتصادی برمی‌گردد و دولت به بخش خصوصی همانند سرمایه‌گذاران خارجی روی خوش نشان خواهد داد؟ به گزارش همشهری، فعالان بخش خصوصی این بار صریح‌تر از گذشته مطالبات و انتقادهای خود از دولت را اعلام و تأکید کردند که برخلاف وعده رئیس‌جمهور مبنی بر اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، این وعده پس از 2سال هنوز محقق نشده است.

افزون بر این، آنها از دولتی‌ها خواستند تا گره‌های رونق فعالیت‌های اقتصادی را باز کنند، دست از قیمت‌گذاری دولتی بردارند و با فساد اداری برخورد کنند و برخورد یکسانی با بخش خصوصی در شرایط پس از تحریم به نسبت سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشند. انتقادها و مطالبات مطرح‌شده البته با واکنش دولتی‌ها مواجه شد تا آنجا که معاون اول رئیس‌جمهور از ضرورت مبارزه با فساد سیاه سازمان‌یافته سخن گفت و از دولت گذشته انتقاد کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی نباید به‌دنبال فروش کالا در کشور ایران باشند. به گفته اسحاق جهانگیری مدیریت شرایط پس از تحریم بسیار دشوار است و اگر دقت نشود این فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

  • بانیان فساد طلبکارند تا شرمنده

معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست فرصت را مناسب دید تا به انتقادهای دولتمردان گذشته پاسخ دهد. وی گفت:متأسفانه امروز عده‌ای از بانیان فساد هنوز مدعی و طلبکار هستند و کسی که امضا کرده تا 2میلیاردو700میلیون دلار پول در اختیار کسی قرار گیرد امروز به جای آنکه شرمنده باشد و از مردم عذرخواهی کند، طلبکار است. جهانگیری از عزم دولت برای پیگیری ارزهای پرداخت شده در گذشته برای انجام‌ برخی کارها خبر داد و به فعالان اقتصادی قول داد دولت تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا ظرف 4ماه پیش‌نیازهای لازم برای رونق فعالیت‌های اقتصادی را فراهم کند.

  • بانک‌های خارجی به ایران می‌آیند

رئیس‌کل بانک مرکزی در این نشست از رفع مشکل گشایش اعتبار اسنادی برای رونق تجارت و کسب و کار فعالان بخش تولید خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا معادل ریالی ال.سی که هم‌اکنون 30درصد است به 10درصد که نرخ قبل از تحریم بوده، بازگردد. ولی‌الله سیف همچنین از احتمال راه‌اندازی و فعالیت بانک‌های خارجی خبر داد و گفت: برای تاسیس بانک‌های خارجی در مناطق آزاد محدودیتی نداریم و آنها می‌توانند شعبه مستقل و بانک تاسیس کنند اما در سرزمین اصلی تاسیس شعبه مجاز است اما تشکیل بانک مستقل با محدودیت‌هایی همراه است.

وی افزود: براساس قانون، سرمایه‌گذاران خارجی تا 40درصد می‌توانند سهامدار بانک مستقل باشند البته سرمایه‌گذاران خارجی ترجیح می‌دهند که از سهامدار ایرانی برخوردار باشند تا بتوانند فعالیت‌های بانکی را توسعه دهند. سیف تأکید کرد: درصدد هستیم که محدودیت‌ها برای تاسیس بانک خارجی را در کشور از بین ببریم. این مقام بانکی کشور به فعالان بخش خصوصی گفت: بدهکاران ارزی می‌توانند در ارتباط با تسویه بدهی خود از زمان پرداخت تا چهارم مهرماه1391 با نرخ 1226تومان با سود 20درصد که حداقل نرخ سود شبکه بانکی است این امر را انجام دهند.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی قول داده است تا مشکل واحدهای تولیدی که برای تهاتر بدهی خود اقدام کرده‌اند حل شود. وی تصریح کرد: البته این تصمیم‌ها مسائل را کامل حل نمی‌کند و درصددیم سایر مشکلات تولیدکنندگان را هم برطرف کنیم و هم‌اکنون دولت در حال تصویب آیین‌نامه‌های قانون رفع موانع تولید است. این مقام ارشد دولت در واکنش به انتقادها اظهار کرد: بعضی‌ها این روزها این نگرانی را اعلام می‌کنند که با گسترش تعاملات بین‌المللی ما به‌عنوان یک بازار مصرف‌کننده تلقی شده و تولید ما تحت‌تأثیر قرار گیرد که باید بگویم ما برای این موضوع برنامه‌های مناسبی را تدوین کرده‌ایم و مشکلی در این رابطه نخواهد بود.

