گوناگون 21:06 - 12 بهمن 1393
حجت‌الله جودکی:با حمله اخیر به نظامیان مصر در منطقه سینا، موضوع عاملان این حمله که خود را انصار‌بیت‌المقدس می‌نامند، جدی و بحرانی شده‌است.

بحث انصار بیت المقدس در شبه‌جزیره سینا مسئله امروز نیست بلکه سابقه‌ای حدودا 20 تا 25ساله دارد اما با توجه به مطرح شدن بحث داعش این مسئله امروز پر رنگ شده است. اسرائیل در جنگ 1967این شبه جزیره را تحت اشغال خود درآورد. در جنگ 1973مصر نتوانست این صحرا را بازپس گیرد تا اینکه پس از قرارداد کمپ دیوید، ‌صحرای سینا پس گرفته شد. اسرائیلی‌ها در زمان اشغال این صحرا، اماکن گردشگری و توریستی در آن ایجاد کردند نظیر شرم الشیخ و دهب. پس از آن، مصر از این اماکن توریستی بهره‌برداری و توریسم را تقویت کرد. همزمان در صحرای سینا، قبایلی معروف به بدو یا همان بدوی زندگی می‌کنند.

در این بین، هرچند شرکت‌های گردشگری در سینا سرمایه‌گذاری کردند اما از نیروهای محلی در این امر استفاده نکردند. این امر باعث فقیر ماندن ساکنان سینا شد و این ساکنان نه از نفت و گاز و نه از توریسم آن بهره‌ای نبردند و هرچند اعتراض کردند اما نتیجه‌ای نگرفتند. بنابراین منطقه سینا همواره منطقه‌ای ملتهب و دردسرآفرین ماند. سلاح‌های فراوانی از جنگ‌های 1967و 1973بجامانده بود و این ساکنان به راحتی قادر به تأمین سلاح و مواد منفجره بودند. از سوی دیگر، دولت مصر بنا به قرارداد کمپ دیوید مجاز به اعزام ارتش دراین منطقه نیست و صرفا نیروهای پلیس در آن حضور دارند. بنابراین دولت توان تسلیحاتی و نظامی فراوانی در مقابله با این معترضان و گروه‌های مسلح ندارد. در این میان، اسرائیلی‌ها همواره به دقت مرزها را رصد می‌کنند و همواره با قبایل بدوی ارتباط‌هایی داشته‌اند وآنها را زیرنظر دارند.

اما در ماجرای روزهای گذشته، اسرائیل بیشترین سود را می‌برد زیرا داعش اساسا برای مبارزه با اسرائیل تأسیس نشده است و هدف‌های آن کاملا مشخص است. اکنون اگر چه داعش در منطقه سینا حضور تشکیلاتی ندارد اما به لحاظ اهداف با مردم سینا هم‌جهت است. در واقع ارتباط داعش با این معترضان ارتباطی ارگانیک نیست بلکه صرفا به لحاظ تبلیغاتی و فکری با داعش هم‌جهت هستند. در حقیقت گروه‌هایی نظیر انصار بیت المقدس برای آنکه پوشش حمایتی داشته باشند خود را ولایت سینا و تابع داعش اعلام کرده‌اند. انصار بیت المقدس در حقیقت اعتقادی به مسئله فلسطین و بیت‌المقدس ندارند اما برای آنکه این نام کاربردی برایشان داشته باشد از آن استفاده می‌کنند. این جنگ ادامه خواهد یافت زیرا سیستم اقتصادی مصر فاسد است و قادر به مبارزه با رشوه خواری نیست و نمی‌تواند عدالت اقتصادی به‌وجود آورد. اگر دولت مصر بتواند فقرزدایی کرده و اشتغال ایجاد کند، می‌توان به برطرف شدن این مسائل امیدوار شد.

  • کارشناس مسائل مصر

5753373
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است