سیاسی 10:42 - 28 دی 1400
رئیس‌ کل دادگستری استان تهران با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه نسبت به تعیین تکلیف محکومان قدیمی پرونده‌های قصاص گفت: در دادگستری تهران در حال پالایش و بازبینی تمام پرونده‌های مرتبط با قصاص هستیم.

رئیس‌ کل دادگستری تهران: تمام پرونده‌های قصاص بازبینی می‌شوند

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، علی القاصی مهر در رابطه با تاکید رئیس قضاییه نسبت به تعیین تکلیف محکومان قدیمی پرونده‌های قصاص، اظهار کرد: در دادگستری تهران در حال پالایش و بازبینی تمام پرونده‌های مرتبط با قصاص هستیم.

وی با بیان اینکه به دنبال اخذ رضایت در پرونده‌های قصاص از اولیای دم هستیم، گفت: دسته‌ای از پرونده‌های قصاص که معطل‌مانده‌اند، مشمول ماده ۴۲۹ می‌شوند. در این پرونده‌ها اولیای دم حکم قصاص را اجرا نمی‌کنند و یا حاضر به پرداخت تفاضل دیه نیستند و مقتول را در وضعیت نامشخص رها کرده‌اند. در این پرونده‌ها فرصتی به اولیای دم داده می‌شود که پرونده را سریع‌تر تعیین تکلیف کنند.

رئیس‌کل دادگستری تهران بیان کرد: در این نوع پرونده‌ها اگر متهم پرونده در زندان بلاتکلیف مانده باشد به دادگاه اعلام می‌کنیم که موافقت کند تا فرد با وثیقه آزاد شود.

القاصی‌مهر ادامه داد: مواردی هم وجود دارد که دسترسی به اولیای دم پرونده وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال اولیای دم در کشور حضور نداشته باشند. در این موارد مقررشده دادگاه اقدامات لازم را برای دسترسی به اولیای دم و تعیین تکلیف پرونده انجام دهد.

وی در خصوص اقدامات دادگستری تهران برای کاهش اطاله دادرسی تا پایان سال گفت: برنامه عملیاتی را در این زمینه به تمام شعب استان ابلاغ کرده‌ایم و همه همکاران قضایی در سراسر استان در تلاش هستند تا مدت‌زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش پیدا کند. امیدواریم با همکاری نیروی‌ها سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را افزایش دهیم تا بخشی از پرونده‌ها تا پایان سال بسته شوند.

رئیس‌کل دادگستری تهران در رابطه با عدم پاسخگویی دستگاه‌ها و نهادها به استعلام‌های قضایی گفت: اگر دستگاهی به استعلام‌های دادگاه‌ها پاسخ ندهند به معنی استنکاف از دستور قضایی است و مشمول ماده ۵۷۶ قانون تعزیرات می‌شوند و دستور تعقیب کیفری برای آنها صادر خواهد شد.

محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه که ۱۳ دی ماه برگزار شد به دادستان کل کشور مأموریت داد با همکاری سازمان زندان‌ها و شورای حل اختلاف حداکثر تا پایان سال جاری، نسبت به تعیین تکلیف محکومان قدیمی پرونده‌های قصاص که در مواردی حتی بیش از سه دهه هست در زندان به سر می‌برند، اقدام کند.

انتهای پیام


11415255
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی مقابل «بی حجابی» در جامعه می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس جمهور چین در دیدار با علی باقری در مسکو ضمن قدردانی از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین گفت که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا وجود اراده میان طرفین است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند اما ما کارگر را خالق تولید، محور تولید و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان شانگهای به عنوان یک اولویت مهم، یک اصل راهبردی به شمار می‌رود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به مسکو سفر کرده، با دستیاران ویژه روسای جمهور روسیه و چین دیدار و رایزنی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است