وبگردی 10:32 - 06 اسفند 1395
افراد کاریزماتیک کسانی اند که از تأثیر گذاری بالایی برخوردارند و می توانند در دل مردم نفوذ کنند، دارای محبوبیت عمومی هستند، با یک سخنرانی و یا یک بیانیه می توانند مردم را بسیج کنند. هر جامعه ای برای اعتلا و سربلندی خود نیاز به شخصیتهای کاریزماتیک فرهنگی و مردمی دارد.

شخصیتی‌های کاریزماتیک، نیاز جامعه فرهنگی

این افراد قابلیت الگو شدن دارند. اینها شجره طیبه ای هستند که اصلها ثابت و فرعها فی السماء، حیات طیبه ای دارند که به تداوم حیات جامعه‌ی خود منجر می شوند.

امسال نیز همچون سال گذشته در فکر برگزاری چهارمین همایش میراث علمی و فلسفی یکی دیگر از دانشمندان و مفاخر بزرگ فرهنگ و تمدن دوره‌ی اسلامی بودیم. به ترتیب در سالهای گذشته همایش خواجه نصیرالدین طوسی، غیاث الدین جمشید کاشانی و کوشیار گیلانی را در تهران، کاشان و رشت با حضور متخصصان و پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار کردیم.

به قول عرفی شیرازی:

گر نخل وفا بر ندهد چشم تری هست

تا ریشه در آب است امید ثمری هست

در این اندیشه بودیم که با وجود کاستی ها و موانع مالی موجود چگونه همایش چهارم را برگزار کنیم. از پیش نام اثیرالدین ابهری در فهرست برنامه های پژوهشی میراث مکتوب بود. هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت وی، انگیزه‌ی انجام این کار را تقویت کرد، اما همچنان مردد و دودل در چگونگی تحقق این هدف بودیم.

در یکی از جلسات مقدماتی همایش که با حضور دکتر باقری به عنوان دبیر علمی و دکتر نجفقلی حبیبی به عنوان دبیر فلسفی همایش برگزار شد، به این جمع بندی رسیدیم که اگر دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان که دکتر ثبوتی پایه گذار آن است قبول همکاری کنند، امید ثمری هست زیرا وجود امثال ایشان ریشه و پایه ای هستند که حیات علمی این کشور را موجب بقا و سرافرازی می شوند.

نخستین باری که این دانشمند گرانقدر را در میراث مکتوب زیارت کردم، (و الحق زیارت کردنی بودند)، امید زیادی به برگزاری همایش اثیر الدین پیدا کردم. اعتماد به نفس، فروتنی، خوشنامی و مردمداری، عشق به ایران و افتخار به خدمتگذاری به دانش در شخصیت ایشان متبلور و آشکار بود.

دکتر یوسف ثبوتی شخصیت کاریزماتیک مورد نظر بنده است. ایشان متولد شهریور ماه 1311، پیشکسوت علم نجوم در ایران، چهره ماندگار فیزیک و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، مؤسس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان است که برای دو دهه متوالی ریاست این مرکز آموزش عالی را به عهده داشت. در سال 2000 میلادی به دلیل فعالیت ‌های مستمر علمی به دریافت مدال ویژه آکادمی علوم جهان نائل شد. دانشگاه علوم پایه 5 سال متوالی است که رتبه اول علمی کشور را احراز می کند. اکنون اساتید تربیت شده این دانشگاه در اغلب دانشگاه های کشور مثل شریف، تهران، علم و صنعت، امیرکبیر، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، ....مشغول خدمت هستند.

زنجانیها می گویند ما به دو یادگار ماندگار تاریخی و علمی شهر خود می بالیم، گنبد سلطانیه و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه. این دانشگاه بیش از یکصد عضو هیأت علمی و بیش از 1000 دانشجوی ارشد و دکتری دارد.

روش، منش و سلوک دکتر ثبوتی از وی انسانی شریف، محبوب، مردمدار، مهربان و خدوم در چشم استادان و دانشجویان و مردم زنجان ساخته است. پس از احداث این دانشگاه، وی پردیس جدید آن را ساخت و خانه شخصی اش را برای تکمیل ساختمانهای آن فروخت. از مردم نیکوکار شهر هزاران متر زمین گرفت و در آن درختان گردو کاشت و حاصل آن را سالهاست صرف هزینه های دانشگاه می کند. بخشهایی از بنای ساختمان و محوطه را به یاری دوستداران خود تکمیل کرد و نام آنها را در حیاط دانشگاه بر روی سنگی بزرگ درج کرد تا دیگران را با عمل نیک خیران دانش آشنا کند. این دانشگاه شاید در ایران تنها دانشگاهی است که در و دیوار و حفاظ و نرده و گزمه و حاجب ندارد. این است تفاوت یک مدیر فهیم و عاشق و دانا و دلسوز و مردمی با دهها مدیر دانشگاه دولتی و غیر دولتی که هر سال پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری خود را دوچندان می کنند، بی آنکه زاد و توشه و منابع و مدرسان متخصص دانشگاه را در اختیار داشته باشند. اخیراً شنیدم که واحد دانشگاهی در یکی از شهرستان های کوچک،190 دانشجوی دکتری پذیرفته است!!

غرضم ازین گفته این بود که جامعه ما نیاز به شخصیتهای محبوب و مردمی و دلسوز دارد که به اتکای آنها مردم حاضرند فداکاری کنند و از مال و منال خود بگذرند تا دل محبوب خود را به دست آورند.

در آخرین جلسه ای که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با حضور دکتر ثبوتی، دکتر خالصی فرد رئیس دانشگاه و تنی چند از استادان و مدیران سیاسی و اجرایی و فرهنگی شهر و نیز صاحبان صنایع بخش خصوصی تشکیل شد، با کوجکترین اشارتی هریک خواسته این رادمرد محبوب القلوب را لبیک می گفتند و ما درحسرت داشتن چنیم مردانی غرق در اندیشه بودیم که چرا این جامعه چنین بزرگانی را در خود کمتر می پروراند.


8849588
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله میلیون‌ها نفر از افراد بی‌خبر قربانی کلاهبرداری‌های آنلاین می‌شوند. کلاهبرداران می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به موجودی بانکی، شهرت و زندگی شما وارد کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر به معماهای تصویری علاقه دارید مطلب زیر را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اعتماد به نفس وابسته به سن نیست، بلکه به رفتار بستگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ایران با رژیم بعث عراق تنها به چهار دهه قبل ختم نمی شود و حالا هم نقل این محفل و آن مجلس است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نمونه‌های دیگر منحصربه‌فرد می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی دلیران تنگستان از جمله ملودی‌های ماندگار و با کیفیت مربوط به مجموعه‌های تلویزیونی سیما است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موضوع خطا‌های افراد در مأموریت‌های اجرایی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و در همه مشاغل و اقدامات اجرایی محتمل است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در ۵ گروه صبح دیروز آغاز شد و امروز ۷ اردیبهشت به پایان رسید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به روش‌های کاهش دمای تلفن همراه و خطرات استفاده از آن در دما‌های بالا پرداخته شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تلاش برای نجات گروگان‌های آمریکایی در ۲۴ تا ۲۵ آوریل (۵-۶ اردیبهشت) در قالب عملیات پنجه عقاب، شاید تلخ‌ترین لحظه در دوران ریاست‌جمهوری کارتر بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است