بین‌الملل 00:02 - 01 دی 1393
اخیراً در قرقیزستان میزگردی با حضور کارشناسان غربگرا برگزار شد که در آن فرایند‌های همگرایی با روسیه از جمله ورود بیشکک به اتحادیه گمرکی به چالش کشیده شد.

تلاش واشنگتن برای ایجاد اختلال در روند الحاق قرقیزستان به اتحادیه گمرکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، آمریکا سعی دارد در قرقیزستان «ستون پنجم» ضد روسی به وجود آورد.

واشنگتن در حالا حاضر برای ترساندن مردم از پروژه‌ «اوراسیایی» موضوع جنگ داخلی در اوکراین که توسط خود آمریکا راه‌اندازی شده است را پیش کشیده تا مانعی برای تحقق این پروژه باشد.

افراد آموزش دیده توسط سازمان‌های غیردولتی غربی و آمریکایی معتقدند که قرقیزستان با توجه به بحران اوکراین، باید از همکاری با روسیه پرهیز کند و با این کار کشور هم استقلال و هم امنیت خود را حفظ می‌کند.

در این خصوص اخیرا میزگردی تحت عنوان «بحران اوکراین: سختی‌ها و خطرات جدید» در دانشگاه دولتی«آرابایف» قرقیزستان برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این میزگرد معتقدند که نمایندگی «یوساید» در قرقیزستان از متخصصان علوم سیاسی، دانشمندان، دانشجویان و اعضای سازمان‌های غیردولتی حمایت مالی می‌کند.

مضمون سخن‌های گفته شده در این میزگرد جایی برای سؤال نسبت به اینکه فارغ‌التحصیلان برنامه‌های آمریکایی به چه سناریویی در توسعه‌ قرقیزستان پایبند هستند، نگذاشته است. دانشمندان و دانشجویان اعتقاد دارند که زمانی حق با جمهوری قرقیزستان خواهد بود که نسبت به تحولات موجود در فضای شوروی سابق موضعی خنثی داشته باشند و همچنان به عنوان «منطقه‌ صلح» باقی بمانند.

در این رابطه، «زین‌الدین قربان‌اف» پروفسور دانشگاه قرقیزی– روسی «اسلاویانسکی» اظهار می‌دارد: دولت قرقیزستان در حال حاضر نباید نسبت به بحران در اوکراین طرف یکی از شرکت‌کنندگان را بگیرد و از منافع ژئوپلیتیک دیگران حمایت کند.

وی گفت: قرقیزستان می‌تواند با نگاهی بی‌طرفانه به «منطقه‌ صلح» در آسیای مرکزی تبدیل شده و موضع خنثی را داشته و حتی به اتحادیه‌ گمرکی نپیوندد.

«آنیسا باروبایوا» چهره‌ برجسته‌ای دیگر متعقد است که وزارت امور خارجه قرقیزستان باید سیاست خارجی کشور را که به نظر این وی کهنه شده است، تغییر بدهد و موضع خود را نسبت به اوضاع به وجود آمده در کشورهای مستقل همسود برای جامعه اعلام کند.

بنابر گفته‌ این افراد، جامعه‌ علمی قرقیزستان از بحران در اوکراین نگران است که در این رابطه آنیسا باروبایوا عنوان می‌کند در مدت زمان کوتاهی این بحران به آسیای مرکزی منتقل می‌شود.

شرکت‌کنندگان این میزگرد تاکید کردند، قرقیزستان باید موضع خود را نسبت به الحاق به اتحادیه‌ گمرکی مورد تجدید نظر قرار دهد زیرا به نظر آن‌ها، پروژه‌ اوراسیایی نتیجه‌ خوبی نخواهد داشت.

«المیرا ناگایبایوا» محقق مرکز تحقیقی «پالیس آسیا» در مصاحبه با خبرگزاری «وستی.کج» نیز گفته است که همگرایی اوراسیایی یک جریان جهانی نیست و منافع فقط یک‌طرفه را دنبال می‌کند.

با این حال «عاقل‌بیک سییتوف» تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که هم در سخنان شرکت‌کنندگان در این میزگرد و هم در موضع ناگایبایوای محقق جهت‌گیری خاصی به طور روشن دیده می‌شود.

وی می‌افزاید: عده‌ای هستند که از جریان ورود قرقیزستان به اتحادیه‌ گمرکی سردرمی‌آورند و عده‌ای دیگری هستند که از این فرایند چیزی نمی‌دانند. البته، نمی‌توان به طوری قطعی گفت که همه چیز خوب پیش خواهد رفت، باید بر سختی‌ها هم غلبه کرد.

این کارشناس ادامه داد، در حال حاضر جنگ اطلاعاتی جهانی صورت می‌گیرد، و مخالفان این پروژه‌ که به طور اصلی مخالفان روسیه هستند، البته خواهند گفت که این کار نتایج بدی خواهد داشت و اینجا اوکراین به عنوان عامل ترساندن استفاده می‌شود (اگر با روسیه خواهید بود نگاه کنید منتظر چه چیزهایی باید باشید).

علاوه بر این، آنها فراموش می‌کنند تا بگویند که خود آن‌ها "این وضعیت" را به وجود خواهند ‌آورند. اما کسی از این نمی‌گوید که اگر ما وارد اتحادیه‌ی گمرکی نشویم، چه چیزی در انتظار ما است. این هم درست است، چون کسی کار به این ندارد که اقتصاد قرقیزستان توسعه‌ نشده است و برای امنیت هم هیچ گارانتی وجود ندارد".

این کارشناس مقایسه کردن قرقیزستان با اوکراین را بسیار نادرست می‌شمارد و از روابط اقتصادی تشکیل شده در دوران اتحادیه‌ی شوروی می‌گوید.

وی اینچنین نتیجه‌گیری می‌کند: «قبل از اینکه قرارداد پیوستن قرقیزستان به اتحادیه‌ گمرکی به امضا برسد، نظراتی در مورد اینکه در این کشور هم چیزی شبیه اوکراین رخ می‌دهد یعنی جنگ داخلی صورت می‌گیرد، به طور مصنوعی تحمیل می‌شود.

وی می‌افزاید: اما حفظ و تقویت آرامش و امنیت در قرقیزستان مهم است و این اتفاق در صورت وجود اتحاد و وفاق در کشور می‌افتد.

این تحلیلگر در پایان تصریح می‌کند: در اتحادیه‌ گمرکی هم جوانب منفی و هم نکات مثبت وجود دارد که البته در این اتحادیه‌ جوانب مثبت خیلی بیشتر هستند.


5461735
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است