سیاسی 10:27 - 11 بهمن 1393
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛
پنج شنبه هفته گذشته بود که بیرق اصلاح‌طلبی این‌بار توسط حزب مردم‌سالاری و در مجتمع "آدینه" واقع در خیابان آبشناسان تهران به اهتزاز درآمد؛ اقدامی که قبل از آن توسط "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" و نیز "حزب مردمی اصلاحات" به ترتیب در "کانون توحید" و "تالار ایرانیان" صورت گرفته بود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پنج شنبه هفته گذشته بود که بیرق اصلاح‌طلبی این‌بار توسط حزب مردم‌سالاری و در مجتمع "آدینه" واقع در خیابان آبشناسان تهران به اهتزاز درآمد؛ اقدامی که قبل از آن توسط "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" و نیز "حزب مردمی اصلاحات" به ترتیب در "کانون توحید" و "تالار ایرانیان" صورت گرفته بود.   

 

جمع چهره‌های شاخص اصلاحات جمع بود؛ از "موسوی‌لاری" عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و "محمدرضا عارف" رئیس بنیاد امید ایرانیان گرفته تا "محسن رهامی" دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و "محمد سلامتی" دبیرکل سازمان منحله مجاهدین.   

 

نکته جالب توجه حضور از قبل‌اعلام‌شده "علی مطهری" نماینده مجلس شورای اسلامی، در سیزدهمین همایش سالانه حزب مردم‌سالاری بود.

 

برخلاف یادگار استاد شهید مطهری، "شهیندخت مولاوردی" معاون رئیس‌جمهور در امور زنان که قرار بود دولت را در این همایش نمایندگی کند، با عدم حضور خود دست رد به سینه مردم‌سالاری‌ها زد.

 

حرکتی که سبب شد تا اصلاح‌طلبان در کشاندن پای دولت به بازی‌های سیاسی خود همچنان ناکام بمانند؛ اتفاقی که در همایش سراسری اصلاح‌طلبان نیز به وقوع پیوسته بود.   

 

در همایش کانون توحید رفع حصر از محصورین فتنه 88 و حمایت از نطق علی مطهری در مجلس، شاه‌بیت غزل‌سرایی‌های اصلاح‌طلب بود اما این‌بار "اصلاح‌طلبان ماهی‌گیر"، قلاب خود را به سوی حکم قضایی "محمدرضا رحیمی" معاون اول دولت دهم نشانه رفتند و تا توانستند یک کلاغ را چهل کلاغ کردند تا این‌گونه اصلاح‌طلبان را "قدیس زمانه" و اصولگرایان را مشتی خائن به بیت‌المال جلوه دهند.   

 

این همایش حاشیه‌هایی را به همراه خود داشت که در ادامه به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.   

 

* ساعت 9:40 دقیقه؛ سالن نسبتا پر شده بود که تلاوت آیاتی از قرآن کریم و نیز اجرای سرود جمهوری اسلامی، مطلع همایش را رأس ساعت کلید زد.

 

* "حجت‌الاسلام علیخانی" پیام ارسال شده از سوی "آیت‌الله هاشمی" را قرائت کرد؛ علیخانی در ابتدای صحبت‌هایش خطاب به حضار و با ادبیاتی جالب گفت: هم صلواتتان خیلی شل است و هم دست‌زندهاتون خیلی شل است؛ کاری کنید که هم به گوینده‌ها حال بدهید و هم به خودتان!  

 

* بعد از علیخانی، "حجت‌الاسلام قیومی" عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری پشت تریبون قرار گرفت و پیام "محمد خاتمی" رئیس دولت اصلاحات را قرائت کرد.   

 

* "موسوی تبریزی" دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نخستین سخنران رسمی مراسم بود؛ وی در بخشی از اظهارات خود، به انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و جریانات پیش‌آمده در خصوص رد صلاحیت "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" اشاره کرد و در همین‌ارتباط گفت: در انتخابات اخیر هاشمی را ردصلاحیت کردند؛ بابت همین مسئله وی حداقل باید قهر می‌کرد، اما هاشمی آنچنان شرایط را مدیریت کرد که اگر خودش در انتخابات حضور می‌داشت، چنین مدیریتی حاصل نمی‌شد.



وی در ادامه افزود: اگر ما در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 دکتر روحانی را "تقویت" نمی‌کردیم و بزرگان وی را "تائید" نمی‌کردند، آن‌چیزی که امروز ایده‌آل ماست، اتفاق نمی‌افتاد.



