اقتصادی 08:45 - 13 فروردین 1394
گزارش/
میادین مشترک خشکی و دریایی و اکثر پروژه های حیاتی صنعت نفت در برهه کنونی تشنه سرمایه هستند، بایستی در این خصوص حمایت جدی از سوی تدبیرپردازان اتخاذ شود، حمیت و تدبیری که هم در صنعت نفت و هم در خارج از دروازه های صنعت نفت باید تبیین گردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ جذب سرمایه حرف اول و آخر پارس چنوبی است چه اینکه برای توسعه سریع و پرشتاب این منطقه استراتژیک گازی به شدت نیازمند منابع پولی هستیم، به طوریکه و بنا بر اظهارات وزیر نفت فقط برای امسال باید به میزان 10 میلیارد دلار در عروس گازی خلیج فارس جذب شود.

 

بنابراین در برهه کنونی که بیشتر پروژه های حیاتی صنعت نفت اعم از میادین مشترک خشکی و دریایی تشنه سرمایه است، بایستی در این خصوص حمایت جدی از سوی تدبیرپردازان اتخاذ شود، حمیت و تدبیری که هم در صنعت نفت و هم در خارج از دروازه های صنعت نفت باید تبیین گردد.

 

در این میان نقش مجلس شورای اسلامی در درک درست واقعیت های امروز صنعت نفت و تبیین و وضع قوانین تسهیل کننده برای دستیابی صنعت نفت به منابع مالی، نقشی بسیار راهبردی است. 

 

برخی آمارها حکایت از آن دارد که حدود 120 میلیارد دلار از منابع فروش نفت ایران در بانک‌های خارجی بلوکه شده است و تنها بر اساس توافق ژنو حدود 5 میلیارد دلار آن آزاد شده است و 115 میلیارد دیگر همچنان در بانک‌های خارجی خاک می خورد و نمی تواند راهی بازار تشنه صنعت نفت کشورمان شود.   

 

به نظر می رسد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یکی از راهکارهای کلیدی برای کمک به صنعت نفت باشد. بدون شک حضور تصمیم گیران تزریق سرمایه به صنعت نفت در پروژه های این صنعت به درک درست آنان از وضعیت کنونی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

 

توسعه پارس جنوبی اولویت نخست فعالیت های صنعت نفت است، صحبت از پارس جنوبی یعنی گفتن از گنجی معادل، ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا، از این روست که برای حفظ این ثروت ملی همه دست به کار شده اند.

 

از طرفی توسعه میدان پارس جنوبی می‌تواند باعث ایجاد صدها هزار شغل جدید و اشتغال تعداد چشمگیری از جوانان و متخصصان کشور در این حوزه شود. نکته دیگر این که میدان پارس جنوبی در شرایط کنونی افزون بر تأمین حدود پنجاه درصد گاز مصرفی کشور، گاز مورد نیاز تزریق به چاه‌های نفتی استان خوزستان (به منظور افزایش برداشت از چاه‌های نفتی و ذخیره‌سازی گاز برای مصارف نسل‌های آتی) را تأمین می‌کند و به ‌طور مستمر، محصولات با ارزشی نیز به بازارهای جهانی صادر می‌کند که میزان تولید ناخالص ملی و در تراز بازرگانی کشور اثرگذار است.

 

اگر به نقش و اهمیت اقتصادی و اجتماعی تولیدات میدان پارس جنوبی و موضوع ایجاد فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی آن، مقوله دیپلماسی نفت و افزایش قدرت چانه‌زنی کشور در مبادلات و مناسبات بین‌المللی و افزایش نقش و اقتدار ایران در بازارهای تولید و تجارت انرژی را نیز اضافه کنیم، ارزش میدان پارس جنوبی بیش از بیش آشکار می‌شود.

 

بی گمان با کمی تامل در مورد اعداد و ارقام یاد شده، جایگاه و نقش بسیار مهم و تعیین کننده میدان گازی پارس جنوبی در اقتصاد کلان و تحقق چشم انداز بیست ساله و سرنوشت ساز کشور بیش از پیش مشخص می شود.



