علمی فناوری 14:00 - 10 فروردین 1403
نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.

رقابت جدی‌تر ایلان ماسک با ChatGPT؛ نسخه پیشرفته‌تر چت‌بات Grok معرفی شد

مدل زبانی بزرگ (LLM) شرکت xAI که Grok نام دارد، اخیراً جدیدترین به‌روزرسانی خود را دریافت کرده است. این شرکت نسخه ۱.۵ هوش مصنوعی مولد Grok را معرفی کرده که براساس اطلاعات رسمی، عملکرد بهتری را نسبت به قبل ارائه می‌دهد. ارتقا عملکرد هوش مصنوعی Grok منجر به بهبود استدلال و عملکرد هوشمندتر این LLM شده است.

درحال‌حاضر شبکه اجتماعی ایکس انتشار عمومی Grok برای کاربران سرویس پریمیوم را به مراحل پایانی رسانده و به‌زودی این ویژگی در دسترس تمام کاربران سرویس پولی ایکس قرار خواهد گرفت. در همین فاصله، نسخه جدید Grok با عملکرد بهتر معرفی شده است. شرکت xAI که توسط ایلان ماسک اداره می‌شود، ادعا می‌کند که Grok 1.5 مدل زبانی هوشمندتر از همیشه شده تا به جنگ رقبای اصلی خود برود.

ویژگی‌های نسخه ۱.۵ مدل هوش مصنوعی Grok چیست؟

اطلاعات رسمی xAI از تغییرات گسترده Grok 1.5 حکایت دارند. این LLM اکنون از استدلال هوشمندانه‌تری برخوردار شده تا به‌همین‌ترتیب امکان کمک به کاربران در حل مسائل ریاضی و برنامه‌نویسی را داشته باشد. بنچمارک‌های مربوط به مسائل ریاضی نشان می‌دهند که نسخه جدید Grok حدوداً دو برابر بهتر از قبل عمل می‌کند. همچنین در بنچمارک کدنویسی، Grok 1.5 بیش از۱۰ درصد عملکرد بهتری را به‌نمایش گذاشته است. جالب اینکه Grok1.5 در این بنچمارک‌ها هم‌سطح رقبا و در برخی مواقع، بهتر از آنها ظاهر شده است.

هوش مصنوعی Grok

نسخه جدید مدل زبانی گسترده xAI از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند. این پیشرفت در تعداد توکن‌های پشتیبانی‌شده، خروجی‌های Grok را بهبود می‌بخشد. هرچه تعداد توکن‌ها بیشتر باشد، مدل زبانی قادر به پردازش اطلاعات گسترده‌تر و ارائه نتایج دقیق‌تر خواهد بود. به همین‌ترتیب، Grok 1.5 با تعداد توکن‌های بیشتری که نسبت به نسخه ۱.۰ دارد، از پس مدیریت درخواست‌های پیچیده‌تر و طولانی‌تر بر می‌آید.

شرکت xAI اعلام کرده که نسخه ۱.۵ چت‌بات Grok به‌زودی در اختیار برخی داوطلبان قرار می‌گیرد. این نسخه از Grok از چند ویژگی جدید دیگر نیز برخوردار خواهد بود. پیش‌تر ایلان ماسک از افزوده‌شدن ویژگی‌های کاربردی مانند خلاصه‌سازی متن و پیشنهاد موضوع برای تولید محتوا خبر داده بود.

یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی Grok که آن را از اکثر مدل‌های زبانی و چت‌بات‌ها متمایز می‌کند، آزادی بیان است. اگر با چت‌بات‌های محبوب کار کرده باشید، می‌دانید که درباره برخی مسائل مانند توطئه‌ها و سیاست نمی‌توان با آنها صحبت کرد. بااین‌وجود، هنگامی که از Grok در مورد مسائل حساس و بحث‌برانگیز سؤال بپرسید، این LLM از پاسخ به شما امتناع نخواهد کرد. این چت‌بات حتی قادر است با لحن رکیک پاسخ سؤالات را بدهد. انتظار داریم که Grok پس از به‌روزرسانی جدیدش، حواشی زیادی ایجاد کند.

منبع:دیجیاتو


12042779
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بر اثر وقوع مسمومیت با قارچ وحشی تعداد ۵۳ نفر مصدوم شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب رشته دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی برای آن دسته داوطلبانی که در آزمون سراسری دکتری تخصصی سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کرده اند، تا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ادامه دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه تهران در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا، به دانشجویان بیدار این دانشگاه‌ها پیام داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر برگزاری کنگره شهدا، این کنگره را مهمترین راه خنثی سازی تهدیدات دشمنان در محیط‌های دانشگاهی دانست و گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید دارند؛ باید شهدا را به عنوان الگوی جوانان معرفی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تاکنون بیش از 100 پروژه عمرانی به پایان رسیده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از رشد صد در صدی دانش‌بنیان ها در بورس تا پایان سال خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به تعداد ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی اعطاء شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته اند؛ اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: سالانه میلیارد‌ها جواب توسط آزمایشگاه‌ها صادر می‌شود، اما آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کمترین شکایت‌ را دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم با انتشار پستی در صفحه مجازی خود برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را در کمال امنیت و آرامش دانست و از دست‌اندرکاران حفظ سلامت و امنیت آزمون سراسری تقدیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است