نشانه رفتن انتخابات به بهانه  



* "محمدرضا عارف" در انتهای سخنرانی موسوی تبریزی وارد سالن شد؛ حضور وی تشویق‌های حاضران را به دنبال داشت.   

 

* پس از ایراد نطق از سوی موسوی‌تبریزی پیام "محسن حکیمی‌پور" دبیرکل "حزب اراده ملت ایران" قرائت شد.

 

* موسوی لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت دوم اصلاحات، ناطق بعدی همایش بود. وی سعی داشت که آرام و بی‌حاشیه صحبت کند و در همین راستا، بخش عمده‌ای از وقت سخنرانی خود را به تبیین جایگاه اصلاح‌طلبی و اعتدال اختصاص داد.



موسوی لاری با زیر سؤال‌بردن شعار همایش حزب مردم‌سالاری- اصلاحات لازمه اعتدال- گفت: گفتمان حاکم بر جامعه گفتمان اصلاح‌طلبی است و "از مسیر اعتدال می‌توان به اصلاحات رسید."



نشانه رفتن انتخابات به بهانه

 

* اجرای دو قطعه از "گروه تواشیح ذوالقدر" بخش دیگری بود که فضای همایش را تغییر داد؛ قطعه دوم هنوز به انتها نرسیده بود که علی مطهری وارد سالن شد و صندلی کناردست "محمد سلامتی" را برای نشستن انتخاب کرد. حضور ناگهانی مطهری، سالن را به کف زدن و تشویق وی وادار کرد.

 

* کسی دیگر به تواشیح گوش نمی‌کرد؛ همه داشتند از ردیف‌های عقب‌تر سر و گوش آب می‌دادند تا ببینند آن جلو چه خبر است.

 

* "محسن رهامی" دیگر سخنران همایش بود؛ وی با ذکر این نکته که تعطیلی مطبوعات به عنوان "اعدام شخصیت‌های حقیقی" تلقی می‌شود، گفت: لازمه گردش آزاد اطلاعات، آزادی مطبوعات و تعطیل نشدن آن است.



دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه من نمی‌خواهم بگویم که "قاجار" و "پهلوی" فاسد نبوده‌اند، اظهار داشت: به نظر من این حجم از فساد اداری و مالی در 200 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.  



نشانه رفتن انتخابات به بهانه  

 

*علی مطهری تنها اصولگرای حاضر در همایش بود؛ اظهارات چند سال اخیر وی در خصوص آزادی "موسوی"، "کروبی" و "زهرا رهنورد" آنچنان به مزاق اصلاح‌طلبان خوش آمده که وی را در ظاهر، بدل به قهرمانی تکرارناشدنی برایشان کرده است.



اما آن‌چیزی که از روز هم روشن‌تر می‌نماید، استفاده ابزاری است که اصلاح‌طلبان از نماینده جنجالی مجلس برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود دارند؛ در حقیقت مطهری برای پیگیری مطالبات جریان اصلاحات من‌باب رفع حصر از سران فتنه، در بهارستان بدل به "بلندگویی خودکار" شده که هر‌چندوقت یک‌بار رفع حصر را فریاد می‌کشد؛ به بیان دیگر، "نشانه" انتخابات است و امثال علی مطهری‌ها "بهانه".



* مطهری عمده اظهارات خود را بر روی بحث آزادی بیان و آزادی تفکر و آزادی رسانه‌ها! و...فوکوس کرد و با اشاره به این موضوع که "فضای آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده است"، گفت: امروز خودسانسوری در رسانه‌های ما بیشتر شده است؛ رسانه‌ها از توقیف شدن و لغو امتیاز هراس دارند.



نماینده مجلس شورای اسلامی در قامت حمایت از "آیت‌الله هاشمی" و "میرحسین موسوی" درآمد و گفت: برخی‌ها می‌گویند که هاشمی و موسوی از قطار انقلاب پیاده و تنها "رسایی" و "کوچک‌زاده" بر آن سوار باشند.



مطهری در ادامه با اظهاراتی کنا‌یه‌آمیز، گفت: آیا دل ما برای انقلاب بیشتر می‌سوزد یا این تندروهایی که در مجلس و این طرف و آن طرف حضور دارند؟



وی تصمیم گرفته‌شده از سوی نظام در خصوص سران فتنه را اشتباه تلقی کرد! و با اشاره‌ای تلویحی به گردانندگان فتنه سال 88، گفت: چرا کسی که خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم سعی دارید او را از نظام بیرون کنید و به جای وحدت به دنبال طرد افراد بروید؟



یادگار شهید مطهری در ادامه سخنان خود وقتی در حال گفتن این جمله بود "منی که از شب 15 خرداد از بازداشت شهید مطهری..." اشک ریخت و این جمله‌اش ناتمام ماند. 