  • دولت گره‌های اقتصادی را باز کند

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران خطاب به مقامات دولتی حاضر در این نشست اظهار کرد: امروز که مذاکرات هسته‌ای در حال به‌ثمر نشستن است می‌دانیم که سال سختی را در اقتصاد کشور پیش‌رو داریم اما همه فعالان اقتصادی به گشایش شرایط امیدوارند و انتظار داریم که رشد یک درصدی در اقتصاد کشور حاصل شود. وی افزود: امیدواریم همانطور که سرمایه‌گذاران خارجی را با روی گشاده می‌پذیرید، مقدمات سرمایه‌گذاری داخلی‌ها را نیز فراهم کنید.

خوانساری تأکید کرد: سرمایه‌گذار خارجی در مقابل موانع سرمایه‌گذاری داخلی کمر خم می‌کند به همین منظور باید هماهنگی‌های لازم بین سرمایه‌گذار خارجی و داخلی فراهم شود.وی گفت: امروز از دولت انتظار داریم که قوانین بهبود فضای کسب و کار را به مرحله اجرا درآورده و به جایگاه بخش خصوصی توجه کند. ارائه چنین بخشنامه‌هایی بدون گرفتن نظر بخش خصوصی باعث کاهش اعتماد آنها به دولت می‌شود. پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران هم هشدار داد:

دولت جلوی تشدید فساد اداری هنگام ورود سرمایه‌های خارجی را بگیرد. وی با بیان اینکه فسادهای بزرگ اقتصادی که به‌عنوان یک ننگ، افتضاح و رسوایی برای کشور محسوب می‌شوند، افزود: فساد دستگاه‌های اداری از خط قرمز هم گذشته است. این فعال بخش خصوصی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: چرا هنوز دولت برای کوچک شدن اقتصاد دولتی اقدام مؤثری انجام نداده است؟

  • برشی از صحبت‌های سیف

دستیابی به تورم تک‌رقمی تا پایان دولت کار سختی است اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور در مسیر آن حرکت خواهیم کرد.

بدهی دولت به نظام بانکی باید به سمت صفر حرکت کند بخشی از مطالبات معوق به‌دلیل طلب از دولت است.

بانک‌های کشور بیش از 10سال است رابطه‌ای با دنیای بین‌المللی نداشته‌اند و این در حالی است که در این مدت بانک‌های دنیا پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

کمیته‌ای بانکی در راستای برنامه جامع اقدام مشترک در بانک مرکزی آغاز به‌کار کرده تا بانک‌ها را با مفاهیم جدید آشنا کند تا برای بانکداران خارجی شرایط جاذبه بیشتری ایجاد کنیم.

حداکثر 6‌ماه بعد از عملیاتی شدن برجام ارز تک نرخی می‌شود، درصورت راه‌اندازی بورس ارز، مرکز مبادلات ارزی منحل خواهد شد.

  • برشی از صحبت‌های خوانساری

به جای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای معرفی به شرکای دولتی، شرایطی به‌وجود آید که سرمایه‌گذاران خارجی تماس مشترکی با فعالان داخلی داشته باشند.

آمار نشان می‌دهد که در 2سال گذشته نه‌تنها دولت کوچک‌تر نشده بلکه توسعه نیز داشته و شرکت‌های بزرگ دولتی بزرگ‌تر شده‌اند و به‌عنوان رقیب بنگاه‌های بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

لازم است دولت با یک عمل شجاعانه اقدام به تک نرخی شدن ارز کند.

دو بخشنامه‌ای که اخیرا دولت در مورد کالاهای اساسی ارائه داده است بدون هماهنگی با بخش خصوصی بوده و نظرات آنها دریافت نشده است.

  • برشی از صحبت‌های اسحاق جهانگیری

دولت حتما به‌دنبال یکسان‌سازی‌ نرخ ارز و یک‌رقمی شدن تورم است

دولت هیچ چشمداشتی به منابع ارزی بانک مرکزی ندارد و به‌دنبال تبدیل‌کردن منابع ارزی بانک مرکزی به ریال نیست.

شعار پس از تحریم باید افزایش تولید و افزایش صادرات باشد.

تصمیماتی که در دوره تحریم اتخاذ شده است لغو می‌شود.


6855061
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است