 سیدمهدی موسوی نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تعامل گسترد‌ه‌ای بین مجلس و وزارت نفت حاکم است، بطوری که مجلس در سال جاری تلاش کرد که بودجه زیادی را برای این وزارتخانه اختصاص دهد. همچنین 14.5 درصد اعتبارات را برای توسعه طرح‌ها و تولید تخصیص داد.  

 

وی تاکید کرد: مجلس بعنوان یک دستگاه نظارتی  ماموریت دارد که  به اجرای طرح‌ها و مصوبات نظارت کند تا موانع موجود بر سر راه طرح‌ها را برطرف کرده و بتواند بر اساس سرفصل‌ها در جهت اخذ مطالبات نفتی حرکت کند.  

 

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: با تغییر رئیس کمسییون تغییری در رویکرد و حرکت فعالیت نمایندگان ایجاد نمی‌شود بلکه با انتخابی شایسته، نمایندگان می‌توانند در جهت حل مشکلات و منافع ملی کمک کنند.  

 

وی افزود: متاسفانه در توسعه میادین مشترک، عدم انتقال پول در قبال فروش نفت و نوع برخورد برخی از مسولان در اجرای پروژه‌ها و نبود حمایت از توان داخلی باعث شده این صنعت با موانع مواجه شود و با نوع رفتارها تغییر پیدا کند، چراکه هم‌اکنون کشورهای همسایه از جمله عراق و قطر از میادین مشترک برداشت می‌کنند. بایستی مسولان وزارت نفت و کمیسیون انرژی عزم خود را جزم کنند تا بتوانیم به سمت اقتصاد مقاومتی که منویات مقام معظم رهبری است حرکت کنیم. در غیر این صورت اگر مسایل حوزه نفت را به سمت فضای سیاسی حرکت دهیم موفق نخواهیم بود.  

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: باید دیدگاه‌ها عوض شود. مجلس و دولت اتحاد خود را دوچندان کنند تا بتوانیم در مقابل  توطئه‌های بیگانگان سربلند باشیم. چراکه ایران توانایی این را دارد که در عرصه‌های مختلف علمی و دانش فنی و تولید انواع قطعات پیروز باشد به شرطی که توان داخلی را باور کنیم.  

 

سید هاشم بنی هاشمی گفت: کمیسیون انرژی برای اینکه برنامه‌های مورد نظر خود را در جهت رسیدن به تعاملات بیشتر و رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 به اجرا درآورد، باید برنامه‌های جدیدی را در سرلوحه کاری خود قرار دهد.  

 

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: سیاست کمیسیون انرژی مانند روال قبل ادامه خواهد داشت و این کمیسیون از جنبه‌های مختلف و با ابزارهای نظارتی به وزارت نفت کمک می‌کند. همچنانکه در سال گذشته توجه ویژه‌ای در تخصیص بودجه برای توسعه طرح‌های نفت صورت گرفت.  

 

وی خاطرنشان کرد: امید است که با برنامه‌ریزی درست و منطقی بتوانیم به پیشرفت پروژه‌های نفتی کمک کرده و بستر را برای گسترش تعاملات اقتصادی بین مجلس و وزارت نفت و دولت فراهم سازیم و عرصه را به مناقشات سیاسی تبدیل نکنیم، چرا که در این موقع ما از توسعه و پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومت غافل خواهیم شد.  

 

بر اساس این گزارش، توسعه طرح های پارس جنوبی در شرایط تحریم های بین المللی علیه ایران آغاز شد و همزمان با ادامه روند توسعه، عرصه با تشدید اعمال تحریم های غرب روز به روز تنگ تر و شرایط سخت تر شد و با هجرت شرکت های خارجی فعال در پارس جنوبی و کنار گذاشتن نیروهای خارجی، شرکت ملی نفت ایران با اتکا به پیمانکاران و متخصصان داخلی در تمامی بحران های موجود در دوران های متفاوت با وجود مشکلات و تنگناها همواره در راستای تحقق اهداف ملی گام های موثر برداشته است.



انتهای پیام/


6124699
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است