بین‌الملل 15:17 - 06 اسفند 1396
نگرانی‌ها درباره تخاصم روسیه منجر به فروش میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی به کشورهای اروپایی شده است. این انتقال تسلیحات همچنین بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت ترامپ برای مقابله با روسیه در این منطقه است.

روسیه‌هراسی، عامل افزایش فروش تسلیحاتی آمریکا به اروپا

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، دولت ترامپ به تازگی اعلام کرد، وزارت خارجه آمریکا فروش بالقوه سامانه موشکی پاتریوت از جمله حدود ۱۰۰ موشک به سوئد را تایید کرده است. موشک‌های این سامانه قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد و نیز پهپادها هستند. مقام‌های آمریکایی و اروپایی ابراز نگرانی می‌کنند که روسیه اخیرا موشک‌های جدیدی در کالینینگراد مستقر کرده که در ساحل دریای بالتیک میان لهستان و لیتوانی واقع شده است.

یک مقام نظامی آمریکایی مستقر در اروپا می‌گوید، استقرار اخیر موشک‌های اسکندر مسکو در کالینینگراد به لحاظ نظامی‌سازی روسیه در بالتیک "بزرگترین حرکتی است که دیده‌ایم". این مقام نظامی به سی‌ان‌ان گفت: آنها همواره موشک‌های بالستیک در آنجا داشتند. آنها در واقع موشک‌های با برد بالاتر را به آنجا آوردند که قبلا نبود. این موشک‌ها که می‌توانند به کلاهک هسته‌ای هم مسلح شوند، به طور بالقوه بخش‌های زیادی از لهستان، استونی، لیتوانی، لتونی، آلمان و سوئد را تهدید می‌کنند.

مگنوس نوردنمن مدیر "نهاد امنیتی ترانس آتلانتیک" در "شورای آتلانتیک" مستقر در واشنگتن به سی‌ان‌ان گفت: این فروش‌ تسلیحاتی نه تنها واکنشی به افزایش فعالیت نظامی روسیه است بلکه واکنشی به این حقیقت است که روسیه در حال مدرن‌سازی نیروی هوایی و قابلیت‌های حمله دوربرد خود است. شاید روسیه نتواند به اندازه شوروی سابق در دوران جنگ سرد هواپیما و موشک دوربرد داشته باشد اما سامانه‌های امروزی روسیه بیش از سیستم‌های دوران جنگ سرد قابلیت دارند.  

متحدان آمریکا در این منطقه به دنبال قابلیت‌هایی هستند که به آنها اجازه مقابله با موشک‌های روسیه را بدهد. لهستان برای خرید سامانه موشکی پاتریوت آمریکا ابراز تمایل کرده و وزارت خارجه آمریکا هم فروش ۱۰ میلیارد دلاری از این سامانه به لهستان را در نوامبر ۲۰۱۷ تایید کرد.  

در حالی که مقام‌های لهستانی در ابتدا به قیمت هنگفت این سامانه‌ها اعتراض داشتند، وزیر دفاع لهستان ماه گذشته در پیامی توئیتری نوشت که دولت برای خرید این سامانه‌ها با قیمت پایین‌تر و زمان تحویل کمتر برنامه‌ریزی کرده است و انتظار می‌رود لهستان تا پایان سه ماهه نخست ۲۰۱۸ قرارداد نهایی را امضا کند.  

رومانی هم درباره فعالیت‌های نظامی روسیه در دریای سیاه نگران است و این مساله به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه شدت یافت و این کشور هم به دنبال خرید این نوع سامانه‌های موشکی است. ریتون، شرکت سازنده این سامانه‌ها ماه گذشته اعلام کرد، رومانی رسما درخواست خرید سامانه پاتریوت امضا کرده است.

لهستان و رومانی دو کشور از شش کشور عضو ناتو هستند که پیشنهاد اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به امور نظامی را اجرا کرده‌اند. در حالی که سوئد عضو ناتو نیست، این کشور به دنبال تقویت موقعیت خود در این منطقه است و همکاری با متحدان غربی را افزایش داده و به جزیره سوئدی گاتلند که در یک موقعیت استراتژیک در دریای بالتیک قرار دارد، نیرو می‌فرستد.  

مدیر نهاد امنیتی ترانس آتلانتیک در شورای آتلانتیک همچنین گفت: یک نگرانی واقعی در این مناطق درباره حمله روسیه وجود دارد.

فنلاند هم از دیگر کشورهای غیر عضو در ناتو است که به دنبال مداخله مسلحانه مسکو در اوکراین نسبت به فعالیت نظامی روسیه ابراز نگرانی کرده و به دنبال ارتقای قابلیت‌های نظامی خود است. وزارت خارجه آمریکا این ماه اعلام کرد فروش صدها میلیون دلاری تسلیحات دریایی شامل موشک‌های هارپون و سی اسپرو را برای کمک به تقویت نیروی دریایی فنلاند تایید کرده است.   

در حالی که فنلاند و سوئد عضو ناتو نیستند، کارشناسان بر این باورند که خرید این تجهیزات موجب تقویت روابط آنها با ناتو و آمریکا می‌شود. مدیر نهاد امنیتی ترانس آتلانتیک گفت: فروش بزرگ ادوات نظامی راه خوبی برای سرمایه‌گذاری روی روابط دفاعی است. مساله فقط خرید تجهیزات نیست، بلکه شما روی آموزش‌، تمرین و برقراری ارتباط با آمریکا که ممکن است چند دهه ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاری می‌کنید.

انتهای پیام


9691370
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است