نشانه رفتن انتخابات به بهانه

 

* پس از مطهری، "مصطفی کواکبیان" دبیرکل حزب مردم‌سالاری فرمان سخنرانی همایش را به دست گرفت؛ وی در طول سخنرانی‌اش با زبانی پر نیش و کنایه و البته با چاشنی "فریاد مطایبه‌گری" حکم "محمدرضا رحیمی" را دستاویزی برای حملات پرتکرار و دامنه‌دارش به دولت دهم و از آن فراتر و مهم‌تر جریان اصولگرایی قرار داد.



*طبق معمول آن‌چیزی که بیش از همه در نوع صحبت‌کردن‌های کواکبیان به چشم می‌خورد، فریاد زدن بود و فریاد زدن!



* کواکبیان در قسمی از اظهاراتش، در مقام موعظه قرار گرفت و حکیمانه به اندرز جریان‌های سیاسی پرداخت؛ وی در این‌باره گفت: بیاییم همگی به ویژه عناصر معتدل و متدین جناح‌های سیاسی با مردم روراست باشیم و تخم نفاق و دورویی و دروغ‌گویی و فساد و تهمت و افترا و شایعه را از ساحت سیاست دینی خودمان ریشه‌کن کنیم.



دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه اظهاراتش به جریان اصولگرایی حمله‌ور شد و گفت: همان موقعی که ما در مجلس فریاد می‌کشیدیم، سردمداران جناح اصولگرا لطفا نام ده‌ها نماینده مجلسی که از امثال آقایان رحیمی و مرتضوی پول گرفتند را افشاء کنید، امروز دیگر نیازی نبود که برخی از همان وامداران با کمال وقاحت بگویند، ما از همان ابتدا با امثال "احمدی‌نژاد" و آقایان مذکور فاصله داشتیم.



نشانه رفتن انتخابات به بهانه

  

و اما "محمدرضا عارف"؛ مردی آرام و سربه‌زیر که تا به امروز هیچ‌گاه از محافظه‌کاری توأم با خردگرایی دست برنداشته و همواره سعی کرده است که با ادبیاتی متفاوت از آن‌چه دیگر هم‌کیشانش ارائه می‌دهند سخن بگوید.

 

عارف با مثبت ارزیابی کردن عملکرد یک سال و اندی دولت، گفت: حمایت از دولت در انجام تعهدات و شعارهای انتخاباتی‌اش را وظیفه خود می‌دانیم و به عهد خودمان با دولت پایبند خواهیم ماند. 



وی با طرح این ادعا که میان نسل اول و سوم انقلاب گسست ایجاد شده است، گفت: مهمترین دغدغه بخشی از نظام حذف یکدیگر شده است.



رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه اظهاراتش، ادعای دیگری را مطرح و اظهار کرد: ما اصلاح‌طلبان مدعی هستیم که بیشترین همراهی را با نظام و انقلاب داشته‌ایم.



معاون اول دولت اصلاحات، آینده‌نگرانه و با بیان این مطلب جالب که انتخابات سال آینده مجلس، بر روی انتخابات‌ سال‌های 96، 98 و حتی 1400 تأثیرگذار است و نیز خطاب به هم‌قطارانش در جریان اصلاحات، گفت: یکبار هم که شده باید از تک‌روی‌ها، هوس‌ها و سهم‌خواهی‌ها عبور کنیم؛ چراکه پیام انسجام ما، "پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی" است. 



نشانه رفتن انتخابات به بهانه



* همایش که به انتها رسید، خبرنگاران به سراغ سوژه‌های خبری خود رفتند و جز علی مطهری و محمدرضا عارف شخص دیگری حاضر به پاسخگویی نشد.



* عارف در جمع خبرنگاران و در خصوص دیدارش با نایب‌رئیس مجلس آلمان، گفت: دیدار من با نایب‌رئیس مجلس آلمان "درخواست رسمی مجلس آلمان بود" و ما "با وزارت خارجه نیز هماهنگ کردیم."



* هواداران علی مطهری اطراف وی تجمع کردند و با سر دادن شعار "مطهری قهرمان؛ امید نسل جوان" به استقبال از نماینده محبوبشان رفتند.



انتهای پیام/

5738864
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع قزاقستان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از جنبش دانشجویان آمریکایی شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که پس از تصویب در مجلس، برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است